Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Školy dostanou příležitost vybudovat si vlastní tvář

Školy dostanou příležitost vybudovat si vlastní tvář

Změny v českých školách se označují jako kurikulární reforma. Tento termín zavedla do české pedagogiky zejména Eliška Walterová, ředitelka Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.


* Co pojem kurikulum přinesl nového oproti tradičnímu výrazu učební osnovy?


Snahu postihnout a měnit celé pojetí školního života v jeho plánované, realizované a hodnocené podobě. Zatímco tradiční osnovy vymezovaly jen učivo a jeho časové uspořádání, kurikulum zahrnuje i obecné cíle školy, podmínky jejich realizace včetně charakteristik žáků.


* Splňují tyto požadavky nové rámcové vzdělávací programy, podle nichž se nyní mají školy řídit?


Tak, jak jsou naplánované „na papíře“, opravdu představují moderní kurikulum, zejména vystižením podstatných cílů vzdělávání a zdůrazněním klíčových kompetencí. Dílčí oblasti budou vyžadovat ještě úpravy, ale přesto je považuji za pozoruhodný dokument, který budí zájem i u našich kolegů v zahraničí.


* Jenže právě realizace bývá největším úskalím podobných projektů. Jak se to daří u nás?


Dokument je jen první krokem reformy. Podstatné je to, co udělají školy, které poprvé v moderní historii dostávají příležitost a úkol samy budovat svou vlastní, jedinečnou tvář a nacházet přístupy odpovídající potřebám jejich žáků. Uvádění reformních plánů do života vyžaduje velké úsilí a týmovou spolupráci nejen učitelů, ale bude záviset také na podpoře rodičů, obcí i samotných žáků. Znám nejeden příklad, kdy okolí svým odporem zmařilo snahu škol o změnu. Naštěstí reforma nezačíná úplně od nuly, jsou tu školy, které již několik let samy pracují na své změně a jejichž zkušenost lze proto využít.


* Řekla jste, že kurikulum zdůrazňuje hodnocení výsledků žáků. Souhlasíte s testováním všech žáků, jako jsou například plánované státní maturity?


V mnoha zemích je testování žáků naprostou samozřejmostí. U nás to zatím nemá tradici. Společnost, ale ani odborníci na standardizované testy ještě nejsou dost připraveni. I přesto považuji testování za velmi perspektivní. Pokud se bude užívat v širším kontextu více forem hodnocení, bude zaváděno postupně a přinejmenším zpočátku bude pro školy dobrovolné, nikoli celoplošné. O významu státní maturity proto vůbec nepochybuji.


* Jak probíhají podobné reformy v zahraničí?


Rozvinuté země provedly podobné kurikulární reformy již na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století, v současné době proto s dostatečným odstupem hodnotí jejich úspěšnost a provádějí revize. Za příkladné považuji třeba vzdělávací programy Skotska nebo nové finské kurikulum. Pokud jde o naše nejbližší sousedy, všechny transformující se země Visegrádu jdou podobnou cestou decentralizace. Nejdál je asi Maďarsko, kde mají už deset let nové kurikulum a hlavně systém různých forem hodnocení na všech úrovních vzdělávání. Kolegové na Slovensku se na reformu podobnou naší chystají, zajímavé prvky - například regionální témata -zavedli nedávno Poláci.


Uvedení reformy do života vyžaduje spolupráci učitelů, rodičů, obcí i žáků.



Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 02:02

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze