Rozhovor s ministryní Danou Kuchtovou ****************************************************************************************** * Rozhovor s ministryní Danou Kuchtovou ****************************************************************************************** Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Příjemný večer, vážení posluchači. I dnes je pro vás připraveno Interview Studia STOP. Od hlásí: Petr HOLUB, moderátor -------------------- Petr Holub. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A Jana Šmídová. Dnes je naším hostem žena, o níž se v těchto dnech hodně mluví. U mikrofon ministryni školství Danu Kuchtovou. Dobrý večer. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Dobrý večer. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Paní ministryně, psalo se o tom, že nad vámi visí Damoklův meč odvolání. Premiér Topolánek vás tento týden postavil, ovšem s podmínkou. Do 15. října se musíte vy a váš resort vypořá aby Evropská komise měla bezchybný návrh dvou operačních programů na čerpání sto třiceti m unijních fondů jednak na vědu a výzkum a jednak na vzdělávání. Je pravda, že pokud se tak odvolána? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Tak já jsem na té tiskové konferenci nebyla a mám to tedy zprostředkovaně. S panem premiér na vládě, ale nemluvili jsme o tom, nebyl na to čas. Já předpokládám, že budeme spolu ješt ultimatum tak, jak bylo postaveno médii, mi nepřipadá příliš šťastné, protože první progra konkurenceschopnost máme připravený, je v pořádku a myslím si, že to bude jeden z prvních, v Evropské komisi schválený. Ten druhý program má problémy, to já přiznávám a rozhodně byc to vypadalo, že je úplně všechno tak, jak má být. Bohužel není. A tu starost pana premiéra myslím, že by nebylo úplně spravedlivé, aby program, který se tady připravoval dva a půl r nakonec za něj byla odvolána ministryně, která na to měla dva měsíce. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- My o tom samozřejmě ještě budem hovořit. Jak vy osobně interpretujete fakt, že právě kvůli čerpáním evropských fondů čelíte právě vy již několik týdnů ze strany KDU-ČSL, rektorů uni rady pro vědu a výzkum takovému nátlaku? Nakonec víme, že i v jiných resortech jsou problé evropských fondů. Proč právě Dana Kuchtová? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- To já vždycky novinářům říkám, když se na to ptají, že to by spíš měli zanalyzovat oni. Já taky trochu divím a čelím těm útokům z různých stran různými argumenty. Tak zmiňovala jste ČSL, tak tady jsem se pokoušela velmi dlouho s paní poslankyní Šojdrovou jednat a vysvětlo podrobně, jak ta situace u nás v resortu vypadá, jakým způsobem se snažíme řešit ten zmiňo tím programem Výzkum a vývoj pro inovace. K mému údivu zpočátku to probíhalo dobře ta komu dlouho a najednou, někdy asi před čtrnácti dny nebo třemi nedělemi ona došla k názoru, že špatně a postavila se tak nějak výrazně proti mně. Nevím, co byl ten impuls přesně a média často říkám, že je to možné, že to už byla ta nelibost v tom smyslu, že KDU-ČSL nemá na na žádného náměstka. Může to být ten impuls, ale mohlo to být, nevím, něco jiného. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Ono existuje obecně zdržení v českých operačních programech, zatímco jiné země už to mají už resort ministerstva školství, tak všechny ostatní budou posílat ty operační programy do 15. října. A zasvěcenci tvrdí, že jsou v podstatě dva důvody tohoto neutěšeného stavu. Tu zanedbat ti předchozí ministři, ať už za sociálnědemokratických vlád, tak za první Topolán také, že z ministerstev a také od vás odešli ti lidé, kteří se tím dříve intenzivně zabýva vy? Jsou to ty dva důvody zdržení? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Tak s tím prvním, myslím, můžeme všichni souhlasit. Je tady problém skutečně v tom, že Čes zvolila takový velmi netradiční způsob využití těch evropských fondů. Máme dvacet čtyři pr budou čerpat z evropských strukturálních fondů. Je to velký počet. Každé ministerstvo si v svou vlastní implementační strukturu, čili de facto vytváříme paralelně dvacet čtyři novýc struktur. To se Evropské komisi přirozeně nelíbilo a my jsme měli dlouho problém se schvál Národního strategického referenčního rámce, čili takové zastřešující struktury nad těmito že se to nakonec podařilo a že Brusel naší roztříštěnost programovou akceptoval, ještě nez vyhráno, protože Brusel teď právě kritizuje, stejně tak jako u jiných programů, u našeho p strategii. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Onu roztříštěnost. