Nový školní rok přinesl změny hlavně základním školám ****************************************************************************************** * Nový školní rok přinesl změny hlavně základním školám ****************************************************************************************** Praha 3. září (ČTK) - Přes 93.000 dětí dnes přišlo poprvé do škol. Společně s žáky šestých výuka podle školních vzdělávacích programů, které si týmy pedagogů samy vytvořily. Politic popřát úspěch při zavádění reformy. Odboráři však mají obavy, že pokud pedagogům porostou tempem, nebudou mít k proměně škol dostatečnou motivaci.     Základní školy dnes oficiálně vzdělávání v souladu s reformou, přinést by jim měla více prostoru k výuce podle uvážení v zřizovatelů a rodičů žáků. Smyslem reformy je pomáhat žákům utvářet si praktické životní d se komunikovat a řešit problémy.     "V tom smyslu jsme připravili náš školní vzdělávací p nechce zahltit děti vědomostmi a nechce žádné encyklopedické znalosti, ale naučit je prakt využívat v životě," řekla dnes ČTK například ředitelka základní školy v Dolních Břežanech Fischerová.     Pedagogové tvrdí, že jsou na výuku podle vlastních dokumentů celkem připra si, že změny budou výrazné. "Vzhledem k tomu, že uplatňujeme metody a formy práce, které s vzdělávacího programu a používali jsme je už předtím, tak půjde hlavně jen o to ohmatat si řekla ČTK například ředitelka malé Základní školy v Halži na Tachovsku Hana Fukalová.      školství neočekává ani vedoucí magistrátního odboru školství v Brně Martin Jelínek. Tvrdí, městě už se specializovalo. "Změna bude spočívat pouze v tom, že teď to bude oficiálně uve vzdělávacích programech," řekl. Školám to prý přinese výhodu v tom, že specializaci se neb děti věnovat mimo vyučování v doplňkových hodinách, ale v rámci řádné výuky.     Premiér M dnešním setkání s novináři vyjádřil přesvědčení, že změna nebude rychlá, ale postupná - ja kantoři schopní učit podle nových postupů.     Ani rodiče dětí, které dnes nastoupily do p nečekají, že se jejich děti budou učit výrazně jinak, než se učily žáci v minulých letech. maminek dnes ČTK například řekla, že nejvíce bude záležet na učitelích, zda skutečně vzali Podobný názor má ministryně školství Dana Kuchtová (SZ), která dnes přišla popřát úspěchy školních vzdělávacích programů učitelům do pražské Základní školy Bohumila Hrabala. Myslí důležité, zda pedagogové chápou smysl reformy a budou se chtít inspirovat k dalšímu zkvali i výuky.     K motivaci pedagogů uskutečňovat změny jsou však skeptické školské odbory. Ob reálné platy pedagogů klesnou, což může reformu školství ohrozit. Ministryně tyto obavy ne platy porostou o více než 1,5 procenta, kvůli úbytku žáků a odchodu pedagogů by mohly nako procenta tři. Odboráři o takovém růstu pochybují, navíc si myslí, že by ani tak nepokryl i proto ve stávkové pohotovosti.     Drobnou kritiku reformy si v projevech ve dvou základní Sadské a Lysé nad Labem dnes neodpustil prezident Václav Klaus. "Bylo by nerozumné učit dě a ty by přitom neuměly malou násobilku. Kalkulačka vám ukáže výsledek, ale důležité je věd němu dobrat," řekl Klaus, kterému se nelíbí také některé nové názvy předmětů. "Věřím, že u tím rozumně poradí," dodal prezident.     Politici dnes přišli popřát i žákům, kterých se základních školách už nedotknou. Topolánek při dnešní návštěvě žáků devátých tříd základní Umělecké ulici přiznal, že současným mladým lidem upřímně závidí možnost studovat a pracov Vyzval je proto, aby toho využili a získávali vzdělání a zkušenosti nejen doma.     Do zák v letošním školním roce docházet téměř 850.000 žáků, tedy asi o 26.600 méně než loni. Do l škol zasedlo skoro 515.000 žáků, což je asi o 6000 méně než loni. O prázdninách se kvůli ú některých krajích slučovaly školy, snižování jejich počtu bude pokračovat i ve školním roc pap rot