Návod k zavedení odloženého školného ****************************************************************************************** * Návod k zavedení odloženého školného ****************************************************************************************** 16.1.2008, autor:Daniel Münich Ledy se hnuly - v debatě o školném se začínají používat racionální argumenty. Aktuálnost t podtrhl svým vyjádřením premiér o tom, že otevírá debatu o zavedení odloženého školného. Kde s debatou začít? Třeba u několika důležitých otázek ohledně školného, které vznesl ve o školné. A nyní konkrétně. « (HN 4. 1. 2008) David Klimeš. Nabízím tedy stručné odpovědi podporující finanční spoluúčast studentů již neopakuji). Není školné jako školné Školné bez přívlastku známe dobře z našich soukromých škol všech úrovní, jejichž studenti Školné s reálnou šancí jeho zavedení na českých veřejných vysokých školách má pouze školné Setkáme se s ním například v Nizozemsku, Británii i vzdálené Austrálii a na Novém Zélandu. Důležitý přívlastek odložené ale neznamená, že se zavedení školného pouze o pár let opět o školným je míněn systém, kde poplatky za studium neplatí studenti, ale s několikaletým odk absolventi. Studenty v době studia založí stát, který si to vybere zpátky formou odvodů z absolventů. Úspěšnými absolventy jsou míněni ti, kteří si příjmově mohou splátky dovolit. ale podobnost se spotřebními úvěry nebo hypotékami. V systému odloženého školného totiž sp s klesajícím příjmem podobně jako klesá daňová povinnost. Při poklesu příjmů na určité min minimální mzdu, zaniká splátková povinnost úplně. Ztráta příjmů v důsledku ztráty zaměstná mateřství je pro dlužníky s hypotékou nebo spotřebním úvěrem noční můrou. V systému odloženého školného tomu tak není, protože v době nízkých příjmů je pozastavena povinnost. Je tedy nasnadě o odpověď na otázku Klimeše »Kterého studenta by těšil výhled n dluhu už při osmitisícovém výdělku? Co by mu zbylo?« Odpovídám, že by taková vyhlídka stud protože by mu při tak nízkých příjmech žádné splátky nehrozily. Systém odloženého školného na principu splátkové solidarity mezi více a méně úspěšnými absolventy, podobně jako pojiš Nebudu dále rozvádět, že vysokoškolských absolventů s minimální mzdou je mizivé promile a většině vysokoškolských absolventů i po splátkách zbude mnohem více než středoškolákům. Školné potřebuje doladit Klimeš dále zmiňuje Austrálii, kde systém odloženého školného úspěšně provozují již od rok procenta tam mají progresivní charakter, jako měla například ještě loni naše daň z příjmů Klimeš se ptá, jaká že splátková procenta si vyberou Češi? S určitostí lze teď říci jen to, že půjde o jednociferné sazby, a že by australská progres i u nás. Velice úspěšní absolventi si totiž mohou dovolit splácet větším procentem. Čím dř tím více prostředků bude k dispozici na půjčky pro další studenty. Česko má proti Austráli výhodu. S tím, jak bude naše ekonomika ekonomicky dohánět vyspělejší země, nadprůměrně por platy, což bude usnadňovat splácení starých závazků z dob nízkých cen. Klimeš klade další trefné otázky: Jak dlouho se bude moci nesplácet dluh, když se někdo do finančních problémů? Pokud má finančními problémy na mysli nedostatečné příjmy, potom je t vhodné hledat někde v řádu 25 let. Je to kompromis mezi absolutní důsledností až do smrti, administrativně náročná, a přílišnou benevolencí. Budou státně určené tarify odloženého školného pro jednotlivé obory, nebo to necháme na un pouhými stropy školného? Existují dobré důvody pro rozdělení oborů do několika málo skupin soukromé finanční výnosy v oboru, tím vyšší by měl být maximální možný tarif školného. Lep bude ponechat školám volnost stanovit školné nižší než maximální tarif, protože se tím pod konkurence škol. Údajná diskriminace žen Asi nejzapeklitější problém Klimeš uvedl odkazem na britskou zkušenost, kde průměrná absol odložené školné o pět let déle než průměrný absolvent jako důsledek průměrně nižšího plato žen a dopad mateřství na pracovní kariéry matek. Jak si s tím poradíme u nás? Na první poh diskriminací, ale není tomu tak. Především je třeba připomenout, že průměrná žena a průměr statistické veličiny, nikoliv reálné osoby. V životě jde vždy o konkrétního muže a konkrét bude systém odloženého školného zacházet čistě podle příjmů, slepý vůči pohlaví. Skutečný bude splácet stejně málo a stejně dlouho jako skutečná nízkopříjmová žena. Průměrná Češka i Britka mají skutečně výrazně nižší příjem než průměrný muž a nad řadou dů světě se nepozastavujeme: kupní síla a majetkové zázemí žen je slabší a schopnost žen ruči také nižší. Průměrná žena pobírá nižší důchod, nižší nemocenskou a nižší dávky v nezaměstn straně průměrná žena platí nižší daně z příjmu, nižší pojistné a pobírá důchod déle než mu dožívá delšího života. Inspirujme se Estonskem Tento výčet by mohl pokračovat. Pouze osvětluje, že rozdílné průměry pro určitou skupinu o neznamenají diskriminaci. Stranou nyní nechávám diskusi, nakolik je náš vzdělávací systém diskriminační k jednomu či druhému pohlaví a vracím se k úvodní otázce. Problém splátek během doby mateřství a soustavné rodičovské péče absolventky či absolventa automaticky - automatickým pozastavením splátkové povinnosti. Období mateřství a rodičovst promítá, a to negativně, do celoživotních příjmů, ztrátou profesních zkušeností a obtížnos vyšší pozice v zaměstnání. Toto je hlavní příčina rozdílů v průměrných platech mezi muži a břemeno rodičovství, ve smyslu časových nákladů, nesou u nás stejně jako v Británii stále Proto splácí průměrná Britka odložené školné o pět let déle. Pokud se však najde politický konsensus, není technický problém absolventům či absolventká o děti část jejich odloženého školného umazat, podobně jako například v Estonsku. Samozřej daňové poplatníky něco stát, ale dělat dobro zadarmo prostě nejde. Zde stojí za připomenut podíl absolventek škol pracuje v oborech, které sice mají nižší mzdy, ale jde zpravidla o společenskými výnosy, jako je školství či zdravotnictví, kde budou i nižší maximální tarif školného. Neopakovat chyby jiných Debata o zavedení školného je velice žádoucí. Systém a jeho parametry nespadnou z nebe a o co položil Klimeš, je dlouhá řada. Máme však velkou výhodu v tom, že se můžeme poučit ze z kde odložené školné již zavedli a vyvarovat se jejich chyb. Čím vyšší soukromé finanční výnosy v oboru, tím vyšší by měl být maximální možný tarif ško Daniel Münich, Autor přednáší na CERGE-EI a je členem týmu pro přípravu Bílé knihy reformy školství