Stovka osobností bojuje proti poklesu vzdělanosti ****************************************************************************************** * Stovka osobností bojuje proti poklesu vzdělanosti ****************************************************************************************** Vysokoškolští pedagogové a vědci varují před poklesem úrovně vzdělanosti. Podle nich se na soustavně snižují požadavky na znalosti a dovednosti. Zpochybňuje se role paměti ve vzdělá výchovy ke kázni a společenskému chování, důležitost osobního úsilí a význam zodpovědnosti výzvě, kterou podepsala stovka osobností. „Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozh jejich rodičů,“ píše se v textu, který sestavil Jindřich Bečvář z Matematicko-fyzikální fa univerzity, na jejíchž stránkách byla zveřejněna. Výzvu podepsali například historik Zdeněk Beneš, psychiatr Jan Cimický, astrofyzik Jiří Gr Tomáš Halík, informatik Ivan Havel, lékař Josef Koutecký, lingvista Petr Piťha, filozof Ja socioložka Jiřina Šiklová, spisovatel Josef Škvorecký a fyzikální chemik Rudolf Zahradník. Žáci a studenti jsou prý stále méně ochotni a také schopni porozumět světu. „Výrazně pokle přírodovědné i společenské jevy, vyznat se v historii, literatuře a výtvarném umění,“ uvád Mnozí maturanti prý mají problémy s vyjadřováním i pravopisem, početními úkony, nejsou sch textu a neznají základní historická fakta. Pokud se český národ nechce stát levnou a podřa silou, musí se vzdělávat a rozvíjet znalosti a dovednosti, dodal Bečvář ve výzvě. Menší důraz na vědomosti přinesl nový školský zákon. Základní školy tento školní rok ofici vzdělávání v souladu s reformou, která by jim měla přinést více prostoru k výuce podle uvá pedagogů, zřizovatelů a rodičů žáků. Smyslem reformy je pomáhat žákům utvářet si praktické dovednosti, naučit se komunikovat a řešit problémy. Drobnou kritiku reformy pronesl v projevech ve dvou školách v první školní den prezident V „Bylo by nerozumné učit děti komunikovat, a ty by přitom neuměly malou násobilku. Kalkulač výsledek, ale důležité je vědět, jak se k němu dobrat,“ řekl Klaus. Na klesající úroveň ma v matematice už delší dobu upozorňují také vedení největších technických univerzit. Podle vede nedostatečná vzdělanost a malý všeobecný přehled „k degradaci populace na nemyslící d všeho možného i nemožného, vytváří živnou půdu pro nejrůznější podvodníky, extremisty, je a agresivity vůči lidem i přírodě“.