Proč se Číňan fotí v pampeliškách? ****************************************************************************************** * Proč se Číňan fotí v pampeliškách? ****************************************************************************************** Dokumentární detektivka Ztracená dovolená získala Křišťálový glóbus za nejlepší celovečern letošním karlovarském festivalu. Zařadila se tak mezi nejúspěšnější české filmy poslední d Lucie Králová (29) svým snímkem dokazuje, že dokument může mít napětí, humor a silnou poin hraný film. Ne-li lepší. Ztracená dovolená dnes zahajuje putovní přehlídku Střední Evropa října pak bude v distribuci. * LN Ztracenou dovolenou prezentujete jako dokumentární detektivku. Kdo film viděl, dá vám to váš záměr obléci dokument do divácky atraktivního detektivního žánru? Připadá mi důležité ukázat, že dokument nejsou jen mluvící hlavy, ale že může mít podobný film. Je pořád těžké přimět diváky, aby na dokument přišli do kina, takže se hledají cesty že i dokument je atraktivní forma. Nicméně to, že uděláme detektivku, nebyl programový zám vyplynulo z tématu. Je to film, jehož scénář do značné míry napsaly náhodně objevené fotog majitelích jsme začali pátrat. A nejen po nich, pátrali jsme v různých rovinách po různých jestli je svět skutečně tak globálně propojený, jak se o tom stále hovoří, jaká je povaha proč vznikají právě takové fotografie, jako ty naše objevené... * LN Na začátku Ztracené dovolené byl náhodně objevený kufr s hromadou negativů fotografií To je hodně bizarní motiv, vy jste ale na téma „fotky z dovolené“ myslela už dříve. Jak se vyvíjel? Původně jsem chtěla natočit film o masové turistice, součástí tématu měly být i turistické proč se takhle fotografujeme, proč denně vzniknou stovky tisíc turistických fotografií pod modelu „já před něčím“? Hledala jsem pro film o turismu nějaký konkrétnější rámec. V té do člověka, který mi řekl, že jeho kamarád našel před pěti lety v kontejneru na sídlišti v Gö v něm igelitku s 22 negativy. Když jsem pak ty fotky viděla -bylo jich 756 - rozhodla jsem cesta, jak to téma uchopit. Byly to evidentně fotky z nějakého výletu, možná služební cest tedy po těch neznámých Asijcích, kteří ztratili kufr, pátrat. * LN Dopředu jste vůbec nemohla tušit, kam se film vyvine, jak dopadne... Byl to obrovský risk, chtěli jsme prostě zkusit, jestli je vůbec možné takový film natočit samotné pátrání a pak je tu dokument, který vzniká současně s pátráním. To je nesmírně nár štáb. Neexistuje žádný osvědčený postup: čeho se chytit, jak pokračovat... Na začátku jsme od toho, že jsme v Mánesu uspořádali výstavu nalezených fotografií. Chtěli jsme si ověřit, osloví také někoho jiného než nás, jestli komunikují. Důležité pro nás bylo otevřít o těch A to se povedlo. * LN Co je tedy na hromadě cizích fotek tak přitažlivého? Proč se někdo tolikrát vyfotí v saku v pampeliškovém poli? Fascinovalo nás, že to byly na docela banální turistické fotky, ale zároveň něco velmi tajemného a byly svým způsobem i h Asijců se vyfotí ve skupince někde před křižníkem a pak ještě každý zvlášť, takových sérií třicet. Chtěli jsme zjistit, co taková důslednost o nich vypovídá, co to říká o nás, když úsměvné, jak to čtou Asijci, jak Evropané? Nebo jestli je možné dopátrat se míst, kde se f * LN To se vám nakonec povedlo. Vystopovali jsme místa a sestavili jsme pravděpodobný itinerář jejich cesty po Skandinávii Dokonce jsme vypátrali i dva hotely, kde bydleli. Mysleli jsme si, že se nám tam podaří ně ale místo toho film začal otevírat další témata, s nimiž jsme nepočítali: třeba úřednická Proti našemu pátrání stál třeba zákon na ochranu osobnosti, který by měl vlastně pomáhat, byl překážkou. Pokud člověk totiž není zločinec nebo něco neprovedl, tak není důvod, aby h Takže například nebylo možné nahlédnout do archivů se seznamy hostů ve skandinávský hotele předtím učili, jak můžeme v takovém seznamu poznat čínské jméno na rozdíl třeba od japonsk jsme vůbec ne