Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Odborníci: Další vzdělávání učitelů by mělo být efektivnější

Odborníci: Další vzdělávání učitelů by mělo být efektivnější

Praha 14. února (ČTK, autor:pap mkv) -

Další vzdělávání pedagogů je potřeba zefektivnit, shodli se odborníci na dnešní diskusi v Praze. Učitelům podle nich chybí k dalšímu vzdělávání motivace, protože nemá vliv na jejich kariérní růst a finanční ohodnocení. Zástupci Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) představili projektový záměr, který by měl systém zlepšit.      

"Pedagogičtí pracovníci mají sice ze zákona povinnost dále se vzdělávat, ale úspěšné absolvování kurzů obvykle není nutným předpokladem profesního a kariérního růstu," uvedla předsedkyně Stále konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Jaroslava Simonová. Kromě zajištění postupu a lepšího finančního ohodnocení pro aktivní učitele je podle ní nutné také vytvořit tlak na ředitele škol, aby je ve vzdělávání podporovali.     

Motivace není podle stanoviska SKAV jediným úskalím dalšího profesního růstu pedagogů. Problematický je také čas, který mohou pedagogové vzdělání věnovat. Mají sice nárok na 12 dní samostudia ročně, podle Simonové však nejsou údaje o tom, zda ho využívají efektivně. Mělo by se prý proto zvážit, zda by nebylo vhodné dobu samostudia zkrátit ve prospěch vzdělávání celých učitelských sborů.      

Pokud se však ředitel rozhodne věnovat vzdělávání svého sboru vedlejší prázdniny, bývá problém s vytížeností lektorů, uvedla Simonová. Zajistit vzdělávání celého sboru v době vyučování je zase obtížné, protože chybí personál, který by se o žáky postaral. V případě vyslání jednotlivců do kurzů bývá zejména pro malé školy bariérou poměrně vysoký příplatek za suplování, řekla předsedkyně.      

Školy podle Simonové navíc často na placené kurzy nemají finance, a tak využívají ty, které jsou k dispozici zdarma, ale neodpovídají tomu, co potřebují. Podle konference by proto bylo nejlepší, aby finance, které budou na další vzdělávání využity z evropských fondů, směřovaly co nejvíce přímo do škol, jelikož ředitelé nejlépe vědí, jaké kurzy potřebuje jeho sbor absolvovat.      

Simonová také upozornila na to, že současná nabídka kurzů je roztříštěná a školy těžko rozpoznají jejich kvalitu. NIDV proto plánuje projekt, který by problémy řešil, oslovuje další partnery, aby se do něj zapojili. Chce například využít některého z už existujících školských portálů k vytvoření ucelené nabídky kurzů, ve které se pedagogové snadno zorientují.      

Plánuje také třeba certifikaci institucí, které vzdělávání poskytují. Pedagogové by například mohli dosahovat dílčích kvalifikací, aby nemuseli se vzděláváním začínat stále od začátku, uvažuje se také o kreditním systému.      



Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 01:08

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 30.07 2024 21:08 , © Univerzita Karlova v Praze