Jaké mají představy čeští vysokoškoláci o zaměstnání? ****************************************************************************************** * Jaké mají představy čeští vysokoškoláci o zaměstnání? ****************************************************************************************** 28.2.2008, autor: rks Co požadují čeští studenti od budoucích zaměstnavatelů a podle čeho volí firmu, v níž si c kariéru? Je pro mladé lidi důležitější možnost profesního růstu, nebo dostatek benefitů a velký pla firemní automobil, nebo příjemné pracovní prostředí? Těmito otázkami se zabýval rozsáhlý v vysokoškoláky s ekonomickým zaměřením provedla společnost KPMG Česká republika. Milí koleg v praxi si před nástupem do práce vyzkoušet běžný pracovní den zaměstnance. To jsou význam nimž čeští studenti přihlížejí při výběru budoucího povolání. Studenti je vidí raději, než rozumně dlouhou pracovní dobu. Hlavně přátelský kolektiv, tvrdí studenti Zajímavá náplň práce a přátelský kolektiv jsou jedny z hlavních kritérií, podle nichž si č vysokoškoláci hledají po promoci zaměstnání. Čím jsou vysokoškoláci blíže rozhodování o bu zaměstnavateli, tím větší váhu pro ně tato dvě kritéria mají. »Setkáváme se s tím v praxi říká Pavel Závitkovský, partner společnosti KPMG Česká republika, která rok co rok nabírá absolventů vysokých škol. »Každoročně se nám při přijímacích pohovorech hlásí stovky stude prestiže firmy oceňují také přátelské pracovní prostředí.« Jeho slova potvrzuje i Gabriela Bouchalová, manažerka v oddělení Auditu KPMG Česká republi prvním kontaktu s KPMG Česká republika mě překvapilo, jak příjemná atmosféra mezi lidmi ve mém rozhodování o tom, kam po škole nastoupím, to nakonec mělo velkou váhu.« Setkání s odborníky pomáhá nasměrovat v kariéře Náplň své vysněné práce řeší mnoho mladých lidí už během studia. Výzkum společnosti KPMG Č ukázal, že studenti se potřebují ještě před promocí zorientovat mezi firmami na trhu a hla specifikovat obor, v němž chtějí svoji kariéru budovat. Mnozí zaměstnavatelé proto umožňuj navštívit jednotlivá oddělení a popovídat si s odborníky. »Už pátým rokem pořádáme pro studenty odborné workshopy. Naši manažeři se zájemcům, kteří firmy, celý den věnují a snaží se jim co nejvíce přiblížit část agendy ze své každodenní č tak mohou strávit pracovní den s auditory, daňovými odborníky, finančními poradci a jinými snáze tak pochopit rozdíly mezi zdánlivě podobnými profesemi,« vysvětluje Pavel Závitkovsk Zejména mezi studenty vyšších ročníků je o tyto workshopy každý rok velký zájem. »Workshop profesionály z KPMG Česká republika pro mě byl neocenitelnou zkušeností. Mohl jsem sledova ptát se na vše, co mě zajímalo, poznat jak audit funguje přímo na místě a jak se pracuje v jsem si, že je to opravdu ten obor, v kterém si představuji svoji kariéru,« popisuje Milan absolvoval dva workshopy v letech 2006/2007 a v současné době působí na pozici Assistant v KPMG Česká republika. Vysokoškoláky nutí pracovat nedostatek peněz i rodiče Průzkum KPMG Česká republika se zabýval také tím, kdy vysokoškoláci začínají sbírat pracov Dvě třetiny studentů druhých až pátých ročníků si při studiu na vysoké škole přivydělávají jsou většinou peníze. »Zájem získat zároveň i praxi v oboru má jen každý desátý student,« Závitkovský. Každý dvacátý vysokoškolák naopak přiznává, že prací při studiu pouze vyplňuj se snaží vyhovět rodičům. Mezi studenty, kteří hledají již při škole uplatnění v oboru, jsou oblíbené také odborné s Internship programu u nás mohou studenti strávit až sedm měsíců – buď v odděleních Auditu poradenství. Během tří až sedmi měsíců získají cennou pracovní zkušenost, zajímavou finanč hlavně často i možnost nastoupit po ukončení studií na trvalý pracovní poměr,« popisuje Pa »Do KPMG Internship Programme jsem nastoupil už v lednu 2005. Práce v auditu mne natolik z se po ukončení stáže rozhodl využít nabídky pokračovat v práci pro toto oddělení i dál,« p zkušenost jeden z účastníků odborné stáže Petr Hadrava, který nyní působí na pozici Senior Auditu společnosti KPMG Česká republika. Auto za vlastní schopnosti Zajímavou výpovědí jsou také představy studentů, co mohou a chtějí svému budoucímu zaměstn nabídnout. Čtvrtina ochotně poskytne své zkušenosti, znalosti a schopnosti. Necelých deset spolehlivost a svědomitost. »Jen každý čtrnáctý vysokoškolák tvrdí, že je ochotný se v zam Stejný počet jich svým šéfům nabízí loajalitu a obětavost,« dodává Pavel Závitkovský. Najd procenta mladých lidí, kteří jsou svému zaměstnavateli ochotni nabídnout všechno. Opačný e volí tři procenta studentů. Na oplátku počítá mnoho studentů s bohatými benefity. Nejeden z dotazovaných zmiňoval služ mobilní telefon a příspěvek na stravování. Mladí lidé přistupují k benefitům a bonusům čas k samozřejmosti. »Díky nadprůměrnému platovému ohodnocení absolventů, kteří k nám nastupuj přemrštěnými nároky na benefity nesetkáváme. Naopak uchazeči jsou často příjemně překvapen jazykových kurzů a dalších školení, která poskytujeme,« říká Pavel Závitkovský. »Samozřejmostí jsou například pravidelná letní školení a kurzy ACCA na certifikaci účetníc jazyků nebo školení komunikačních a prezentačních dovedností,« potvrzuje jeho slova Michae která působí na pozici Tax Supervisor v oddělení Daňového poradenství KPMG Česká republika *** Účastníci výzkumu Výzkumu se zúčastnilo více než 550 studentů těchto vysokých škol: * Vysoká škole ekonomická v Praze * Česká Zemědělská Univerzita * Univerzita Karlova * Masarykova Univerzita v Brně * Vysoké Učení Technické v Brně * Mendlova zemědělská a lesnická univerzita v Brně * Technická univerzita Liberec * Technická univerzita Ostrava