Školy dostanou příležitost vybudovat si vlastní tvář ****************************************************************************************** * Školy dostanou příležitost vybudovat si vlastní tvář ****************************************************************************************** Změny v českých školách se označují jako kurikulární reforma. Tento termín zavedla do česk zejména Eliška Walterová, ředitelka Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakult Karlovy. * Co pojem kurikulum přinesl nového oproti tradičnímu výrazu učební osnovy? Snahu postihnout a měnit celé pojetí školního života v jeho plánované, realizované a hodno Zatímco tradiční osnovy vymezovaly jen učivo a jeho časové uspořádání, kurikulum zahrnuje školy, podmínky jejich realizace včetně charakteristik žáků. * Splňují tyto požadavky nové rámcové vzdělávací programy, podle nichž se nyní mají školy Tak, jak jsou naplánované „na papíře“, opravdu představují moderní kurikulum, zejména vyst podstatných cílů vzdělávání a zdůrazněním klíčových kompetencí. Dílčí oblasti budou vyžado ale přesto je považuji za pozoruhodný dokument, který budí zájem i u našich kolegů v zahra * Jenže právě realizace bývá největším úskalím podobných projektů. Jak se to daří u nás? Dokument je jen první krokem reformy. Podstatné je to, co udělají školy, které poprvé v mo dostávají příležitost a úkol samy budovat svou vlastní, jedinečnou tvář a nacházet přístup potřebám jejich žáků. Uvádění reformních plánů do života vyžaduje velké úsilí a týmovou sp učitelů, ale bude záviset také na podpoře rodičů, obcí i samotných žáků. Znám nejeden přík svým odporem zmařilo snahu škol o změnu. Naštěstí reforma nezačíná úplně od nuly, jsou tu několik let samy pracují na své změně a jejichž zkušenost lze proto využít. * Řekla jste, že kurikulum zdůrazňuje hodnocení výsledků žáků. Souhlasíte s testováním vše jsou například plánované státní maturity? V mnoha zemích je testování žáků naprostou samozřejmostí. U nás to zatím nemá tradici. Spo ani odborníci na standardizované testy ještě nejsou dost připraveni. I přesto považuji tes velmi perspektivní. Pokud se bude užívat v širším kontextu více forem hodnocení, bude zavá přinejmenším zpočátku bude pro školy dobrovolné, nikoli celoplošné. O významu státní matur nepochybuji. * Jak probíhají podobné reformy v zahraničí? Rozvinuté země provedly podobné kurikulární reformy již na přelomu osmdesátých a devadesát století, v současné době proto s dostatečným odstupem hodnotí jejich úspěšnost a provádějí Za příkladné považuji třeba vzdělávací programy Skotska nebo nové finské kurikulum. Pokud nejbližší sousedy, všechny transformující se země Visegrádu jdou podobnou cestou decentral je asi Maďarsko, kde mají už deset let nové kurikulum a hlavně systém různých forem hodnoc úrovních vzdělávání. Kolegové na Slovensku se na reformu podobnou naší chystají, zajímavé regionální témata -zavedli nedávno Poláci. Uvedení reformy do života vyžaduje spolupráci učitelů, rodičů, obcí i žáků.