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Roztříštěnost v tom smyslu, že náš program, tedy na ministerstvu školství Výzkum a vývoj p nenavazuje na program ministerstva průmyslu a obchodu Podnikání a inovace. Jak vidíte už z dva programy by spolu úzce měly souviset, měly by na sebe navazovat a ono se to dosud nepo je to, co Brusel kritizuje a já k tomu podotýkám, že dva roky to kritizuje. A já to tedy m za ony zmíněné dva měsíce. A druhá otázka, jestli nemáme odborníka. To je na jednu stranu druhou bych si s tím dovolila nesouhlasit. Odborníci skutečně odešli. Ale proč? Já jsem na přišla v polovině ledna 2007 a měla jsem asi zhruba měsíc na to, abych se v resortu porozh jsem měsíc na to, abych zhodnotila, jestli ten program Výzkum a vývoj pro inovace je napsa špatně. Samozřejmě sebekriticky říkám, že jsem to zhodnotit nemohla za ten měsíc a do Brus operační program a o tomto odeslání do Bruselu de facto rozhodl můj náměstek, tehdy pan in Po čtyřech měsících se program vrátil z Bruselu, v polovině července a vrátil se se zdrcuj A já jsme tehdy, myslím si, že celkem pochopitelně svého náměstka ne odvolala, on sám rezi jsme ostré diskuse, měli jsme takovou, řekněme, diskusi nad touto manažerskou chybou. Já t manažerskou chybu. Hodně ráda bych zdůraznila, protože teď ty emoce jsou takové vyhrocené, za žádné osobní selhání, já ho považuji za slušného člověka, ale tuto chybu jsem mu vytkla rezignoval. Čili, to byl jeden z prvních odborníků, který odešel. Pak s ním samozřejmě ode další, není jich mnoho, dohromady je to, myslím, asi deset lidí z celých šedesáti, které t evropských fondů má. Myslím si, že se prostě nesmířili v podstatě s novou koncepcí. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Ten problém s evropskými fondy se vždycky objeví a pak se zase ztratí a vždyť to vypadá ta čeští politici říkají, že všechno je v nejlepším pořádku nebo i když není, tak se nemusíme a tváří se zkrátka velmi optimisticky. A pak najednou nastane nějaký velký šok, kdy zjistí nefunguje. Tak ono to právě vypadá, že trochu vázne ta komunikace mezi českou stranou a br úředníky, kteří by vlastně měli spolupracovat a navzájem si rozumět, řekněme, realisticky průběh, což se právě zatím nezdá. Pokud jde o ty školské programy, je spolupráce s Brusele Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já myslím, že ano, ale dávám vám zapravdu, že o problémech s evropskými programy se vždyck pak to zase zapadne a pak se vrátíme k tomu tématu, když je nějaký velký problém. Ono je t hodně složité, to já už jsem pochopila a velmi těžko se to vysvětluje. Samozřejmě jsem se učit já, ale potom se to velmi těžko vysvětluje veřejnosti, v čem ten problém spočívá. Tak jak říkáte, komunikace o evropských programech je s Bruselem sice podle mého názoru poměrn složitá, protože Česko má svůj přístup, jak už jsem zmínila, své názory, takový ten, řekně a Brusel nás tlačí k tomu, abychom spolupracovali a spolupracovali úzce. A to se může samo jenom hodně dobrou komunikací, ta komunikace tady probíhá, ale ne vždy, bych řekla, že se jaksi probíhá trošku mimoběžně, paralelně. A já se s tím setkávám nyní a vysvětlit tuhle s veřejnosti nebo někdy i kolegům-politikům včetně našeho předsedy je opravdu obtížné. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A kdybychom to náhodou obrátili a náhodou Dana Kuchtová by seděla ve vysoké funkci v Bruse nejvíc vyčetla České republice? Protože ty problémy, jak jste podotkla, jak víme asi všich na obou stranách. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Víte, já zase nejsem takový znalec všech těch operačních programů, takže do role úředníka, vlastně říkal České republice, co má dělat, bych si opravdu netroufla v tuto chvíli se něj postavit. Ale co mohu říci za naše programy, tak tam opravdu Vzdělávání pro konkurencescho úředníci vykomunikovat a také politici, tedy mé bývalé předchůdkyně, dobře. A co se týče V pro inovace, tedy toho druhého programu, tak tady nastal vlastně takový velký komunikační šum. A myslím si, že ten bruselský úředník nám opravdu zcela právem vytýká, že jsou tady d Jeden, jehož náplní je výstavba de facto velkých, takzvaných center excelence, kampusů a d vysokých škol. A druhý má jaksi na toto navazovat a má v průmyslu využívat výsledky těchto a kampusů a podobně. Ale v praxi nebo reálně se ty dva programy také míjí a to je to, o če Nebyla tady navázána tahle spolupráce a Brusel tomu nerozumí, proč nebyla navázána, vytýká Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Mně zajímá jedna věc. Stále se hovoří o tom, že jsme zaspali, že ten program pro ten vědec špatně připraven, že návrh je takový, že v Bruselu by se setkal s odmítnutím. Vám a vašemu byl položen nůž na krk. A přišel víkend, tam se mělo všechno napravit, alespoň tak to bylo veřejnosti, a pokud po tom víkendu se vše nenapraví, tak tedy s vámi bude ouvej. Mě jako o se tedy za ty dva dny nebo tři dny mohlo stát, když se to tedy napravilo. Takže, stačily t práce a bylo všechno v pořádku? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- No, to je právě ta mediální zkratka nebo ta virtuální realita, to, co jsem zmiňovala, že s vysvětlit. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Tak se o to pokuste. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já se o to pokusím, já se o to ještě jednou pokusím. Vysvětlovala jsem to i kolegům, ale p nedařilo. Pokusím se. Ten problém tohoto víkendu nebyl, co se týká Evropské komise, až nat problém tohoto víkendu byla vlastně komunikace s Radou vlády pro výzkum a vývoj. Rada vlád vývoj je významný orgán, který vlastně soustřeďuje experty, odborníky, řekla bych výkvět n inteligence a tato rada vlády byla jedním ze spoluautorů toho původního programu. Tak, jak Bruselu, tak se na něm podílela tehdy i rada vlády, především pan doktor Blaška. Teoretick říct, že budou spokojení. Jenže přišla kritika z Evropské komise a Evropská komise spokoje se zachovala rada vlády. Rada vlády nabídla pomoc v červenci našemu ministerstvu, začali j některé připomínky rady vlády jsme zapracovali do návrhu programu. Ukázalo