Výběr správné vysoké školy ****************************************************************************************** * Výběr správné vysoké školy ****************************************************************************************** 27.2.2008 | 05:59 | pořad: Dobré ráno s Českou televizí Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- Teď už k avizovanému prvnímu tématu této hodiny a to je výběr nejlepší vysoké školy. My už Kouckého ze Střediska vzdělávací politiky Univerzity Karlovy, dobrý den. Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Dobrý den. David BOREK, moderátor -------------------- Těžké dny pro rodiče, těžké dny pro lidi, kteří teď si chtějí podat přihlášku. Nějaká obec rada, kterou byste jim dal jako člověk, který nepochybně tyto stresy zná už x let. Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Ano, ty stresy znám samozřejmě ze své vlastní zkušenosti a od svých dětí, ale první, co je že ty stresy se podstatně zmenšují. Protože na vysoké školy každý rok je přijímáno čím dál více lidí, a to v době, kdy vlastně začínají klesat ty populační ročníky a počty maturantů jestliže ještě před pěti, šesti lety to byl skutečně stres, dostanu se, nedostanu se, tak otázka - dostanu se tam, kam chci, ale už to není prostě problém dostat se. David BOREK, moderátor -------------------- Ale chápu to tak, že možná stres této doby nebude o tom, že se nedostanu na školu, která s že z té školy budu po roce vyhozen, protože ta škola nabere víc žáků a možná během prvního trochu pročistí. Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- To sice je možné, ale zatím nic neukazuje, že by se mělo jakoby zvyšovat to vyhazování, že větší podíl studentů být neúspěšný. Protože ty vysoké školy samozřejmě musí své nároky při zvětšující se populaci. To znamená, že skutečně zhruba asi těch pětadvacet procent student nakonec, ale to číslo se v podstatě nemění. To znamená, že většina, která se dostane letos Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- Vy jste řekl důležitou větu - dostat se tam, kam chci. To je ta stresová otázka. Ale kam v Podle čeho vybrat školu, která mi zajistí dostat se po jejím ukončení, úspěšném ukončení d zajistí mi dobrý průběh toho vzdělání a, dejme tomu, určitou prestiž? Jak to skloubit a kd správné informace pro výběr vysoké školy? Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Nejprve asi je třeba zdůraznit, že na vysokou školu lidé chodí s velmi různými motivy. Ne jdou proto, aby směřovali k dobré práci. Mnozí tam realizují svůj veliký zájem o určitý ob jdou prostě taky prožít několik let studentského života, takže ty motivace jsou různé. A p lidé se taky různě podle toho rozhodují. Ale obecně je asi docela dobré, že noviny letos v začaly prostě sdělovat různé žebříčky a různé sestavy vysokých škol a pořadí a tak dále, H například minulý týden, ale i Mladá fronta, Lidové noviny, což si myslím, že je velmi pozi musím přiznat, že ty ukazatele, které oni tam dávají, jsou ještě velmi nedostatečné a v pr Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- Jaké by byly ty dostatečné? Protože ono právě to, co jste zmiňoval, není ten oficiální žeb se potom otázka, kdo je schopný být tím objektivním arbitrem, kdo může sestavit žebříček t nevznikalo třeba podezření z určité korupce nebo z určité motivace ať už regionální nebo, vycházení z některých tradic? Kdo vlastně by měl mít patronát nad tím, aby sestavil objekt vysokých škol? Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Myslím si, že je dobře, aby ten patronát neměl stát, tedy ministerstvo, mělo by to zůstat nezávislé. Což ale dneska teda vlastně je otázka, jestli to je nezávislé. Já si myslím, že než jste vy vyjmenovala ještě, je tam jistá  neprofesionalita těch začátků. Postupně ale s dávat dohromady a budou se tříbit. Já to vidím v horizontu tak dvou, tří let, ty různé odb které se postupně budou zlepšovat a krystalizovat ty nejlepší. My například děláme jeden, podstatný, to je úspěšnost absolventů na trhu práce. To znamená, kolik  nich najde zaměstn nich případně tedy zůstane ... Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- A hodně to závisí na výběru vysoké školy? Ovlivňuje prestiž vysoké školy stále ještě budou Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Ovlivňuje to velmi, ale není to zrovna ta prestiž, která je tradována mezi lidmi. Ono je t dáno trošku něčím jiným. Takže já bych řekl, aby právě lidé ... poradil, aby lidé nešli ta největší prestiž mezi lidma, se říká, a tak dále, ale aby si spíš skutečně vybírali školu chtějí dál dělat, jak chtějí také dojíždět, jestli chtějí radši zůstat ve svém regionu a p myslím, že je důležitější, než aby všichni se snažili dostat do Prahy nebo do Brna. David BOREK, moderátor -------------------- Co takové ty nové školy vysoké, které vznikly od roku osmdesát devět v mnoha právě regioná nebo i ve velkých městech, ale vznikly paralelně s těmi starými zavedenými školami? Mají s přihlásit třeba své dítě na takovou školu, která není osvědčená, není ověřená? Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- Ještě si nestihla vybudovat to jméno. Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Jedna věc jsou nové třeba fakulty, škola ale stávající, čili těch veřejných škol, kdysi st znamená, všechny školy mají různé nové fakulty, různé pobočky v různých městech a tak dále sice málo, ale ty školy v podstatě by měly garantovat a zdá se ... ty první náznaky, které pobočky nebo nové fakulty na tom nejsou nijak podstatně hůř než-li celá ta škola. Druhý a z hlediska informací jsou soukromé školy, kterých skutečně vzniklo velké množství, dneska než patnáct procent všech studentů přijatých na vysoké školy a o těch se ví velmi málo. Al u těch prvních, které vznikaly hned po tom novém zákoně, to znamená ještě na konci devades máme informace třeba o uplatnění absolventů. Takže ty informace budeme nadále vyhodnocovat uchazečům. Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- Takže stručně na závěr. Kdyby vy jste byl teď v kůži středoškoláka, který se chce letos hl školu, nebo v kůži rodiče, který má takového středoškoláka doma, jak byste postupoval možn zbývajících dvou dnech? Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Jsem v kůži rodiče a moje rada je jasná - běž dělat to, kam tě táhne jakoby ten obor, ten si myslím, že je nejdůležitější. David BOREK, moderátor -------------------- Není to málo? Není to příliš idealistické? Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Ne, já myslím, že ne. Protože jestliže člověk vystuduje vysokou školu se zájmem, že se tom tak získává velmi výrazné plusy ... Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- Ale co když máte víc škol právě, které nabízejí právě ten jeden obor, například lékařské, fakulty. Jan KOUCKÝ, Středisko vzdělávací politiky UK -------------------- Když je víc, tak samozřejmě záleží na tom, jestli ten student byl výborný na střední škole dovolit teda směřovat do těch špičkových škol, jestli není pro něj problém třeba dojíždět nebo bydlet v cizím prostředí na koleji nebo v privátu a tak dále. To už jsou další otázky rozhodnout každý individuálně. Ale v tuhle chvíli i z hlediska vývoje na trhu práce, který pro další roky, bych doporučil skutečně věnovat se tomu zájmu. Veronika PAROULKOVÁ, moderátorka -------------------- Jak Koucký, Středisko vzdělávací politiky Univerzity Karlovy. Děkujeme. David BOREK, moderátor -------------------- Na shledanou.