Maturita má mít dvě úrovně ****************************************************************************************** * Maturita má mít dvě úrovně ****************************************************************************************** Jsem pro maximální možnost volby - předmětů i náročnosti zkoušky, říká ředitel CERMATu Pav * LN Nová maturita měla být spuštěna v roce 2008. Poslanci ji ale odložili o další dva rok že nebyla dost dobře připravena. Nyní jste byl jmenován novým ředitelem CERMAT, abyste si nějak poradil. Čím v nové funkci začnete? Prvním nutným krokem musí být změna modelu. Po šesti letech vášnivých diskusí se v roce 20 zákona maturita, která je ve svých důsledcích k ničemu. Takže mým prvním úkolem je připrav prosadit změnu, která učiní novou maturitu jednak užitečnou a jednak proveditelnou. Druhý souběžný s tímto, je začít připravovat organizační a bezpečnostní systém maturit. Tam je z deficit v přípravě a bude to trvat více než dva roky, než budeme moci říct „hotovo“. * LN Je možné srozumitelně vysvětlit, proč se nestihl původní termín 2008 a bylo nutné mat Bývalé vedení ministerstva prostě nevěnovalo přípravě reformy maturit dostatečnou pozornos Buzková sice prosadila maturity do zákona, ale zároveň věděla, že v roce 2008 bude v roli za výsledek příprav zodpovídat někdo jiný. Všichni, kdo za přípravu zodpovídali, jednoduše technologickou stránku věci a zaměřili se spíše na obsahové problémy. * LN Jste přesvědčen, že odklad byl správným řešením? Nebylo by rozumnější, a hlavně levně eventuální chyby až takříkajíc „za provozu“? Stejně vždycky nějaké zbudou. Odklad byl v dané chvíli jediným možným řešením. Příprava organizačního a bezpečnostního s nejméně 26 měsíců a času byla čtvrtina. Jestli jsem ještě bez znalosti vnitřních poměrů na že je start nových maturit v roce 2008 absolutně nerealizovatelný, pak nyní po pár týdnech konstatovat, že mé tvrzení bylo správně na dvě stě procent. A jsou to půl na půl vnitřní a Dobré ale je, že je na CERMAT z čeho vycházet. * LN Jak tedy bude nová maturita vypadat? Ta otázka je trochu předčasná, protože nejprve s návrhem změny musí vyslovit souhlas resor pak poslanecká sněmovna. V průběhu posledních tří měsíců proběhla odborná diskuse, CERMAT přihlédnutím k jejím výsledkům návrh, který se bude diskutovat na ministerstvu. * LN Můžete alespoň naznačit hlavní směry, kterými se návrh ubírá? Chcete-li provést nějakou závažnou změnu, potřebujete, aby byla motivační a užitečná. V to považuji za strategického spojence vysoké školy. Student zkrátka musí kromě větší pracnost potenciální výhodu, a tou je úspora práce v rámci přijímacích řízení na vysokou školu. Nab dvouúrovňové maturity s maximem volitelnosti ze strany studenta. * LN To znamená, že by student mohl volit například test z cizího jazyka v základní nebo p úrovni? Nejen z cizího jazyka. * LN Jste pro to, aby matematika zůstala nepovinná? Nebo dáte na hlasy, které prosazují, a museli dělat zkoušku všichni maturanti? Matematiku považuji za velmi důležitý maturitní předmět, nemyslím ale, že by z ní měli vši povinně. * LN Vraťme se k těm východiskům. Říkal jste, že je jich několik. Na rozdíl od původní představy je také třeba dát výrazně více pravomocí a zároveň zodpověd Jedině tak bude možné, aby vývoj maturit držel krok s vývojem kurikulární reformy. Státní neznamená, že stát bude dělat vše a bude se pasovat do role „četníka“ nad školami. Naopak, nastaveno tak, aby existovala, slovy klasika, vyvážená dělba údělů mezi státem a školou. * LN Co si pod tím máme konkrétně představit? To, že za provedení a vyhodnocení písemných prací a ústních zkoušek bude odpovědná škola. * LN Tedy například za esej? Ano. * LN A kdo bude vyhodnocovat testy? Ty je třeba hodnotit centrálně. * LN Příprava státních maturit už přišla daňové poplatníky asi na 200 milionů. Ta suma se ještě zvyšovat, že? Příprava bude přirozeně drahá, a jinak to ani nejde. Zásadní však je, že rozhodující část kryta z prostředků evropských fondů, a nikoli z rozpočtu ministerstva školství. * LN Budete dělat hodně personálních změn? Jádro týmu chci výrazně obohatit. Musí dojít ke změně směru, stylu a rychlosti práce. V žá nechci ale s vaničkou vylévat dítě. Navíc v CERMAT bylo za poslední roky odvedeno dost vel které se ví málo či která není vidět. Je rozhodně na čem stavět. * LN Kromě vlastních maturit však CERMAT připravuje testy pro 5. a 9. třídy, jejichž ambic jsou nahradit přijímací řízení na střední školy. Jak se stavíte k této myšlence? Pokud se mne ptáte, zda kromě maturit směřuje CERMAT k organizaci přijímacího řízení na st odpovím nikoli. Pokud se mne ptáte, zda je naším záměrem obohatit trh hodnoticích nástrojů středními školami k přijímacímu řízení, rozhodně nebudu tak kategorický. V tomto smyslu se překvapit. Jádrem práce naší firmy je však příprava reformy maturit. * LN Společnost Scio tvrdí, že soukromá firma bude vždy efektivnější než státní. Souhlasít Obecně s tím souhlasím, soukromoprávní subjekt má obvykle vyšší míru motivace uspět než su Do funkce ředitele státní firmy však nastupuji s tím, že uděláme výjimku. Nejsem úředník, soukromého sektoru a dovedu si představit, že toho dosáhneme. * LN Loni se na CERMAT snesla kritika kvůli nízké kvalitě testů pro deváté třídy. Co v tom podniknout? Mohu děkovat chybám, že upozornily na velký problém. Mým cílem je vybudovat z CERMAT špičk důvěryhodnou a profesionální instituci evropského formátu. Prostě podobné lapsy se nebudou není pochyb. Kromě jiného totiž devalvují kvalitní práci drtivé většiny týmu naší firmy.