Reforma zdravotnictví v ČR ****************************************************************************************** * Reforma zdravotnictví v ČR ****************************************************************************************** 13.3.2008, 22:30, pořad: Události, komentáře Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- S poplatky u lékaře mají zkušenosti v okolních zemích. Podobná reforma zdravotnictví se st politickým tématem na Slovensku i v Maďarsku. Oba státy platby v ordinacích zavedly, pozdě zrušeny. redaktor -------------------- Ekonomické problémy stávajících systémů, to je hlavní důvod nepopulárních kroků, ke kterým státy přistoupily. Poplatky měly vyléčit zadlužené zdravotnictví, snížit počet návštěv u l hospodařit nemocnice i pacienty. Jako první přišla s reformou na Slovensku Dzurindova prav v roce 2002 a slavila s ní úspěch. Pacient dal dvacet slovenských korun za návštěvu lékaře částku za každý recept a padesátikorunu za denní pobyt v nemocnici. Díky poplatkům znateln předepsaných léků. Do ordinací přišlo z tři roky o třicet tisíc pacientů méně. Levice ale reformu ostře kritizovala. Když vyhrála v roce 2006, okamžitě poplatky zrušila. Slováci dn pět korun za předpis a šedesát za ošetření na pohotovosti. Podobný osud měly poplatky také Tady je loni v únoru zvedla levicová vláda, aby zlepšila stav veřejných financí. V dubnu j Většina Maďarů totiž tyto platby v nedělním referendu odmítla. Lidové hlasování přitom vyv opozice, které šlo především o to potopit současnou vládu. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Po shrnutí slovenské varianty reformy zdravotnictví je ve studiu Martin Potůček z centra p ekonomické strategie vakulty sociálních věd. dobrý večer. Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- Dobrý večer. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A do Bratislavy také zdravím spoluautora slovenské reformy zdravotnictví a analytika tamní Institute Tomáše Szalaye. Dobrý večer i vám. Tomáš SZALAY, analytik, Health Policy Institute Bratislava, spoluautor slovenské reformy z -------------------- Dobrý večer. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Slyšíme se, výborně. Pane profesore Potůčku, vy analyzujete veřejnou politiku, analyzujete strategie. Jsme svědky toho, jak se někdo snaží demontovat zdravotnickou reformu v Česku? Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- Myslíte ze strany některých koaličních stran a opozice? Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Mohlo by to tak vypadat. Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- Víte co, tam je hlavní problém v tom, že ta reforma jako taková podle mého názoru, a ty ná samozřejmě velmi pestré, vlastně není reformou. Je jenom takovým záplatováním, které podle hlubokého přesvědčení, jako kdyby přesouvá tu odpovědnost za regulaci, která je potřeba ve nesporně, až na toho posledního a nejslabšího, to jest pacienta. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Koaliční partneři jednali na K 9. Měli pondělní seminář, jak jsme slyšeli před malou chvíl dneska pan ministr jednal s lidoveckými zákonodárci. Šéf resortu slíbil do konce týdne dát nahlédnutí tu další sérii transformačních zákonů. Tak se ptám, jestli toto je systém, kter připravovat, anebo jaksi dál posouvat reforma? Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- Takže zaprvé nikdo pořádně ty nové zákony ještě nezná, dokonce ani koaliční partneři, takž mají jít v nejbližších dnech nebo týdnech už k projednání ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- V pondělí mají jít na vládu. Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- No, v pondělí mají jít na vládu, tak to si myslím, že tam je něco v nepořádku, poněvadž za zdravotnictví je tak důležitá, dotýká se vlastně každého z nás, že by reformy tohoto typu, třebas i penzijní reforma, měly být, pokud to jenom trošku jde, připravovány na velice šir politické shody, čili nejenom na půdě současné koalice, ale myslím si, že by tam měl být v možný prostor i pro, řekněme, opozici a pro nezávislé názory třebas i širšího spektra. Tomáš SZALAY, analytik, Health Policy Institute Bratislava, spoluautor slovenské reformy z -------------------- A teď do Bratislavy, pane Szalayi, vy jste spoluautorem slovenské reformy zdravotnictví. J provádět, připravovat a nastolovat takovou širokou