EK kritizuje pomalé reformy školství v EU, ČR však i chválí ****************************************************************************************** * EK kritizuje pomalé reformy školství v EU, ČR však i chválí ****************************************************************************************** Brusel 3. října (zpravodaj ČTK) - V Evropské unii loni přestalo předčasně studovat šest mi věku 18 až 24 let. EU se tak zatím příliš nedaří naplňovat cíl snížit do roku 2010 toto mn procent studentů, tedy zhruba na čtyři miliony. Česko se Slovenskem však v tomto ohledu pa nejlépe hodnocené státy. Vyplývá to z dnešní zprávy o pokroku v oblasti vzdělávání, kterou Evropská komise. V Česku loni podle údajů EK studium předčasně opustilo 5,5 procenta stude až 24 let, v Polsku to bylo 5,6 a na Slovensku 6,4 procenta. Průměr všech 27 členských zem 15,3 procenta.      ČR a Slovensko uspěly i v dalším z pěti hlavních hodnotících kritérií - v množství lidí ve až 24 let s ukončeným vyšším středním vzděláním. Této kategorii v Česku odpovídá studium z maturitou. Cílem EU je, aby do roku 2010 této úrovně dosáhlo 85 procent mladých lidí, čemu počet, který by byl proti roku 2006 vyšší asi o dva miliony. Průměr celé EU zatím ale činí ČR je s 91,8 procenta na špici pomyslného žebříčku, na druhém místě figuruje Polsko (91,7) Slovensko (91,5).      Celkově však EK hodnotí pokrok v EU při naplňování cílů takzvané Lisabonské strategie, kte zlepšit situaci na pracovním trhu a zrychlit hospodářský růst, jako nedostatečný. Za pozit v obecné rovině mírné zlepšení ve třetím kritériu - počtu lidí, kteří dosáhli univerzitníc oblasti matematiky, vědy a technologií. To, jak se daří členským zemím naplňovat Lisabonsk hodnoceno celkem podle pěti hlavních kritérií. Každý rok pak EK hodnotí, jak si která země Kromě zmiňovaných tří aspektů jde ještě o vyšší zapojení dospělých do celoživotního vzdělá pro tuto chvíli podle EK nejlepší ve skandinávských zemích. Posledním kritériem je pak úro mezi patnáctiletými. Podle zjištění EK prý každý pátý žák v tomto věku má v Evropské unii čtením. Kromě toho komise také konstatovala, že většina školáků v EU nestuduje nejméně dva raných fází studia. Podle dat EK, které však odráží situaci v roce 2003, průměr v EU byl j jazyku na žáka.      Tomáš Pirkl ml mik