Získávání klíčových kompetencí - dovedností ve školách ****************************************************************************************** * Získávání klíčových kompetencí - dovedností ve školách ****************************************************************************************** Iveta TOUŠLOVÁ, moderátorka -------------------- Nejdůležitější novinkou reformy školství jsou takzvané klíčové kompetence, neboli dovednos mají děti ze školy v prvé řadě odnést. Vědomosti jsou až na druhém místě. Smyslem je, aby co se naučí, taky použít. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- Je lepší umět se něco naučit nebo umět jen něco vyjmenovat. Reforma školství jasně říká: " správně, to je klíčová kompetence." Jinými slovy dovednost využitelná při řešení nejrůzněj situací. Školy až dosud musely do dětí dostat jen spoustu znalostí a vědomostí, jen vědět Karel RÝDL, ministerstvo školství -------------------- Pokud bychom to neřešili, tak za deset, patnáct let v podstatě budou vycházet lidé, kteří nastoupit do zaměstnání a zaměstnavatelé takové lidi nebudou brát. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- Klíčových kompetencí mají děti získat ve školách šest - sociální a personální, občanské, p naučit, jak se učit, jak řešit problémy nebo komunikovat. Ondřej HAUSENBLAS, Pedagogická fakulty UK -------------------- Aby uměly například pracovat soustředěněji a věděly, že řešit nějaký problém znamená dobře podívat, dobře si to rozmyslet, domluvit s ostatními, co kdo uděláme, pak se do toho pusti jestli dobře pokračujeme. A to spousta lidí neumí. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- To, že škola má dát dětem klíčové kompetence, neznamená, že by se přestaly učit. Mít doved i dobré znalosti. Ty by ale už neměl předávat jen učitel. Děti by měly s informacemi aktiv Vít BERAN, ředitel ZŠ Kunratice, Praha 4 -------------------- Děti budou pracovat ve skupinách, dokonce kooperativníma technikama, čili budou pracovat v vedoucí skupiny, bude zpravodaj, ty děti budou ty informace o lese získávat z různých info zpracujou nějakou zprávu, kterou přednesou ostatním. To je taky forma učení. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- Klíčové kompetence neboli životní dovednosti by měly děti získat ve školách natrvalo pro c by dopadnout jako spousta vědomostí, které se člověk ve škole naučil, nikdy nepotřeboval a