tušili ani zlomek z toho, co se pak rozeběhlo. Šlo jen o to vytrvat, náročné peníze na tak dlouhé natáčení, a to i přesto, že jsme jako štáb - detektivní jednotka - pr nároků na nějaký honorář za film. * LN Pro vaše pátrání byly hodně užitečné reakce Asijců... Ti ty fotky vnímali skutečně jako texty a bylo obdivuhodné, co z nich dokázali vyčíst. Nej dobrali toho, že na fotografiích jsou Číňané, pak že by mohli být ze severu Číny. Podle ob postoje nebo výrazu dokázali odhadnout, kdo je v té skupince šéf, kdo je z venkova... Jen jakým ten člověk seděl, usoudili, že je venkovan. Hodně lidí nám třeba říkalo: To budou pr vládní úředníci na služební cestě. Pro nás to byla zpráva o tom, jak kdo dokáže ty fotogra to vypovídá o kulturních rozdílech mezi Evropany a Asijci. * LN A co to vypovídá? Například že Číňan prostě pozná na fotce Číňana. Také jsme zjistili, jak důležité jsou obe turistické fotografie, díky nimž si svou dovolenou skutečně užijí až v teple domova. Dozvě že mezi Asijci jsou určité módní pózy, v nichž se fotí. Například velmi oblíbené gesto při „viktorka“. Když jsem se ptala proč, tak mi řekli, že se tak cítí svobodně a volně. Když u vycestovat, tak si ten pocit rozletu náležitě uvědomují. Specifické je i čínské vnímání kr z čínské tradice, kde hraje velkou roli čínská zahrada s přesnými pravidly - tedy něco ohr harmonicky uspořádaného, co má vnitřní řád. Takže si myslím, že volná příroda ve Skandináv naprosto fascinovat, právě proto si pořídili tolik fotek na louce poseté pampeliškami, sna Představte si šest dospělých mužů, kteří v různých pózách, v oblecích, polehávají a posedá vážností v pampeliškách! * LN Také jste se během natáčení obrátili na Interpol. Bylo to nějak přínosné? Oslovili jsme české kriminalisty i zástupce Interpolu, tam jsme zase narazili na to, že ne zločince, tak proč by se po nich mělo pátrat. Myslela jsem, že nám naznačí nějaké metody, analyzovat, jak s nimi pracovat. Ale oni k tomu takhle vůbec nepřistoupili, neb by museli se zákonem. Žijeme ve společnosti, kde není úředně možné hledat někoho jen proto, aby dost ztracené fotky, i když jich bylo 756. Takže jsme pátrali dál na vlastní pěst, lupou zkouma telefonní čísla na fotkách - třeba jedno na taxíku, kam jsme zavolali a zjistili pak název * LN Kolikrát jste se dostali do situace, kdy jste měli pocit, že už s filmem nepohnete, ž žádného konce? Za tři roky, které jsme s filmem strávili, to bylo opravdu mnohokrát. Nebyli jsme ani tak že nemůže ty naše Asijce najít, a že tím pádem není ve filmu story, ale šlo spíš o to znov v čem náš film může být silný, prohlubovat jeho výpověď, neustále reagovat na nové situace do týdne odjet točit na 14 dní do Norska nebo uspořádat pátrací kampaň v Německu, kde jsme zásadních stop. * LN V určité fázi pátrání jste se obrátili na kartářky. Vznikla z toho hodně vtipná sekve jste s tím, že tento motiv přinese do filmu humor, nebo tu zase hrála roli náhoda? Vůbec jsme nepředpokládali, že to může být vtipný film, přestože některé scény v sobě měly velkou ironii. Ale rozhodně jsme nekalkulovali: dáme tam kartářky, bude legrace. Prostě js že kriminalistický ústav dříve využíval služeb jasnovidce, tak jsem si říkala, proč to nez Nemohla jsem ale nikoho solidního sehnat, tak jsme to zkusili na Astroburze, kde se scháze psychotronici a ezoterici. Tam jsme objevili přístroj, který údajně měří auru v reálném ča to hned zkusili na našich fotkách a nechali jsme změřit, jakou má fotka Číňana auru. Někte kartářkami možná působí bizarně a komicky, ale ony jsou často docela obratné psycholožky, blížily tomu, co nám o fotkách říkali Asijci. Díky pátrání a natáčení jsme postupně pronik světů. A nebylo to jen společenství jasnovidců a kartářek, ale třeba i prostředí policie. fotky samy psaly scénář filmu, vždycky nás nasměrovaly, kam bylo třeba. Neměli jsme předem různé situace do filmu přinesou, to filmové vyprávění bylo maximálně otevřené, jednoduše j překvapovat. * LN Jezdili jste po