Čte Platóna. A provází turisty ****************************************************************************************** * Čte Platóna. A provází turisty ****************************************************************************************** 10.3.2008, autor: RADKA KVAČKOVÁ Vzdělání: vysokoškolské. Zaměstnání: asistent/ka. Vzdělaných lidí přibývá rychleji než mís jejich kvalifikaci odpovídala. Odborníci mají pro tento jev jméno: překvalifikovanost. Netvrdí ale, že jde o nežádoucí vývoj. Pětadvacetiletá Magda prodává turistům plánky Prahy, pomáhá jim s ubytováním a výběrem kul a když nevědí, kam se obrátit s podvrtnutým kotníkem, sežene jim i doktora. Docela dobře by jim ale mohla vykládat třeba o Hegelovi nebo o Platónovi. Má na to totiž k titul bakaláře humanitních studií z Filozofické fakulty Plzeňské univerzity. Jenomže co by vzděláním dělat? Ve firmách i na úřadech bychom napočítali tisíce lidí, jejichž kvalifikace výrazně přesahu si vyžaduje povaha jejich práce. Tvrdit, že je to zásadně špatně, však nelze. Vzdělání nen špatné. Možná je ale načase připustit si, že vedle nedostatečné kvalifikovanosti existuje bychom mohli nazvat překvalifikovaností. To slovo jsme si nevymysleli. Objevilo se napříkl zprávě pro ministerstvo školství, kterou vypracovali experti Střediska vzdělávací politiky fakulty Univerzity Karlovy. Mimo jiné se v ní konstatuje, že podíl vzdělaných lidí roste p rychlejším tempem, než jakým se mění struktura profesí. Hnací silou je hlavně individuální jednotlivců a rodin. Vzdělání se zkrátka stalo hlavním faktorem společenského vzestupu. Ne o český fenomén. Analýzy OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj) dovozují, ž lidí s nadbytečným vzděláním z hlediska pracovního místa, které zastávají, dosahuje až 35 se zvyšuje, než snižuje. Mnozí vysokoškoláci tak nastupují na místa, pro která by stačilo vzdělání. Přitom k individuálním vzdělávacím ambicím se přidávají i požadavky státu, případně evrops Typickým příkladem jsou učitelé, ale třeba také řidiči nákladních aut. Měl potřebnou kvalifikaci, ale jinak byl k ničemu Je známo, že ředitelé nemohou pořádně fi nikoho, komu chybí plná kvalifikace. „Na naší malotřídce pracuje už dlouho učitelka s apro dějepis pro druhý stupeň základní školy. Učí 4. a 5. ročník na prvním stupni, a to výborně současné době není kvalifikovaná. K získání aprobace pro první stupeň základní školy jí ch hudební a tělesné výchovy,“ vysvětluje ředitelka v anketě Učitelských novin. Jiná z dotazovaných ředitelek si zase stýská: „Neustále někoho posílám na vzdělávání. Už j dost unaveni,“ říká. Doškolování ale „potrefilo“ i další profese. Řidiči nákladních aut musejí mít nově mnohaho která z nich udělají téměř experty na evropské dopravní systémy a dopravní právo. Další vzdělávání v pracovní i mimopracovní době ordinují svým pracovníkům i velké firmy, z zahraniční účastí. V soukromí však jejich manažeři připouštějí: samotné kurzy ještě z niko neudělaly. S tím by nejspíš souhlasila i další ředitelka, která nám pod slibem, že ji nebudeme jmenov „Měla jsem tu mladého učitele, který splňoval všechny kvalifikační předpoklady a z vlastní vzdělával dál. Když jsem ho přijímala, byla jsem nadšená. Chlap, navíc mladý, s několika d by si mohl přát víc.“ Její nadšení ale nevydrželo ani půl roku. Ukázalo se, že žáci ho vůb výsledky jsou podprůměrné. *** Průvodce s titulem PhDr. * Typickým příkladem lidí, kteří si často hledají uplatnění v jiné oblasti, než jakou vyst absolventi humanitních a ekonomických oborů, kteří (nebo spíš které) působí jako osobní as asistentky a často jen smlouvají svým šéfům schůzky. * Také mnozí univerzitně vzdělaní lingvisté využívají svou znalost jazyka, která by je opr například k odborné práci v jazykovědě, na daleko „přízemnější“ úrovni: živí se jako průvo cestovních kanceláří nebo překládají nejrůznější technické texty. * Mezi odborníky, kteří využívají jen část svého vzdělání, můžeme však počítat i zubní lék je po letech studia medicíny velmi široký, při péči o chrup přitom většinu nabytých znalos Svého času dělali téměř stejnou práci dentisti, u nichž nebyla nutná ani maturita. * Podobně jsou na tom absolventi medicíny nebo farmacie, kteří pracují pro farmaceutické f absolventi vysokých technických škol pracují jako mistři v provozech na místech, kde doned průmyslováci. * Nositele akademických titulů bychom bezpochyby našli i mezi běžnými obchodními zástupci cestujícími), kteří nabízejí k prodeji různé produkty českých i zahraničních výrobců. Foto popis| Průvodcování je typickým zaměstnáním pro absolventy filologických oborů Foto autor| Ilustrační foto ČTK - Ivan Babej