Český žebříček? Zájem je, ale hodnocení chybíVýběr vysoké školy v Česku je zatím stále spíše »otázkou citu« . Žebříček, který by školy a univerzity objektivně a s potřebnou autoritou srovnával podle kvality poskytovaných služeb, totiž v Česku neexistuje. HN proto přinášejí alespoň kritéria, podle nichž je možné české školy hodnotit. Vychází při tom z renomovaných zahraničních žebříčků i z konzultací s českými odborníky v oblasti vysokého školství. 1. Uplatnění absolventů - zejména uplatnění v praxi, možnosti profesního růstu, výše platu. Žebříčky uplatnění absolventů VŠ sestavuje Středisko vzdělávací politiky Univerzity Karlovy. 2. Věda a výzkum - sleduje se úroveň projektů, možnosti studentů zapojit se do nich. Hodnocení i podle grantů na vědecké projekty a jejich úspěšnost. 3. Kvalifikace pedagogů - úroveň školy z velké části ovlivňují lidé, kteří na ní vyučují. Kritérium hodnotí úroveň vzdělání pedagogických pracovníků, jejich publikační činnost a jejich aktivitu - zda se například zúčastňují zahraničních stáží. 4. Mezinárodní ocenění - hodnotí počet prestižních ocenění, která se udělují v různých oborech za vědeckou činnost. 5. Spolupráce s firmami - kvalitní spolupráce se soukromým sektorem je pro školy důležitá, přináší školám peníze a nabízí uplatnění pro studenty a absolventy. 6. Úroveň vybavení - hodnotí, jak kvalitně jsou školy vybaveny moderní technikou (laboratoře, počítače, software), ale i to, jaké je například zázemí univerzitních knihoven. 7. Možnost studentů vycestovat do zahraničí - nejen v rámci evropských projektů, jako je například Socrates - Erasmus, důležitá je vlastní iniciativy školy. 8. Příjmy univerzity - hodnotí finanční situaci školy a příjmy přepočtené na jednoho studenta. |
|