Miniekonomové a pidimanažeři ****************************************************************************************** * Miniekonomové a pidimanažeři ****************************************************************************************** Působí to jako čirý nesmysl. Pětileté děti v pražské soukromé školce Bumble Bee pilují man leadership. Anglicky. „Dvacet jedna dětí z mezinárodní jazykové školky Bumble Bee prošlo k ekonomie,“ psaly už loni noviny. A dodávaly, že vzdělávací program bude zaměřen na onen „m leadership“. Lidé ze školky, vzdělávacího uskupení Junior Achievement (JA) a následně i mé spojitosti s programy pro předškoláky užívají těchto termínů, skutečnost je ale krapet jin programech Ourselves a Our Families jde? Tracy pozvala kamarádku Megan na narozeninovou oslavu, na níž měly děti přespávat. Při shá uviděla Megan vhodný dárek pro Tracy. Maminka jí však řekla, že si na něj musí vydělat. Me vydělávala domácími pracemi, a když si obnos našetřila, mohla dárek holčičce koupit... Učitel kámošem. Tímto krátkým příběhem začíná čtvrtá a předposlední lekce kurzu Ourselves který má „studentům“ mateřských škol představit ekonomickou roli jednotlivce. Poté už násl k příběhu. Sedíce v polokruhu okolo volunteera – externisty z řad rodičů, kteří vedou hodi odpovídají, proč potřebovala Megan peníze našetřit, jak je vydělávala, zda ony samy spoří co by si chtěly koupit. Z příručky pro „volunteery“ čili dobrovolníky lze vyčíst, že si kurz Ourselves – navštěvov caparty – klade následující cíle: doplnit poznatky a schopnosti z ekonomie, zvýšit žákovu hospodaření jednotlivce, ukázat, že rozhodnutí činí jednotlivci, představit studentům pení jejich vydělávání i spoření a upozornit děti na důležitost vzdělání. Volunteer vede lekci za přítomnosti běžného učitele. V Bumble Bee využití externistů vyzdv prý děti dostávají do kontaktu s lidmi z praxe. „Celý koncept Junior Achievement je založe z oboru, kteří výuku obohacují praktickými znalostmi,“ říká ředitelka školky Vendula Mráčk působila ve funkci výkonné ředitelky české JA. A jedna z přispěvatelek Miho Kitagawaová ji děti jsou lidé zvenčí něčím novým. Přijde mi, že takhle berou výuku vážněji.“ Nicméně děts Václav Mertin z Filozofické fakulty UK oponuje: „Bylo by šikovnější, kdyby vše realizovaly předškolních dětí je pro učení veledůležitý emoční vztah. Ale je pravda, že vztah dokážou rychle.“ Z instrukcí pro volunteera vyplývá, že se má vžít do role kamaráda; sedává s dětm za spolupráci, po první lekci má prohlásit, jak jej těší, že si udělal spoustu přátel, a p jak rád se vrací. Učitel, byť jen v uvozovkách a v mateřské škole, je v roli dětem rovného nevídaným. Zvláště v ČR. Kecy bez efektu? Deset dětí usedá na židličky. Nízký je i stůl, na němž zanedlouho leží dv každého. Jeden s nálepkami amerických mincí, na druhém je pár obrázků pro vlepení správnýc prvního papíru. Volunteer pak přidává hodnoty a ukazuje zvětšeniny mincí, čímž připomíná l byly děti obeznámeny s druhy peněz. Teď si mají představit, že kamarádům kupují dárky znáz Úkolem je nálepky nikláků, čtvrťáků a centů vlepit do správných políček, aby se jejich sou zobrazených dárků. Celou hodinu, na jejímž konci dostanou prckové za odměnu kartonové kasičky, ukončuje volun tom, kterak je důležité se učit a dávat tomu vše. Podobnými frázemi se manuál jen hemží. „ off,“ hlásá nejčastěji. „Podstatnější je, aby dítě na vlastní kůži zažilo, že tvrdá práce jsou to řeči, které nemají efekt,“ komentuje Mertin. České zastoupení JA na otázku týdeník smysl pětiletým ratolestem neustále opakovat