Nejen stinné tváře světa ****************************************************************************************** * Nejen stinné tváře světa ****************************************************************************************** Už sedmapadesátého ročníku World Press Photo se zúčastnilo 4460 fotografů ze 124 zemí svět bezmála 80 tisíc převážně digitálních snímků. Poroty ocenily v deseti kategoriích 60 autor se reportážní pohotovost, celková kompozice, technická stránka snímků, estetická úroveň, s sdělením a pochopitelně obsah zachycených okamžiků či situací. Absolutním vítězem za minulý rok se stal Spencer Platt z USA, který pracuje pro Getty Imag v Bejrútu den po izraelském bombardování libanonské metropole. Po sérii drastických snímků válečných konfliktů pořizovali a pořizují přední světoví fotografové, je ocenění právě Pla považováno za jistý „průlom“. Nahlíží na oběti války pod poněkud jiným zorným úhlem, než j černobíle návodný. Platt pracoval pro řadu amerických listů a kromě domácích témat fotogra Libérii, Kongu i Libanonu. Snímky zahrnuté v soutěži odrážejí různorodé, většinou (ale nejen) stinné tváře současného První cenu v kategorii Reportáž, samostatná fotografie si například odnesl snímek Akintund (Reuters) pořízený v Nigérii. Při výbuchu benzinového potrubí v Lagosu přišlo o život nejm Potrubí provrtávají zloději benzinu - v zemi, která je osmým největším vývozcem benzinu na krádeže a ničení potrubí běžné. Silnou výpovědí jsou také fotografie Artura Rodrígueze ze Španělska (2. cena v kategorii L Jeho série zachytila situaci na pláži na ostrově Tenerife: opalující se turisté spolu s pr Červeného kříže pomáhají vyčerpaným africkým běžencům, kteří na malých rybářských bárkách španělským břehům. Ti, kteří cestou, dlouhou až 1000 kilometrů, nezemřeli, dorazili hladov naděje, že by mohli zůstat, je mizivá. Působivou kategorií jsou portréty. Vedle umělců - například výmluvné tváře šestasedmdesáti Eastwooda (3. cena pro Damana Wintera, Los Angeles Times) - je to například skvělá série t zachycených v okamžiku posledního hvizdu prohraného zápase. Sport (podobně jako příroda) je ostatně pro fotografy silnou inspirací. Snímek nizozemskéh Petera Scholse patří do série zaznamenávající okamžiky po proslulé „hlavičce“ Zinédina Zid finále MS ve fotbale v Berlíně trefil do hrudníku Itala Marka Materazziho. Fotograf, který 1. cenu v kategorii Sport a také Cenu města Prahy, přiznává, že v prvním okamžiku byl zkla tři sta fotografů, dvě stě padesát jich sedělo přímo na trávníku, ostatní byli na tribunác jsem přímo ten úder, chytil jsem se až o sekundu později, tak jsem se proklínal. Pak jsem zjistil, že jsem vlastně byl jediný, kdo ten incident v celku zachytil,“ řekl včera před v výstavy Peter Schols. A přiznal, že v konfliktu obou hráčů by stranil spíše Zidanovi.