Do ledna klid ****************************************************************************************** * Do ledna klid ****************************************************************************************** Představitelé sociální demokracie se minulý týden nechali slyšet, že mají v úmyslu napadno soudu (ÚS) vládní reformu veřejných financí. Za protiústavní považují například zdaňování mzdy coby příjmu, formu přílepků k zákonu a zavádění poplatků ve zdravotnictví. Mají chyst šanci na úspěch? Někteří renomovaní právníci to nevylučují. Nejdříve za tři až čtyři měsíc schválený batoh ještě musejí potvrdit Senát a prezident republiky. Už teď je však jasné, ž ústavní námitky nijak neovlivní start současné podoby reformy k 1. lednu 2008. Předseda Ús Pavel Rychetský pro týdeník EURO uvedl dva důvody. Jednak návrh na zrušení zákona nelze po dotyčná norma vstoupí v platnost čili dokud není řádně přijata a publikována ve Sbírce zák soud by předčasně podaný návrh na zrušení předpisu, který ještě není platný, musel naopak jako nepřípustný,“ zdůraznil Rychetský. A druhým limitem je podle něho doba potřebná k pro zrychlený režim by patrně neumožnil zkrátit dobu řízení před Ústavním soudem pod zhruba tř měsíce,“ odhaduje. Vzhledem k tomu, že i při hladkém průchodu batohu Senátem a kanceláří V může reforma vstoupit v platnost nejdříve v říjnu, zabýval by se nález Ústavního soudu pat fungující reformou. Rychetský navíc připomíná, že je pouze na rozhodnutí ÚS, bude-li se věcí zabývat přednostn podnětů spojí ke společnému projednání. „Ústavní soud má k dnešnímu dni 1769 nevyřízených a 59 plenárních návrhů, přičemž je podle zákona povinen věci vyřizovat v pořadí, jak přišl jinak,“ uvedl předseda ÚS minulé úterý pro týdeník EURO. Superhrubé pochybnosti. Korigovat reformu se však opozici může povést později. Děkan Právn Univerzity Karlovy v Praze Aleš Gerloch se domnívá, že ústavní soudci nejen v Česku neradi do ekonomické a sociální legislativy, protože ji považují za výsledek velkých politických jsou vždy rozdílné názory a nejde o věc striktně ústavní. Přesto vidí možnost zpochybnit a superhrubé mzdy. „Lze argumentovat, že jde o zdanění příjmů, jež vlastně jimi nejsou,“ řík přílepků k zákonům, Ústavní soud by tak podle Gerlocha mohl vyhodnotit a zrušit zejména zd reformy, například o instalaci vedení VZP nebo o regulaci cen léků. „Ohroženější“ jsou prý více pozměňovací návrhy než původní vládní předloha. „Naopak míra p zaváděných ve zdravotnictví není tak velká, aby představovala nějaký vážný zásah do ústavn práva na bezplatné zdravotnictví. Tam šanci na zrušení nevidím,“ tvrdí Gerloch. Nelze rozvrátit hospodářství. Fakt, že ÚS bude eventuální stížnosti projednávat až po star hraje podle něho spíše ve prospěch benevolence soudců. Podobně věc vidí i Vladimír Balaš z práva. „Byl by problém u tolika poplatníků jakýmkoli rozhodnutím vracet poměry zpátky. To tipuje. Balaš však na rozdíl od Gerlocha nevidí jakýkoli důvod k ústavní stížnosti ani v o mzdy. „Jde jen o název, z čeho je počítán daňový základ. Navíc je to u všech lidí stejné,“ Šéf katedry ústavního práva a politologie Masarykovy univerzity v Brně Jan Filip doporučuj konkrétně ČSSD svoje výhrady naformuluje. I on však zdůrazňuje, že ÚS bude muset myslet na verdiktem nerozvrátil hospodářství.