Kde najdete dobré vědecké zázemí ****************************************************************************************** * Kde najdete dobré vědecké zázemí ****************************************************************************************** 14.11.2007 O kvalitě školy do jisté míry rozhoduje počet vědeckých prací, které vyšly v celosvětově n prestižních časopisech. Tyto publikace jsou evidovány v nové mezinárodní databázi vědeckýc Scopus. Ta byla založena před několika lety a velmi rychle si získala mezinárodní uznání. především Evropanům. Proto je v ní porovnáván větší počet celosvětově nejkvalitnějších věd vydávaných v Evropě. Dá se říci, že tento žebříček je pohled na kvalitu škol evropskýma oč Z databáze Scopus jsme získali informace o počtu publikací jednotlivých českých škol za ro jsme přičítali publikace podle jejich anglicky či česky psané adresy uvedené u článků. Vyn umělecké školy, pro které platí zcela jiná kritéria. Výsledky porovnání jsou v přiložené t počet publikací může být o málo vyšší, než uvádíme, jestliže byla někde otištěna zkomolená přeložena do jazyka, který v mezinárodní vědecké komunitě není běžný. Údaje pro všechny vysoké školy byly vyhledány jednotným způsobem. Počet publikací jsme vyd školy – počtem studentů v tisících. Vyšel koeficient, který určil pořadí školy. Pořadí ve výsledném žebříčku je velmi podobné tomu, které jsme otiskli v červnu (podle úda databáze Web of Knowledge). Vzájemné pořadí těch škol, které mají mezi sebou jen malé rozd koeficientech, není tak podstatné. Nicméně nad českým průměrem kvality v přiloženém žebříč vyčnívají Vysoká škola chemicko-technologická, Univerzita Karlova a Veterinární a farmaceu Důležité jsou i patenty a konference Tvůrčí schopnosti učitelů vysokých škol nelze poměřovat jen počtem citovaných publikací. K je též pořádání mezinárodních konferencí a vydávání vědeckých časopisů, jestliže jejich kv že jsou obsaženy ve významných mezinárodních databázích. O kvalitě školy vypovídají i pate počet je málo významný, zásadní je jejich ekonomický přínos měřený v penězích. Proto v něk existují dva významné žebříčky: jeden pro technické univerzity, který zahrnuje finanční př patentů, a druhý pro ostatní vysoké školy, jenž je založen především na vědeckých publikac Hodnocení kvality vysokých škol podle publikací bývá v České republice některými akademiky poukazem na to, že cílem většiny vyučovaných oborů je připravit absolventy pro praxi, niko Že je to účelové tvrzení, ukazuje i přiložená tabulka: mezi pěti nejlepšími v zemi jsou tř orientací: VŠCHT Praha, VFU Brno a ČVUT Praha. Hodnocení kvality vysokých škol podle vědeckých publikací je vždy určité zjednodušování. M zahraniční zkušenosti však ukazují, že bývá nejvýstižnější. Vysokoškolský učitel, který je učebnice, totiž seznamuje studenty spíše s minulostí oboru. Ale učitel, který se umí prosa kvalitních publikací či patentů, připravuje své studenty i na budoucnost. Co je u vysoké š klíčové, nejsou osnovy (sylaby), ale kvalita učitelského sboru.