Zubaři nejsou. Nemá je kdo učit ****************************************************************************************** * Zubaři nejsou. Nemá je kdo učit ****************************************************************************************** 16.11. 2007 autor: Radka Kvačková Dostat se na studium stomatologie je těžší než úspěšně projít přijímacím řízením na všeobe Proč? Vypadá to, že problém je v penězích. Ale nejen v nich. Ráda bych na zubní lékařství, ale tam se nejspíš nedostanu, odpověděla skepticky devatenác otázku, kam se chystá příští rok po maturitě. Raději to prý zkusí na ekonomii nebo na něja jsou šance větší. Každého, kdo ví, že Česká republika trpí nedostatkem stomatologů a nejspíš jím bude vbrzku musí její odpověď překvapit. Proč by se neměla dostat na studium zubního lékařství dívka, dobré známky a ty nejlepší předpoklady k tomu, že u stomatologie po studiích opravdu zůsta Šanci dostal každý jedenáctý Odpověď lze najít ve statistice. Na zubní lékařství například na 1. lékařské fakultě Unive Praze se pro akademický rok 2007/2008 hlásilo 835 uchazečů. Šanci studovat však dostal jen Jen o málo vyšší šance měli uchazeči například na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. přihlášených bylo přijato 94, do prvního ročníku se jich však zapsalo jen šedesát. V zásadě platí, že dostat se na zubní lékařství je dnes těžší než dostat se na studium vše lékařství, jež patří všude na světě k silně výběrovým oborům. Přitom tu nejsou žádné admin limity, které by počet studentů zubního lékařství omezovaly. A to přesto, že dotace na jed tohoto oboru patří k nejvyšším: škola dostává na jeho „vyučení“ přibližně 120 tisíc korun, více než dvojnásobek částky, kterou školy získávají třeba na studenty práv. Proděkanka Jana Dušková z 1. lékařské fakulty UK tvrdí, že ve skutečnosti by bylo potřeba Zubní lékařství má totiž tu zvláštnost, že polovinu studia tvoří praktická výuka. A ta, ať na takzvaných fantomech (modelech), nebo přímo na pacientech, znamená velkou spotřebu ne p materiálů a individuální dohled. Je tedy problém v penězích? Pokud ano, nemělo by to moc velkou logiku. Protože zubařů bude už velikému množství vysokoškoláků vždycky jen malý zlomek. Jenže ono zřejmě nejde jen a jen o dotace. „Důležité je taky to, aby bylo kde učit, a hlav učit,“ vysvětluje Jana Dušková. Pokud jde o prostory, dobrá zpráva je, že právě třeba 1. l provádí rozsáhlou rekonstrukci stomatologické kliniky v pražské Kateřinské ulici. Pokračování na straně II Dokončení ze strany I Jejím výsledkem má být příští rok mimo jiné dalších padesát cvičných zubařských křesel. Horší je to s učiteli. „Tam nám chybí celá jedna generace, která odešla budovat vlastní pr proděkanka s tím, že nejstarší učitelé, kteří na rozdíl od generace střední zůstali, se te nejrychleji vychovat generaci učitelů mladých. To se ovšem může podařit jen tehdy, když je škola - přesněji řečeno škola spolu s fakultní mají učitelé lékaři své úvazky - dobře zaplatí. Jejich postavení není přitom nijak snadné. chce, aby vědecky pracovali a publikovali, nemocnice, aby vykazovali zúčtovatelné výkony. školit studenty. Studentů přibude. Ale málo Jaká je prognóza? První lékařská bude v příštích letech přijímat namísto běžných padesáti sedmdesát. Takové zvýšení ovšem nedostatek zubařů nevyřeší a laťka pro přijetí ke studiu b vysoko. Jana Dušková však tvrdí, že zájem o vynikající studenty zůstává de facto nenaplněn. „Letos jsme z osmi stovek přihlášených vytipovali třicet vynikajících studentů a těm, kteř střední škole po celou dobu pod průměr 1,02, jsme nabídli přijetí bez přijímacích zkoušek. jen sedm, ostatní se nakonec rozhodli pro jiný obor. Možná i proto, že například při studi ekonomie už si studenti často mohou vydělávat, což na medicíně téměř nelze,“ míní proděkan Foto popis| Dočkají se? Zubařů je málo a tento stav se jen tak nezmění. Fakulty nemají dos dotace na studenta nestačí. Foto autor| Foto Isifa O autorovi| Radka Kvačková, redaktorka LN