fráze, odpovědělo vyhýbavě. Po páté a poslední hodině, která se snaží žákům vysvětlit důležitost práce a pomoci bližní finanční), následovalo slavnostní předání diplomů „mladých národohospodářů“. Prvních dvace březnu převzalo z rukou amerického velvyslance Richarda W. Grabera spolu s jejich prvními počet o rok starších kolegů absolvovalo Ourselves už loni a letos pokračovali programem Ou „Dokončili naši malou manažerskou akademii a byli promováni mladými ekonomy,“ směje se řed dle níž jsou dítka na diplomy tuze pyšná. V tomto případě pýcha nevadí, říká Mertin a dodá podporuji takové ceremoniály. Po roce 1989 jsme odmítli nástěnky cti i zasloužilé umělce, že se dnes pokoušíme najít způsoby, jak dostat trochu obřadnosti do života. I malé děti do závažnost chvíle.“ Já, město, národ. Ourselves i Our Families probíhají v ČR pouze v Bumbl těchto kurzů patří do programu organizace Junior Achievement (pro děti z mateřských škol a třídy ZŠ) dalších šest pokročilejších programů – Our Community zkoumá odpovědnost a možnos Our City ukazuje ekonomický rozvoj plus místní byznys, Our Region se zabývá regionálními h prostředky, Our Nation studuje situaci USA a Our Worlds zase sleduje světové zdroje, ekono peněžní směnu a obchod. Vymykajícím se příkladem je projekt JA Enterprise Village, v němž modelových situacích obchodní problémy fiktivního společenství. Školka, rodina, škola. Ale zpět k základnímu programu Our Families, jenž má představit eko rodiny. Podle příručky pro volunteery jsou cíle následující: doplnit osnovy prvního stupně schopnostmi z ekonomie a obchodu, pomoci žákovi pochopit, co poskytuje práce pro rodinné p vědomí dětí o tom, jakou práci a roli v rodině kdo zastává, upozornit dítě, jak jednotliví přispívají k chodu rodiny, vysvětlit důležitost výdělku pro rodinné potřeby a opět – upozo důležitost vzdělávání pro jejich vlastní budoucnost. Chcete příklad? Aktivita čtvrté hodiny se odehrává okolo plánu města. Volunteer ukazuje po kartiček; na každé je symbol znázorňující obchod či úřad. Ptá se dětí, co je na obrázku, c znázorňuje a zda objekt splňuje naše potřeby. Dítě, jež správně odpoví, pak může symbol do následuje samostatná práce, při níž si každé dítě pomocí zmenšeniny plánu a nálepek staví Tak jako Ourselves má Our Families pouze pět lekcí. V té poslední byly dětem popsány různé jim naznačeno, jak rodiny užívají peněz k naplnění tužeb. „Pokud jde o uvědomění určité pr níž se děti vracejí s rodiči a následně ve škole, může mít i pět lekcí vliv,“ nehaní menší psycholog Mertin. „Ourselves i Our Families jsou součástí celé koncepce vzdělávání v Bumbl je tedy považovat za pouhých pět lekcí,“ doplňuje jej Markéta Pluhařová, výkonná ředitelka zastoupení Junior Achievement, které vzniklo roku 1992, kdy nejstarší a nejrozsáhlejší nez vzdělávací organizaci přivedl do Československa Tomáš Baťa. Každoročně se do programů JA ( 1919) zapojuje sedm milionů dětí a mladých ve věku pěti až 22 let, z nichž asi patnáct tis kurzy u nás prošlo takřka 200 tisíc studujících. Příliš bujná reklama. Programy Junior Achievement se všemožně snaží rozvinout dětskou indi je dobře. České školství ji svým masovým přístupem potlačuje. Přitom v jedinečnosti je síl využití jedincova potenciálu, takže respekt k jedinečnosti každého pokládám za důležitý po školství,“ řekl Mertin. Resumé: podle všeho probíhají v obou pražských školkách Bumble Bee projekty, z nichž děti pochopí, že bez práce nejsou koláče. I více. Ale používání termínů byznys nebo leadership ve spojení s pětiletými mrňaty může lehce přejít do pošklebků. Šetř vyplácí.