Reformní vize za miliony, ale kde nic, tu nic ****************************************************************************************** * Reformní vize za miliony, ale kde nic, tu nic ****************************************************************************************** Valtr Komárek v článku „Českým reformám chybí smysl“ (MFD 28. 8.) uvádí, že „již v nejraně formulování základních záměrů a cílů každé…reformy je potřeba se opřít o dlouhodobější viz rozvoje“. Konstatuje, že politikové si případné vize subjektivizují. A k tomu jim pomáhají kteří budoucí obraz společnosti budují na základě kreativní fantazie a podle nichž se před protikladné scénáře. S tím lze souhlasit, protože z toho se nedá odvodit strategie budoucí vývoje společnosti. Příkladem budiž článek „Historie z roku 2020“ (MFD 16. 6.) prezentujíc divoké karty, umožňující vývojové trendy podle různorodých základních činitelů určujících společnosti. Sociální demokracie, po převzetí moci v roce 1998, se s velkými ambicemi pokusila sestavit vědeckou anticipaci budoucího rozvoje České republiky. Tato prognóza se začala budovat z a vědeckých poznatků filozofie, sociologie, politické ekonomie a dalších věd. Realizace této však zadrhla v samém počátku na upřednostnění politických zájmů sociální demokracie -získa příští volby. Prognózu vývoje České republiky do roku 2015 sestavilo k tomu zřízené Centru a ekonomické strategie při Fakultě sociálních věd Karlovy univerzity. Sociální demokracie provést reformy na podkladě vědecké vize. V podstatě žádné reformy však nepřipravila ani n Jsou vinni politikové sociální demokracie, nebo vědci z uvedeného Centra? Veřejnost odpově když ji to stálo okolo 100 milionů korun ze státního rozpočtu. Valtr Komárek na začátku zm uvádí rozdílnost reforem podle pravicových a levicových stran. Sociální demokracie zpočátk že návrh její vize, protože podle ní pravicové strany žádnou vizi nemají a ponechávají vše vývoji společnosti, zaujme celou společnost. Ta o ní bude diskutovat, protože vize bude mí a bude se dotýkat solidárně celé společnosti. Proto ji po diskusi přijme k realizaci. Znovu tak oživila představy Občanského fóra o názorové jednotě společnosti. Realita je však opačná. Vizi jako východisko strategických rozhodnutí států a nadstátních seskupení je možné reali euroatlantické civilizace (k ní zahrnuji i Japonsko a ostatní státy světa založené na poli a převažujícím soukromém vlastnictví) na základě principů sociálnědemokratických a sociali liberálně konzervativních. Mohou evropské demokratické státy, ve kterých se ve vedení stří a levicové strany, vypracovat nadstranickou a dlouhodobě použitelnou vizi? Obecně se to ne tlakem dlouho neřešených tíživých problémů země je možné nalézt kompromisní strategická ře budiž současná vláda Německa a její reformní opatření. Německá vláda složená ze sociální d křesťanské strany se pokouší nestavět budoucnost země na populismu, ale na reformách, kter dosavadní úlohu sociálního státu. Zatím se to daří a Německo v prvním letošním pololetí vy státního rozpočtu. Nicméně německé reformy bolí. V České republice se dvěma velkým politickým stranám nepodařilo nalézt kompromisní řešení naopak na strategické konfrontaci jako na jednom z prostředků pro získání politické moci.