Nemáme čas učit. Papírujeme ****************************************************************************************** * Nemáme čas učit. Papírujeme ****************************************************************************************** autor:Jaroslav Lorman Naše školství vstupuje do přelomové fáze. Školy si samy určují své plány, naše děti se bud Podobné titulky čteme na stránkách tisku a jsme utvrzováni v naději, že se české školství faktografie - promění. Jenže je tu několik háčků. Zaprvé - iniciativa ke změně vychází z ministerstva školství. To vysvětluje mnohé. Málokte se totiž těší v řadách pedagogické veřejnosti menší důvěře. Učitelé si často připadají jak zvířátka. Na rozdíl od nich jsou však poměrně dost disciplinovaní. Malá důvěryhodnost je u spojenci ministerstva, kteří už dlouhou řadu let žijí třeba ze stále nedopřipravených stát Snad by bylo všechno radostnější, kdyby reforma byla tím jediným, co z ministerstva do ško Člověk stojící mimo si nedokáže představit, jak neuvěřitelně narůstá administrativa neboli Ale buďme spravedliví: ve skutečnosti nejde jen o aktivitu ministerských úředníků. Do hry zřizovatelé. Nezřídka činí i samotní ředitelé z hejna svých zástupců souputníky úzkosti, a načapáni případnou inspekcí z nedodržení nejrůznějších, mnohdy naprosto neprůhledných naří a sami vymýšlejí nejrůznější tabulky, formuláře a dotazníky, a nejlépe hned dvojmo či troj náležitě zdokumentováno a doloženo. Pokud se někomu zdá, že se má lamentace příliš nedotýká obsahu učiva, ba vlastně ani forem naprostou pravdu. Řekněme to tedy jinak: základem práce učitele je splnit své povinnosti - správně vyplňovat třídní knihy, účastnit se tzv. porad (jež však mají ke skutečným poradám protože mnohé přípisy shora jsou krutě jasné!), odpovídat na nejrůznější dotazy vedení, dá a povinně se zdokonalovat v práci s počítačem (vždyť to vše jsou položky vykazatelné pro š zprávy a leckde také zdroje peněz) a... chodit včas do hodin. Učení až naposled Vyučovací hodiny jsou de facto jediné místo, kde je učitel se žáky sám, a jeho kontrola je omezená. Proč se pak divíme, že na jejich přípravu leckdy rezignuje a uchýlí se ke snazším vyučování toho, co už přeci stokrát odučil. Nechci svou poznámkou vyvolat dojem katastrofy. Ta jistě nehrozí. Jen se bojím, že učitelé unaveni vykazováním nevykazatelného a diskutováním s rodiči, než aby mohli podávat skutečn učit nově a líp než dřív.