Šplhejme po správných žebříčcích ****************************************************************************************** * Šplhejme po správných žebříčcích ****************************************************************************************** 27.2.2008, autor:Tomáš Opatrný Zveřejněné žebříčky vysokých škol vycházejí z mnoha kritérií - ke každému je třeba sesbíra jim nějakou váhu. Který parametr je důležitější? Pokud byste o tom nechali diskutovat akad tím sedět dodnes. Redaktoři HN položili na stůl něco, co zdaleka není dokonalé, ale dá se Loni žebříček českých vysokých škol uveřejnila MF Dnes. Autor tam vycházel z prostého krit publikací v mezinárodních vědeckých časopisech dělený počtem studentů). Oba údaje jsou doh veřejně přístupných databázích, navíc vědecký výstup u vysokých škol hraje významnou roli. metoda, poskytující jednoduchou informaci. Bohužel však autor ani toto nezvládl a nedokázal zjistit správné počty publikací na jednot výsledky pak byly zkreslené u některých škol třeba 60% chybou. Takový žebříček je k ničemu vědy využily HN databáze spravované vládní Radou pro výzkum a vývoj (RVV). Ta každý výsled (bodování vyjadřuje poptávku státu po určitých výsledcích - nejvýše jsou hodnoceny mezinár a body sčítá pro jednotlivé fakulty. Každý si pak může zjistit, jak je která škola vědecky tabulce RVV jsou jednotlivá pracoviště seřazena podle toho, kolik bodů vygenerovala z každ určených na výzkum. K dispozici tak již máme žebříčky, které vystihují jednu stránku dané školy či instituce - zhodnocuje veřejné prostředky na výzkum a vývoj. Nejlépe se umístil ten, kdo vytvořil za m (vědecké) muziky. Autoři HN dali přednost jinému přístupu -množství výsledků z tabulek RVV parametr a za druhý zvolili množství výsledků vztažené na jednoho pracovníka. Podle prvníh velké instituce produkující velkou masu výsledků, podle druhého školy zaměstnávající vědec nadstandardní publikační aktivitou. V tabulce se pak objevil jakýsi průměr z obou těchto k Který přístup je lepší? Pokud by instituce jednoho dne začaly brát podobné tabulky vážně a o lepší umístění, metoda výsledků na hlavu by je tlačila snižovat stavy lidí a produkovat »outsourcingem«, kdežto metoda RVV je motivuje produkovat hodnotnější výsledky hospodárněj státního rozpočtu je to lepší, ale jistě ne zcela ideální - relativně lépe dopadnou teoret bych byl ale vědychtivý student poohlížející se po dobrém pracovišti, mají kritéria HN svů jít tam, kde se toho hodně vytvoří a zároveň je tam vysoká koncentrace nadprůměrně šikovný Nyní slabiny. Problematické je srovnávání v oblastech, kde nejde jen o jednooborové fakult chemie). Další slabinou žebříčků HN je jejich nízká transparentnost. U hodnocení RVV vím p udělat, abych měl příště o deset bodů víc. To zde bohužel zřejmé není - školy se seřadí v a pak očíslují body. Nereflektuje to velikost náskoku, nedá se to použít pro srovnání se ž školou. Což je škoda, protože naším prostorem nemá být jen ČR. *** Slabinou žebříčků byla jejich netransparentnost. A také nemožnost poměřovat každý rok zlep školy. O autorovi| Tomáš Opatrný, Autor vyučuje na Přírodovědecké fakultě UP