Odborníci: Další vzdělávání učitelů by mělo být efektivnější ****************************************************************************************** * Odborníci: Další vzdělávání učitelů by mělo být efektivnější ****************************************************************************************** Praha 14. února (ČTK, autor:pap mkv) - Další vzdělávání pedagogů je potřeba zefektivnit, shodli se odborníci na dnešní diskusi v podle nich chybí k dalšímu vzdělávání motivace, protože nemá vliv na jejich kariérní růst ohodnocení. Zástupci Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) představili projektov měl systém zlepšit.       "Pedagogičtí pracovníci mají sice ze zákona povinnost dále se vzdělávat, ale úspěšné absol obvykle není nutným předpokladem profesního a kariérního růstu," uvedla předsedkyně Stále asociací ve vzdělávání (SKAV) Jaroslava Simonová. Kromě zajištění postupu a lepšího finanč pro aktivní učitele je podle ní nutné také vytvořit tlak na ředitele škol, aby je ve vzděl podporovali.      Motivace není podle stanoviska SKAV jediným úskalím dalšího profesního růstu pedagogů. Pro je také čas, který mohou pedagogové vzdělání věnovat. Mají sice nárok na 12 dní samostudia Simonové však nejsou údaje o tom, zda ho využívají efektivně. Mělo by se prý proto zvážit, vhodné dobu samostudia zkrátit ve prospěch vzdělávání celých učitelských sborů.       Pokud se však ředitel rozhodne věnovat vzdělávání svého sboru vedlejší prázdniny, bývá pro vytížeností lektorů, uvedla Simonová. Zajistit vzdělávání celého sboru v době vyučování je protože chybí personál, který by se o žáky postaral. V případě vyslání jednotlivců do kurz pro malé školy bariérou poměrně vysoký příplatek za suplování, řekla předsedkyně.       Školy podle Simonové navíc často na placené kurzy nemají finance, a tak využívají ty, kter dispozici zdarma, ale neodpovídají tomu, co potřebují. Podle konference by proto bylo nejl finance, které budou na další vzdělávání využity z evropských fondů, směřovaly co nejvíce jelikož ředitelé nejlépe vědí, jaké kurzy potřebuje jeho sbor absolvovat.       Simonová také upozornila na to, že současná nabídka kurzů je roztříštěná a školy těžko roz kvalitu. NIDV proto plánuje projekt, který by problémy řešil, oslovuje další partnery, aby zapojili. Chce například využít některého z už existujících školských portálů k vytvoření kurzů, ve které se pedagogové snadno zorientují.       Plánuje také třeba certifikaci institucí, které vzdělávání poskytují. Pedagogové by napřík dosahovat dílčích kvalifikací, aby nemuseli se vzděláváním začínat stále od začátku, uvažu kreditním systému.