se, že radě vlá že se domnívá, že bychom měli zapracovat všechny připomínky, dala nám takový návrh 18. čer tyto připomínky a pan premiér se rozhodl, že ministerstvo školství to má udělat tak, jak c My jsme tedy ustoupili, neponechali jsme jenom část připomínek, vzali jsme je všechny, zap je přes víkend. A to je ta pozitivní změna tak, jak to tedy vidíme, za to nás vlastně prem Jenomže ten problém není v tom, že jsme akceptovali připomínky Rady vlády pro výzkum a výv vůči Evropské komisi spočívá v tom, že celá strategie toho programu měla být jiná. To se b zapracováním připomínek rady vlády neřeší. To řešíme dál, probíhá jednání s ministerstvem obchodu a řešíme takzvané synergie. Máme tabulku, máme složité podklady, manuály a posílám čekají na to do 21. září. Jestli splníme v Bruselu tu podmínku, že synergie mezi dvěma pro navázány a jsou dostatečně hluboké a dostatečně kvalitní, tak teprve potom se rozhodne, zd bude přijatý, nebo nebude přijatý. Čili, tento víkend, kdybych to měla říct nějak jednoduš pokusem o navázání smíru s Radou vlády pro výzkum a vývoj a tento týden pracujeme na tom, smír s Evropskou komisí. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Tady jde o sedmdesát miliard korun, ty budou mezi někoho rozděleny a tudíž by mohla jedna snažit, aby měla větší přístup k těm penězům. Rada vlády, jak známo, tam má nejvíc zástupc kruhů i vysokých škol a naopak k tomu výzkumnému operačnímu programu podle definice z Brus největší přístup regiony, konkrétně Brno. Nemůže být v podtextu nějaký takový konflikt, že půjde na ohromné projekty do Brna, anebo naopak půjde to na obnovu již stávajících výzkumn Praze či poblíž? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Tuhle tu hypotézu nemůžu ani potvrdit, ani vyvrátit. Pojmenoval jste velmi přesně, že v Ra výzkum a vývoj jsou spíše zastoupeni akademici z Prahy a peníze z toho programu Výzkum a v skutečně potečou mimo Prahu, protože jsou to peníze z takzvaného DG Regio, který podporuje Nejsou to peníze z DG Research a v tom je ten problém, ta potíž, protože máme připravené p projekty, jako je například Seitec v Brně, Masarykově univerzitě či Vestec tady nedaleko u velké projekty, které jsou de facto projekty základního výzkumu. A zda budou opravdu aplik průmyslu, a to okamžitě, je poněkud sporné, i když si myslím, že vědci mě přesvědčují, že to je možné. Já v tuto chvíli to nedokážu plně posoudit, ale myslím si, že ten spor mezi P regiony může být v podtextu. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Doposud se zdálo, a vy už jste o tom, paní ministryně, také hovořila, že situace na minist vaše ohrožená pozice je mimo jiné dílem sporu dvou menších koaličních stran, tedy zelených jak se k věci staví nejsilnější vládní strana, tedy ODS, na to jsme se zeptali předsedy sn pro vědu, vzdělávání, kulturu a mládež a tělovýchovu občanského demokrata Waltera Bartoše. Walter BARTOŠ, předseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu a mládež a tělovýc -------------------- Tak já bych ten spor mezi zelenými a lidovci tak ostře neviděl, tak, jak je píší média. My problém spočívá v tom, že paní kolegyně Šojdrová, která je místopředsedkyní školského výbo pocity, že peníze, které do České republiky mají přijít z Evropské unie, mohou být zpožděn mohlo by to znamenat pro školství velice výrazné ztráty. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- ODS si to nemyslí? Walter BARTOŠ, předseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu a mládež a tělovýc -------------------- ODS si to myslí taky. Já souhlasím s paní kolegyní Šojdrovou, protože ty peníze jsou oprav hrozí, že příští rok by nemuseli vědci, tak samozřejmě také školy tyto evropské peníze čer mého názoru vážný důvod k tomu, abychom se bavili, co budem s ministerstvem školství dělat Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Takže, pojďme se bavit i spolu, co bude s ministerstvem školství. Vy jste více méně vylouč spor mezi menšími koaličními stranami, a tak musím zeptat, jak vy osobně interpretujete on problém. Je oněch sto třicet miliard, které mají z evropských fondů, skutečně v ohrožení? Walter BARTOŠ, předseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu a mládež a tělovýc -------------------- Chyba spočívá v tom ministerstvu, které vedla před tím paní ministryně Buzková, protože ta zpozdilo. Za následující paní ministryně Kopicové se to zase výrazně zrychlilo. Takže, pok ministryně Kopicová dál zůstala ve funkci, tak si myslím, že jsme to v pohodě stihli a mám za paní ministryně Kuchtové se to malinko zase zpozdilo. Takže, navíc se tam zkomplikovala změnám, které jaksi dala do té dohody s CzechInvestem. Ty změny spočívají v tom, že původn nefiguroval například v programu Vzdělání ke konkurenceschopnosti a to samozřejmě znamenal Evropská komise obtížně přijímá. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Ovšem nabízí se otázka, zda není paní ministryně tak trochu obětním beránkem. Problémy s č mají přece i jiné resorty, akorát v případě ministerstva školství teď jaksi se to zdramati vyplulo na povrch. Walter BARTOŠ, předseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu a mládež a tělovýc -------------------- Tak problémy samozřejmě mají i jiné resorty, to já připouštím. Také premiér Topolánek řekl ministři, kteří nesou odpovědnost za evropské peníze, pokud ty peníze budou zpožděny, tak ponesou také svou politickou odpovědnost a bude to mít své politické konsekvence. Takže, j který se zabývá vzděláváním a vzděláním, se vyjadřuji právě k ministerstvu školství a tam problém je. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Paní ministryně Kuchtová dostala od premiéra Topolánka ultimatum do 15. října. Pokud se vš patrně odvolána. Co bude pak? Bude si ODS například nárokovat ministerský post? Sto třicet opravdu hodně velké finanční sousto. Walter BARTOŠ, předseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu a mládež a tělovýc -------------------- Tak to je pravda, ale já zase na druhé straně respektuji jakousi koaliční dohodu a myslím měla respektovat také, to znamená, že toto místo patří zeleným. Ale já bych ještě nepředjí 15. října, jak to bude vypadat. V případě ale, že by se ty peníze nějak výrazně zpozdily n Česká republika o ty peníze přišla, tak samozřejmě to je důvod k tomu, aby, aby na postu m se provedla změna. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Domníváte se, že se podaří současnému vedení ministerstva vše uvést na pravou míru? Walter BARTOŠ, předseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu a mládež a tělovýc -------------------- Já bych to paní ministryni Kuchtové moc přál, protože pokud se jí to povede uvést na pravo naše vědce, pro naše vysoké školy a pro školy v oblasti regionálního školství to bude dobř osobně sám jí přeji, aby se jí to povedlo, protože jinak to bude velký problém. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Soudí Walter Bartoš z ODS. Tak, paní ministryně, jak jsme slyšeli, tak Walter Bartoš vám v podmíněně drží palce. Tak co říkáte jeho názorům? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já se musím trochu usmívat, protože nejlepší argument je ten, že bychom třeba o peníze moh Tak pana kolegu Bartoše chci ubezpečit, že peníze máme naprosto jisté, že o ně v žádném př přijít. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Tedy jde o zpoždění. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Ano, tady jde o zpoždění, protože máme přístupovou smlouvu k Evropské unii, máme Národní s referenční rámec a tady skutečně máme jistotu, to je černé na bílém, že tyto peníze dostan o to kdy a to je druhá věc, kterou tam pan kolega Bartoš zmiňoval, už si na to zvykám v té taková koaliční, štiplavá, že pokud já to zvládnu do 15. 10., tak oni budou celkem rádi, p A já říkám, dámy a pánové, já jsem na to měla dva měsíce a vaše předchozí vláda na to měla roku, protože pan Mora tam byl ještě až do léta. A před ní tato vláda další paní Buzkové n dost času, mnohem víc než já. A pokud chcete odvolávat ministryni, která skutečně dva měsí aby napravila předchozí strategie, tak si myslím, že mi dáváte dost málo času. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Tam bylo také zajímavé to, že paní Buzková se dočkala zdrcující kritiky. Naopak paní Kopic pana Bartoše všechno urychlila a kdyby doposud byla ve funkci, tak to bude všechno v pořád Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Je to pravda, že urychlila dopsání tohoto programu. Já si myslím, že to je bezpochyby prav musíme položit otázku, jaká byla koncepce, strategie tohoto programu. Oni to stihli dopsat ten program a de facto ho odeslali do Bruselu a už s mým podpisem, jak jsem říkala, já jse funkci měsíc. Ale musíme vidět také to, že se z Bruselu vrátila zdrcující kritika tohoto p musíme si opravdu položit otázku v tuto chvíli: kdo křičí chyťte zloděje, protože svůj pod měla i tato vláda, tedy první vláda Mirka Topolánka, konkrétně ministerstvo školství, kter Kopicová. Já bych jenom nerada, abychom to démonizovali a říkala jsem už několikrát i panu Bartošovi, paní Kopicové, přestaňme hledat, kdo toho černého Petra dostane a pojďme spolu program pořádně a hleďme do budoucnosti. Zatím se ale bohužel, jak vidíte, spíše řeší neus vztahy a to, jestli ministryně Kuchtová vydrží, či nevydrží ultimatum 15. 10. Já si myslím spíš si měli říct, že 15. 10. je první kolo schvalování a další bude v lednu a že je úplně se nám podaří 15. 10. nebo v lednu schválit ten program, důležité je, aby byl kvalitní a a Česká republika peníze dostala. V tuto chvíli by bylo nejhorší odvolávat ministryni zase p destabilizovat situaci. Jinak ale koryta se nedržím a na funkci nelpím a samozřejmě, pokud deus ex machina, který spadne z nebe a dokáže strategii přepracovat, ta, která se tady tvo roku, tak já mu samozřejmě ministerstvo předám. Petr HOLUB, moderátor -------------------- A Strana zelených nebude požadovat rezignaci jiných ministrů, kteří by do 15. října dokáza kvalitní operační program? Třeba pana ministra Řebíčka, který má na starosti Operační prog pana ministra Římana, který má Podnikání a inovace? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já myslím, že nebude, ale zatím nebudu říkat stoprocentně, jak to dopadne, protože 7. 10. radu a já tam budu přednášet o problematice evropských programů ze strukturálních fondů a svých kolegů straníků na to, zda považují mé kroky za správné nebo zda jsem udělala tak zá bych měla rezignovat. A zatím, pokud vím, mám snad kromě, jak jsem říkala, našeho pana pře strany takové, že hlavně je třeba vydržet a ten silný tlak, který teď v poslední době padá vydržet a ustát, protože žádné, zatím tedy mám ty ohlasy, žádnou věcnou chybu jsem neuděla Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Takže, mám tomu rozumět tak, že předseda Martin Bursík není úplně na vaší straně. My si te v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce vyzýval k určité obezřetnosti. Martin BURSÍK, předseda Strany zelených /ukázka: Otázky Václava Moravce ze dne 16. 9. 2007 -------------------- Je potřeba nejprve vyhodnotit ty výsledky věcně. K tomu bude příležitost, myslím si, v nás A myslím si, že teprve na základě těch věcných výsledků bude uvažovat pan premiér a případ je to s paní ministryní Kuchtovou. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Já tu otázku tedy zopakuji. Máte podporu předsedy Bursíka, nebo nemáte? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já jsem s ním o tom mluvila, sešla jsem se s ním a vysvětlovala jsem mu situaci. Doufám al částečně už pochopil, o co na ministerstvu školství, o co jde přesněji. Ale na druhou stra říkám to otevřeně, za téměř nefér, že předseda Strany zelených se za svou první místopředs zcela jednoznačně a jasně tak, jak já bych to od něj čekala. Diskutovali jsme to, on má po já říkám, že v tuto chvíli, kdy nevěděl přesně, neznal pozadí, se k tomu neměl takto vyjad Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Máte na mysli to televizní vyjádření například, z něhož jsme citovali. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Ano, přesně tak. Diskutujeme o tom dál. My jsme měli vždycky dobré vztahy a já si myslím, mého působení na ministerstvu nebyl žádný problém s koordinací našich kroků nebo v komunik první případ a zelení tak, jak je to jejich zvykem, jsou otevření a kritičtí i k sobě navz předpokládám, že na republikové radě si to vydiskutujeme jak s radními, tak i s panem před mu dokážu znovu vysvětlit, že ten problém tady nějaký jistě je a nějaké pochybení z mé str takové, aby mi musel dávat, a zvlášť předseda Strany zelených, nějaké ultimatum, takové ta Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A ministerstvo pana Bursíka, tedy ministerstvo životního prostředí, čerpá v pořádku a tam OK, co se týče evropských fondů? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Nevím. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Nenastává tedy nějaký rozkol ve Straně zelených? Protože bylo by třeba možné kritizovat pa Bursíka za to, že příliš ustupuje občanským demokratům při stavbě dálnic například. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Pokud máte na mysli jednání vlády, které se týkalo dopravy, Státního fondu dopravní infras tak já si myslím, že ta diskuse byla velmi ostrá nebo byla taková, že ministerstvo životní kritizovalo návrh ministerstva dopravy a po určité diskusi, po dlouhém i předběžném jednán určitému kompromisu. Tak už to asi v politice chodí, že my jako malá strana, ačkoliv víme dálnic není to pravé ořechové, co bychom si představovali, to znamená, my klademe důraz sp a veřejnou dopravu vůbec, tak my jsme stranou, která má v této vládě de facto čtyři hlasy všechno. Ta naše politike ve vládě, v parlamentu je čitelná a myslím si, že směřuje k naše tomu zelenému programu. Ale rozkol ve Straně zelených, jak jste ho zmiňoval, bych na tom j kdy jsme se neshodli na vyhodnocení evropských fondů, tak rozkol bych v tom neviděla. Znám dlouhá debata, ale aby to byla debata, na níž by se snad měla rozpoltit Strana zelených, t nemyslím. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A Studio STOP dnes hovoří s ministryní školství Danou Kuchtovou. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Paní ministryně, říká se, že jste zažila nejdramatičtější začátek školního roku ze všech p ministrů. Je to běžná novinářská nadsázka, anebo skutečně české školství zažívá něco velmi Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Zažívá něco opravdu důležitého. Já bych to nenazvala dramatickým, protože se nekoná žádná spíše začíná evoluční proces, který by měl změnit naše vzdělávání. A ten začátek je tedy j letos, toho 3. září to bylo, viďte a v prvních a šestých třídách se začíná učit podle takz vzdělávacích programů. V tom virtuálním světě nabitém skandály je tahle věta něčím, co urč nezaujme, ale pro nás, kteří víme, jak je důležité, a to myslím, teď mluvím za rodiče, jak dobré školy, ve kterých nám vychovají osobnosti a ve kterých nám vychovají lidi vzdělané, na trhu práce, jak my říkáme, tak pro nás je to strašně důležitá informace. Chceme změnit opravdu, aby se celý ten systém postupně stal úplně jiným. V tom smyslu je to tedy důležit důležitý. Jak jsem říkala, ne revoluční, ale počátek nějakého procesu, který bude dlouhý. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Ta reforma byla připravována dlouho, hovoří se o ní už od roku 2001 a byla odstartována pr připravena dobře, paní ministryně? A jak ten rozjezd vypadá? Jde to ztuha, nebo hladce? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Co se týče přípravy, tak tam musím ocenit ten politický konsensus. Bílá kniha a debata o t vypadat vzdělávání, tedy teď mám na mysli hlavně to takzvané regionální školství, to zname základní a střední školy, tak ta politická debata tam proběhla na začátku toho našeho tisí tak, že se politické strany vlastně shodly na tom konceptu. A to já si velice cením a mysl náročná práce. Dneska se obávám, že kdyby ta debata začala úplně od začátku, že by byla mo Takhle začala na konci devadesátých let a protáhla se nám vlastně až do začátku toho další Ale proběhla dobře a ta Bílá kniha a školský zákon, které potom byly konkrétními projevy t jsou opravdu akceptované všemi stranami. A co se týče potom té konkrétní přípravy reformy, práce s učiteli, to, že se školní vzdělávací programy psaly, dá se říct, mnohde na koleně, zabezpečení, že pilotování těch školních vzdělávacích programů probíhalo sice na nějakém v ty ostatní školy často vůbec nevěděly, co mají dělat, jak to mají dělat, tak to je taky pr samozřejmě problémy, které provázejí zrod všeho nového, to je tak asi vždy, ale tady se tr finance a trochu se zanedbala propagace. Tyhle dětské porodní bolesti ta reforma určitě mě Petr HOLUB, moderátor -------------------- Ty dosavadní přípravy reformy měly své kritiky. Oni tvrdí, že ta reforma je stále omezena výčtem toho, co musí žáci umět, jen ten výčet nebyl obsažen v osnovách, ale v zadání ke st které měly nastat v roce 2008, stále tam byl důraz největší na mluvnici a třeba na výčty v zemí. Kdybych to řekl s nadsázkou, myslíte si, že ta kritika byla správná a mělo by se v t zadání reformy nějak změnit? Kritika zněla tak, že maturita, která stanovila příliš jasné včetně dovednosti v tom poznat, co je podmět, přísudek, omezovala ty školy, aby se vlastně nevzdalovaly od té dosavadní praxe. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Hm. Rámcový vzdělávací program celkově je opravdu rámcový. Když se na něj podíváte, tak že úplně do detailu to, co říkáte, že tam je hodně velký prostor pro to, aby ty školy si mohl konkrétněji. Má tam ale určitý stupeň vědomostí, je tam i vyjmenování těch dílčích kompete témat. Je to tam shrnuté, ale ten prostor pro tu volnou tvorbu tam je podstatně větší, než osnov. A u maturity hrozí to, to si uvědomujeme, že se stane takovým nástrojem, který by t svázat a který by ji vedl pryč od té tvůrčí činnosti zase k tomu - musíme vás všechny nauč protože ji všichni musíte absolvovat a to znamená, že se všichni musíte naučit určitou sum tím pádem bychom zase vlastně, jak jsem říkala, zúžili ten prostor pro tu tvůrčí činnost. státní maturity teď aktuálně na ministerstvu školství v takové pracovní skupině. Je hodně zástupci jak odborníků, asociací, tak také politiků, vysokých škol, na to jsme kladli důra o tom, jak to udělat, aby maturita tu reformu nesvázala, nezastavila, spíš aby jí jako by rozvinula ten tvůrčí potenciál. Je to, je to docela složité, ale první návrh maturity v té už je na stole. Abych vás trochu uklidnila, třeba v té češtině klade důraz nikoliv už na t písemnou práci, jak to tam bylo teď navrženo, ale chceme, říkáme tomu teď a doufám, že to písemná práce, volný slohový útvar. Tak trošku už to tady jednou bylo, já jsem také maturo by potom mělo být stanoveno kritérium, ve které žáci a to už jsme zažili i u té strukturov kterém by měli vydefinovat třeba tvarosloví, styl a podobně. Tak už věřím, že se nám daří hrozby, že ta maturita bude příliš přesně nalinkovaná, že by příliš omezila tu, tímto dává v tomto návrh více prostoru, volnějšího prostoru pro jednotlivé školy a tím pádem vlastně češtině tu reformu nesvazovaly. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Já teď řeknu obavu, která je z druhé strany. Když v těch rámcových vzdělávacích programech jasně dané požadavky, tak nemůže se stát, že třeba některé školy úplně rezignují na výuku matematika, to se ozývá často, je základem vší moderní vzdělanosti, říká to nakonec i pan Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Matematika je vděčné téma, viďte. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Zvlášť pro některé, ano. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Diskutovalo se velmi žhavě a můžu vás ubezpečit, že to je zase velké téma v té pracovní sk na jednom se ale všichni shodují, jak příznivci maturity z matematiky, tak její odpůrci, v na tom, že se matematika učí špatně a že by se měla učit jinak, lépe, řekněme, praktičtěji tak, aby z ní ztratili strach především dívky a ti, kteří říkají, že nemají to logické myš dá matematika učit úplně jinak a já rozumím tomu, když matematici říkají: ale podívejte se učit matematika, nebude se z ní maturovat, tak už se vám dneska může úplně snadno stát, že děti útratu třeba někde v obchodě, že si nedokážou spočítat, kolik je bude stát třeba úvěr podobně. Tyhle argumenty jsou závažné, že počítat s tím, že matematika může být jako vyučo dobře a zajímavě, že bychom mohli, ale jak to teď udělat, aby to v těch školách bylo, aby a hlavně, aby se toho třeba nejenom dívky, ale často to tak bývá, ony přestaly bát. My jsm ten model tedy udělat v tuto chvíli té maturity a došli jsme k tomu, že matematika by přes být povinná. Ale přikláníme se k tomu, pokud to prosadíme, nevím, že by byly školy, které tu povinnou matematiku, ředitelé by si to tedy mohli určit, ale museli by potom studentům, že ta matematika na té škole bude povinná, že se z ní bude maturovat. Někdy to chtějí vědě od začátku. Takže, by nám jaksi de facto vznikl volný trh. Kdo by chtěl, tak by si tu mate maturovat, ale nejenom žák by se rozhodl, mohl by se rozhodnout i ten ředitel. Uvidíme, di Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Vy jste hovořila a řadou ředitelek a ředitelů základních škol. Vítají, paní ministryně, zm přesvědčeni o jejich podpoře shora? Jsou přesvědčeni o tom, že tak dlouhodobě prosazované své ve vichrech nějakých politických změn? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- My jsme dělali průzkumy jako ministerstvo školství a ty průzkumy ukázaly u ředitelů škol p zájem o tu reformu a poměrně velké souznění s tou reformou. Většina ředitelů škol dnes akc Otázkou ovšem je, jak ji mají v praxi připravenou. To už je další věc, kterou z toho průzk budeme vědět až tak, řekněme, po roce praxe, po roce fungování té reformy, tak budeme mít To, že ta reforma, to není nějaká dvacátá nebo třicátá reforma v pořadí, to už dneska víme ten důvod jsem říkala. Ono se totiž povedlo něco mimořádného, povedlo se dojít k tomu kons stran. Zpočátku i středních škol, ty po státní maturitě třeba volaly a po reformě také, pr začali uvědomovat, že Česká republika zaostává, že se něco děje ve světě, že tam postupuje věda, výzkum, inovace, že v Evropě všude se vyučují dva cizí jazyky odmala, že tam musíte práce obstát nikoliv, že jste naučili plže, mlže, hlavonožce, ale tím, že si stoupnete nap jako mistr nebo jako prostě nějaký ředitel před firmu, ve které budou lidi z celé Evropy, a vy musíte umět tyhle lidi řídit. Ty nároky se najednou pozměnily a zdá se, že i naše, ře reprezentace i naši odborníci si uvědomili, že škola se musí změnit. A to já myslím, že je reformu už nic nezastaví. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Já jsem, když jsem hovořil s některými řediteli škol, tam jednak slyšel, že reforma je pot tam i skepse, že se podaří uskutečnit a zvláště o její potřebnosti a nutnosti provádět pře učitele. Také jste se s tím setkala? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- To je hodně důležitý moment, protože ve školství vždycky panuje určitá setrvačnost. A já s skoro deset let a vím, že člověk už má nějaký svůj styl a v něm pokračuje a nerad ho opouš učitelé mají ten styl takový, že už jsou vlastně od začátku nebo už hodně dlouho reformníh někteří mají spíš takový ten styl, já tomu říkám trochu habsburský, takový, že se domnívaj spíše kázeň a že je třeba naučit děti kvalitní vědomosti a předat je, de facto z nich vych lidi, kteří mají přehled. Já bych ráda řekla, že ani jeden přístup není úplně špatný a že učitelů, takových, kteří jsou třeba ve svém oboru vědci nebo renomovanými odborníky, ty po Ale hlavně u těch mateřských škol a základních škol spíš potřebujeme učitele, kteří budou předavateli vědomostí, ale spíše takovými partnery pro ty žáky a kteří je povedou a kteří psychology, více takovými tvůrci té jejich osobnosti. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Já jsem mluvil i s učiteli a někteří z nich si skutečně připravovali v minulých měsících v vlastní učební plány, které nějak odpovídaly těm školským vzdělávacím programům. A teď jse nich dozvěděl, že by za tuto aktivitu neměli být vůbec nijak ohodnoceni. Skutečně něco tak se to nějak vyřešit, pokud ten problém existuje? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- On už je tu další problém. To odměňování nějaké ze strany jednak ministerstva školství, al bylo, ale bylo velmi malé a určitě ho nezískali všichni nebo tu odměnu neobdrželi všichni. teď v rámci právě toho vzdělávání pro konkurenceschopnost jednu prioritní osu toho evropsk která vlastně bude podporou prosazení školství reformy nebo dalšího pokračování školské re těch evropských programů nebo toho evropského programu, těch evropských peněz chceme podpo kteří budou dál na reformě pracovat. Ale bude to formou projektů a v tom je zakopaný pes, paušálního příplatku nějaké netarifní složky platu, bude to zkrátka formou projektů. A já aktivní učitelé nebo učitelé, kteří se budou dál chtít podílet na tom dopracování, přeprac na tom vylepšování, tak že ti si tady prostor najdou. Ale samozřejmě musí vyvinout určitou Předpokládá se, že podnět přijde od nich. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Paní ministryně, je možné začít reformu bez toho, že školství dostane mimořádnou dotaci na Politici, zvlášť před volbami, tvrdí, že vzdělání je vůbec ta nejdůležitější investice do Bere současná vláda vzdělání skutečně jako jednu z hlavních priorit? Rozpočet, který ve st odsouhlasila, o tom moc nesvědčí. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Myslíte? My jsme jako školství jedním z mála resortů ... Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Vedle kultury. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Vedle kultury, který tedy nejenom, že dostal to, co loni, ale naopak, jehož rozpočet byl n Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- O jednu miliardu sedm set milionů. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Ano, jedna celá sedm. My jsme původně předpokládali, že to bude jedna celá jedna, podařilo vyjednat jedna celá sedm miliardy. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Splnila své předvolební sliby a je pro ni vzdělávání skutečně prioritou priorit? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já si myslím, že to jednání o dnešním rozpočtu takovým signálem je. Na druhou stranu to ne Petr HOLUB, moderátor -------------------- Paní ministryně, pardon, ale asi jsme četli jiné rozpočty, protože když se člověk podívá n ministerstva školství v rozpočtu pro rok 2007, tak jsou tam o čtyři miliardy více peněz ne ministerstva školství pro rok 2008. