Vážení profesoři, nechápete! ****************************************************************************************** * Vážení profesoři, nechápete! ****************************************************************************************** Více než stovka vysokoškolských pedagogů a dalších respektovaných osobností veřejného živo podepsala prohlášení, v němž se tvrdí, že mládež je stále NEVZDĚLANĚJŠÍ a nejspíš za to mů školství. O tom, jak intelektuálové (ne)chápou reformu, tahle kolektivní rána zcela mimo t velmi přesně. Naprostá většina signatářů jsou známá a respektovaná jména (Halík, Šiklová, Škvorecký, Gry …) a jejich prohlášení má o to větší váhu, že jde velmi často o vysokoškolské pedagogy, kt vzdělaností studentů přímou zkušenost. Kompletní text prohlášení najdete na konzervativním www.stolzova. cz, ale pro pochopení smyslu možná lépe poslouží rozhovor s profesorem Ivem pro Radiožurnál Českého rozhlasu vysvětlil, že dnešní maturanti mají často minimální znalo problémy s pravopisem. Příčiny tohoto stavu podepsaní vidí především ve směru, kterým kráčí dnešní reforma škol. na žáky, hravá škola místo tvrdé práce, snižování významu znalostí a představa, že všechno na Internetu. Opravdu je to tak? PROFESOŘI VARUJÍ Když si přečteme celý text prohlášení, jehož autorem je docent Jindřich Bečvář z matematic fakulty UK, je nám celá věc o něco jasnější. Jednota českých matematiků a fyziků patří už let ke konzervativním organizacím, jejíž členové se k reformě školství vždy vyjadřovali ve S nadsázkou řečeno je jejich ideálem prvorepublikové elitní gymnázium a dnešní celosvětovo vzdělávání vnímají jako synonymum rozpadu hodnot. Smýšlí tak většina vysokoškolských profe Pokud jste někdy byli na nějakém „reformním“ semináři (vycházím z několikaleté lektorské z tam vždy nejvíce účastníků z prvního stupně základních škol, protože ti už dávno pochopili metodami se nové děti zvládnout nedají. Z druhého stupně je učitelů méně, ze středních ško vysokoškolského asistenta či docenta tu nezavadíte. Takže signatáři prohlášení sice hodnotí současný stav vzdělanosti maturantů vcelku střízli příčinách mnoho nevědí a naprosto mlhavou představu mají o tom, co chce a kam směřuje refo DVA KROKY ZPĚT? Je pochopitelné, že vzdělaným lidem lezou na nervy mediální slogany o „konci bifl ování“ n Pokud ale nahlédneme za ně, vidíme, že: nový školský zákon rozhodně laťku nesnižuje, naopa rámcové vzdělávací programy obsahují velké množství věcných znalostí. Cílem reformy není š vyšší efektivita vzdělávání. Tedy více, ne méně práce. Ve většině škol se ale zatím nepohnul ani chlup. Reforma začala letos, a to jen v prvních základních škol. Těžko tedy mohla „snižováním požadavků“ ovlivnit vzdělání dnešních matura výsledky dospívajících naopak pravděpodobně jdou na vrub práce škol, které nereagovaly na Ale i kdyby měli signatáři provolání pravdu, co nabízejí? Návrat k jednotné škole a k časů vysokoškolské vzdělání měla nanejvýš desetina obyvatel? Autoři provolání se nevyslovují př výtky k ní najdeme až „za oponou“ (právě třeba v textech na webu stolzova.cz) a o řešení t K tomu, kudy dál ve vzdělávání, nám toho špičkoví intelektuálové mnoho neřekli. O tom, že problému je stejně povrchní jako vzdělání maturantů, na něž si stěžují, to ale vypovídá do