Budoucí fungování univerzit a výzkumných ústavů ****************************************************************************************** * Budoucí fungování univerzit a výzkumných ústavů ****************************************************************************************** Petr HARTMAN, moderátor -------------------- Premiér Mirek Topolánek dnes obvinil média z vydírání, korupce a msty. Na pravidelném bríf že píšou na objednávku ČSSD. "Z mediálního prostředí se stává opravdu žumpa," připomněl sl předchůdce ve Strakově akademii Miloše Zemana. Soudit se podle něj nemá cenu, protože příp nemá patřičný dopad. Předseda vlády si postěžoval na případy, kdy média uveřejnila fotogra dětí, automobilu či adresy, na kterých bydlí, a ohrozila tak jeho blízké i další, úplně ci Topolánek samozřejmě neřeší pouze spory s médii, chystá se například znovu vrátit k práci školství Dany Kuchtové. Konkrétně hodlá opět prověřit, jak její úřad připravil program Výz pro inovace na čerpání peněz z evropských fondů. Předseda vlády před týdnem prohlásil, že neodvolá, podle něj vznikl zásadní problém s přípravou programu pro čerpání evropských fon sociální demokracie. Současně uvedl, že na Kuchtové nyní je, aby čerpání peněz zajistila. personální změny v jejím týmu. Topolánek naznačil, že se rozhodne do několika měsíců. Mini Dany Kuchtové tak zůstává i nadále vratké. Pokud by nakonec byla odvolána, mohly by se odl některé projekty, které chystá. O jednom z nich hovoří Petr Holub. Petr HOLUB, redaktor -------------------- Diskusi o tom jak zajistit Čechům lepší vzdělání, navíc co nejlépe využitelné v praxi, zah školství Dana Kuchtová, když minulý týden oznámila, že do konce roku vydá Bílou knihu o to fungovat univerzity a výzkumné ústavy. K tomuto kroku ji inspiroval poradce a bývalý náměs který reformu prosazuje dlouhá léta jako politik i jako odborník. Nyní tedy dosáhl svého c vyššího vzdělávání a výzkumu začíná. Myšlenky Petra Matějů jsou obecně známé, chtěl by ško vzoru Británie. V první řadě by měly produkovat kvalitní a průmyslovými podniky využitelný řadě absolventy schopné uplatnit se ve firmách využívajících moderní technologie, za třetí stát ekonomicko-intelektuálními centry svých regionů. Tato vize zasluhuje důkladnou kritik tom, že se mají vysoké školy ekonomizovat, je vskutku revoluční. Tím se naprosto mění dosa vysoké školy jsou především chrámem moudrosti, kde se pěstuje věda sloužící k duchovnímu o Jestli její absolventi využijí moudrost v praktickém životě, to se už neřeší, lze však pře že ano. Vysoké školy by se tedy měly vzdát spravování pokladu veškeré moudrosti a fakticky univerzitami, místo toho se mají podřídit zákonům nabídky a poptávky. Napříště mají produk výsledky a pracovní sílu především na zakázku průmyslových kapitánů. Je to opravdu nezbytn tak to jaké míry? Tak zní otázka. Podobně podnětný námět k diskusi se jen tak nenajde, zaj je, že se o debatu na této úrovni nikdo nesnaží. Reformní debata, kterou Matějů svou zarpu jen spustil, míří úplně jiným směrem. Zjednodušeně řečeno vědci a profesoři se zatím zajím to, jestli jejich instituce posílí, nebo oslabí. Existenční starosti jsou pak tím, co deba do osobních útoků a protichůdných nesmiřitelných postojů. Není tomu ani divu, protože z ra ekonomického pohledu je třeba celý systém vyššího vzdělání a výzkumu od základů změnit. Ve je potřeba naprosto důsledně zlikvidovat jeho univerzální nároky, jsou totiž skutečně absu dnes existuje třicet univerzit, které, řečené s mírnou nadsázkou, vyučují všechny vědní ob se navíc pokoušejí o výzkum. Všechny obory má také specializovaná výzkumná instituce Akade spektrum pokrývají rovněž vědecké ústavy jednotlivých ministerstev. Každý dělá všechno a t změnit. Při centralizačních snahách současného státu si lze představit, že vznikne jediný bude rozdělovat všechny výzkumné peníze. Pouze některé univerzity si zachovají svá výzkumn a většina z nich se soustředí pouze na přípravu nových bakalářů, případně ještě magistrů. ústavy budou sloučeny s akademickými a resortními. Jen několik speciálních ústavů Akademie totéž platí pro ministerské ústavy. O takovém řešení se skutečně uvažuje. Když se to shrne Matějů bude mít nepřátel víc než dost. Jednak to budou všechna ministerstva, která přijdou na výzkum. Jednak to bude Akademie věd, která z větší části přijde o svou úzkostlivě hájen Jednak se to nebude líbit ani vysokým školám, které budou muset na prosto opustit svůj zab práce. Paradoxně může být proti změnám i samo ministerstvo školství. Centrální úřad pro vý stát novým ministerstvem, bylo by to logické, a školství tak přijde o své kompetence. Před že tak radikální plán ani nemůže vyjít, mohou se však prosadit některé jeho části. Co se n se rozhodne při vyjednávání reformátorů o kompromisu se školami a Akademií věd. Slabým mís očividně vznik nového úřadu. Na první pohled je vznik instituce dost silné na to, aby pros výzkumu například vůči státnímu rozpočtu, pro vědu užitečný, na druhé straně jde přece jen úřadu se vším, co k tomu patří, tedy nárůstem byrokracie a státní moci. Především takový ú cti samotným organizátorům, umožňuje zpochybnit jejich nezaujatost a odbornou poctivost. C o reformu, ale o to, aby se dostali do čela nové, silné státní instituce? Mají právo žádat aby omezili své pravomoci ve prospěch samotných reformátorů? Je tedy možné chtít po univer pořídily své fungování ekonomickým zákonům platným v celé společnosti, ale zakládat nový ú plně kontroloval nově vytvořený resort, na tom nic ekonomického není, může se tím pohřbít reforma. Petr HARTMAN, moderátor -------------------- To byl Petr Holub.