světě a hledali jakési Číňany. Jak na vaši snahu lidé reagovali? To bylo hodně různé, od naprosté fascinace tím, že se něčemu tak bizarnímu někdo věnuje - opravdu připadali jako mimozemšťané, až po empatické pochopení. Zejména Číňané říkali, jak hezké, že chceme ty fotky vrátit, a jaká je to škoda ztratit tak krásnou památku na dovole hodně znát jejich stále omezená možnost cestovat. * LN Podařilo se vám také navázat kontakt s čínskými médii, dostali jste se do televize a fórum na internetu... Pár dní jsme dokonce byli mezi nejdiskutovanějšími tématy na čínském internetu. Na zprávu, chtějí vrátit skupině Číňanů jejich ztracené vzpomínky, nám začaly chodit stovky reakcí. S se také o kontakt s centrální čínskou televizí CCTV, čínské mediální prostředí je ale velm a zvenčí lze do něj jen těžko proniknout. Nicméně nakonec nás CCTV pozvala do svého populá odvysílala různé spoty a rozhovory s námi i na dalších kanálech, takže ten příběh o našem sledovanost asi 300 milionů diváků. To všechno se pak zrcadlí i ve výsledném filmu. * LN Nelze se vyhnout otázce, jestli jste své Číňany našli. Kdo chce znát odpověď, najde ji v kině. Je to přece detektivka. * LN Co se člověk při takovém pátrání dozví o sobě? Dám si teď velký pozor na své fotky, nikdy totiž nevíte, kdy vás někdo začne hledat... Pro cenné ověřit si princip usilování a neusilování. Ve chvíli, kdy jsme přestali intenzivně u najít naše Číňany, tak se jako dárek objevila nějaká úžasná scéna, kterou by nás ani nenap Například se nám podařilo vypátrat německý manželský pár, s nímž se naši Číňané vyfotograf norských fjordů. Sedí u piknikového stolku, objímají se kolem ramen a srdečně se usmívají. nesmírně upřímně a vřele, říkala jsem si, pokud najdeme tyhle Němce, tak máme i naše Číňan karavanu jsme německé manžele skutečně vypátrali. A když jsme se s nimi sešli, tak jsme zj s Číňany vůbec neznají, že absolutně netuší, kdo byli, odkud, jak se jmenovali. Číňané pro vyskákali u jejich karavanu, přisedli si k nim ke stolku, popadli Němce, o němž si asi mys kolem ramen a začali se jeden po druhém fotografovat. Pak bez jediného slova nasedli do au * LN Ztracená dovolená získala cenu na festivalu v Karlových Varech. To je hodně cenná tro užitečná? Uvidím, co to udělá v českých kinech, snad to bude fungovat jako dobrá vizitka. Zatím zazn zájem o film v zahraničí. Navíc v časopise Variety vyšla příznivá recenze a díky ní nám pí amerických distributorů, abychom jim film poslali. Nedělám si iluze o možnosti distribuce minimálně z festivalů je zájem skutečný, v listopadu nás čeká asi pět přehlídek, v Londýně Lipsku, Stockholmu... * LN A co Číňané, také projevili o film zájem? To se teprve ukáže a bude to ještě asi zajímavé. Zatím měla být Ztracená dovolená na přehl filmů v Pekingu, ale máme pouze nejasnou zprávu, že film neprošel čínskou cenzurou. Tamní neprojde lecjaký film. Nicméně na reakce Číňanů jsem moc zvědavá. Připravujeme čínské titu nabídnout čínské televizi. * LN Ztracená dovolená se chystá do kin, vy už ale pracujete na dalších filmech. Na jakých Vzniká film o nové české poštovně na Sněžce, což by měl být dokument o symbióze současné č s naší nejvyšší horou. Pak pracuji s Jakubem Hejnou na snímku o jeho dědečkovi, scénografo Svobodovi, filmu zkoumajícím i to, jaký otisk je tady možné zanechat. Další projekt je o f cizinecké legii, o Češích, kteří tam odešli. * LN To je hodně široký tematický rozptyl, dá se v něm vystopovat nějaká jednotící linie? Spojnice je právě v tom pátrání. Nemám předem dané teze, které chci filmem jen naplnit a p chci zkoumat určitý fenomén, mýtus, problém. Do filmu si přináším nějaký názor, postoj, ně ale pak se nechávám překvapovat tím, co se děje. Je to výlet na tenký led, ale může to být může dokument překročit své hranice. Nebaví mě sdělovat stokrát vyslovené pravdy. Nedělám dokument mohl změnit třeba politickou orientaci lidí, ale má moc změnit pohled na určitý f dobře zanalyzuje, nabídne pohled na věc z více úhlů.