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- To jste se dívali špatně a já vím proč. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Já jsem se koukal na úplně stejné tabulky. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Ne, ne, ne. Já bych vám je ráda ukázala. Já si pamatuji, já, když jsem přišla do toho úřad se vyděsila tehdy také. V rozpočtu je zvlášť rozdělené programové financování a zvlášť roz rozpočet na ostatní, říká se tomu takzvané specifické položky. To znamená, vy, když se pod sto sedmnáct miliard, tak se možná zaleknete, protože vloni jste mohl vidět sto dvacet jed Jenže ono je to tak, že i letos uvidíte ale téměř sto dvacet tři miliard, protože musíte s kapitole rozpočtu jednak na ty specifické, to je těch sto sedmnáct miliard a něco a potom na takzvané programové financování, kde máte ještě téměř pět miliard, to je zvlášť. Takže, rozpočet je vyšší o ty peníze, o kterých jsme se zmínili. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Takže, v tomto jste spokojená? Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- No, já říkám, já jsem velice spokojená, protože ve srovnání s ostatními resorty to školstv prostředky navýšilo. Ale říkám otevřeně, že požadavky některých skupin, jako jsou třeba od veškeré požadavky vysokých škol stejně nebude možné zcela stoprocentně naplnit, ale určitě situace, která pro vzdělávání, vědu a výzkum není špatná. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Ale je to spíše zásluhou těch předchozích vlád, protože ty dvě miliardy navíc, pokud bych argumentaci, tak ono to nepokryje ani inflaci. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Myslíte u platů učitelů. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Vůbec u cen. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Tam je jedno a půl procenta navýšení u platů a to skutečně inflaci nepokryje, to je pravda ministerstvo financí předpokládá, že inflace bude asi tři procenta. Na to já samozřejmě vž že to je reálná částka, kterou rozpočet nabídnout mohl, pokud jsme chtěli opravdu šetřit a trend zadlužování veřejných rozpočtů. Jedno procento ovšem, to si musíte uvědomit, v rozpo téměř pět set milionů korun. To je obrovská částka, protože učitelů je sto padesát tisíc, pracovníků a pak jsou nepedagogičtí a tak dále. Takže, je to obrovská suma, ale já věřím t učitelů, ty skutečně nominální hodnoty nepoklesnou, protože tady máme jistý zdroj, na kter a spoléhali ostatně na něj i mé předchůdkyně a to je v této době, vlastně až do roku 2015 výkonu ve školství. Nám ubývá žáků teď na středních školách výrazným způsobem a tím pádem těch, jak jsem říkala, výkonů ve školství a klesají náklady na školství. A my ale máme v n prostor, ten je daný a my ty peníze tedy ušetříme. A já slibuji učitelům, říkám to od začá peníze, které se mi podaří v rozpočtu najít kromě mandatorních výdajů, které musím naplnit věnovat učitelům na jejich mzdy, protože se domnívám, že ty mzdy nejsou příliš vysoké a mě Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- My jsme naši debatu začali penězmi a nebudeme úplně končit penězi, a tak se musím zeptat m školství jednak, jak se pozná, že se ta reforma zdařila a jak vypadá škola, která by od vá dostala jedničku? Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Jak se pozná, že se reforma zdařila. Já mám v Praze skoro devítiletou dceru, která začala v Londýnské ulici a já musím říct, že jestli se jako rodič, když se tedy dívám na tu školu můžu rozhodnout, jestli se reforma zdařila, nebo ne, protože Londýnská už se o reformu pok tak se ptám nebo tak říkám své dceři: Chodíš tam ráda? Cítíš se tam dobře? Co tam děláte? S kým si tam hrajete, jestli máte jenom možnost sedět v lavicích, učit se nebo si také mát a kde a jak? A odpovědi, které dostávám, jsou takové, že bych té škole zatím dala jedničku ta reforma už se tam povedla, protože dcera nosí domů zajímavé úkoly, vymýšlí tam pro ně v zajímavé akce a ještě k tomu se učí už od první třídy dva jazyky. Nechci dál chválit, aby jenom londýnská škola je dokonalá. Vím, že je tady dost škol. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Řekněte nějakou, která není pražská, informujte nás například. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já jsem měla ráda školu ve Chvalšinách, to je taková ... Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- V jižních Čechách. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- ... hm, malá vesnice za Českým Krumlovem. To je škola, kde zase měli to mnohem těžší než v paní učitelky, paní ředitelka rozhodly, že se vlastně o tu reformu pokusí samy. Musely si jaksi na koleně, pracovali na tom a dokázaly to, myslím, také. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Říká host Interview Studia STOP, ministryně školství Dana Kuchtová. Děkujeme za váš čas, n Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Já také děkuju. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A loučíme se. Techniku měla na starosta Valerie Racmanová a od mikrofonu se loučí: Petr HOLUB, moderátor -------------------- Petr Holub. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A Jana Šmídová. Na slyšenou. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Na shledanou.