reformu jinak, než tak jak to vidíme v znamená, na poslední chvíli a v těch nejzazších termínech, řekněme? Tomáš SZALAY, analytik, Health Policy Institute Bratislava, spoluautor slovenské reformy z -------------------- Abych zůstal při tom francouzském pojetí, které jste dnes sebrali ve vaší relaci, tak musí velké deja vu, když porovnám tu situaci v České republice dnes s naší situací před několik opravdu koaliční partneři dokázali na poslední chvíli dávat různé pozměňovací návrhy a při změny, kterými před tím neargumentovali. Je třeba říct, že zdravotní reforma je velmi náro o velmi komplexní reformu a je třeba připustit, že opravdu některé věci se dolaďují za poc chápu těžkosti, které má ministerstvo zdravotnictví s prosazováním svých, svých představ. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Jak by měla být podle vašeho názoru, pane Szalayi, ta reforma projednána a nastolena tak, životnost, než se ukazuje například na Slovensku a v Maďarsku? Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- Nepochybně je potřeba vzít v úvahu ty politické aspekty a je třeba brát do úvahy i to, že to možná zní velmi nadneseně, ale politici by měli mít jakýsi státnický rozměr, ve kterém až za horizont svojí vlastní politické kariéry. Bohužel v demokracii jejich životnost je o volebními obdobími a teda upřednostňují spíš krátkodobé, anebo střednědobé cíle před dlouh bohužel na úkor celé společnosti. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pane profesore, poplatky ve zdravotnictví regulační prohrály volby na Slovensku. Teď v Maď v referendu, kdoví, co to udělá s maďarskou vládou. Je vůbec nějaká možnost, jak toto nepo prosadit a ještě zůstat u moci? Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- No, samozřejmě ano, pokud by bylo součástí právě nějaké té širší dohody, která by vlastně podstatnější regulační opatření, než je právě toto. Když si kliknete ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A to je? Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- No, hned vám povím. Když si kliknete na webové stránky ministerstva zdravotnictví, tak tam říká, že až dvacet procent prostředků určených pro zajištění zdravotní péče, mizí díky nek plýtvání. Těch dvacet procent je mnohonásobně více, než to co se vybere na těch poplatcích že to není nekontrolovatelné plýtvání, ale že to je v mnoha směrech plýtvání, kterému lze nikoliv z pozice jednotlivého občana, ale z pozice toho systému a jeho nastavení. Tři přík jsme jedna z mála zemí, kde pacient může ke komukoliv v podstatě, s několika malými výjimk nejenom ke všeobecnému lékaři, ale i k odbornému lékaři, a dokonce může navštívit několik a u každého se nechat vyšetřit znovu. To je obrovské plýtvání. Racionální systémy to řeší lékař je takzvaný gatekeeper, to znamená, ten doporučuje, za jakým odborným lékařem potom půjde. Druhý příklad obrovské plýtvání v nekoordinovaném nákupu nesmírně drahých zdravotni třebas v jednom menším městě, které pak nejsou využity. Třetí příklad. Stát se vzdal možno jako silný partner s farmaceutickými firmami o cenách léků. Ceny léků u nás spolknou, resp léky spolknou čtvrtinu celého zdravotního rozpočtu, kdežto v zemích, kde to dokážou lépe r asi polovinu, asi dvanáct procent. Když bych to všechno sečetl, tak, a srovnal to, co se v již zmiňovanými poplatky, tak to je prostě naprostý nepoměr. Čili já tvrdím ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Jinak dodejme, že ta odhadovaná částka na výběrech na poplatcích je zhruba čtyři miliardy, to ještě samozřejmě jasné. Jestli dovolíte, pane profesore, ještě poslední otázka do Brati Salaye. Mají takto koncipované poplatky, a to, co kolem se nich děje, teď u nás v Česku po potenciál na to udělat velký problém české vládě? Tomáš SZALAY, analytik, Health Policy Institute Bratislava, spoluautor slovenské reformy z -------------------- Obávám se, že ano, vzhledem k tomu, co jsme viděli v Maďarsku před pár dny a co se událo n Nepochybně je ale potřeba si uvědomit, že jaké jsou funkce jednotlivých systémů v politick Zdravotní pojištění má sloužit na ochranu lidí před katastrofickými finančními náklady za péči. Katastrofický finanční náklad není třicet korun českých ani dvacet korun slovenských forintů. A za druhé, úlohou zdravotního systému není řešit sociální nerovnosti ve společno na to jsme vyvinuli velmi dobré mechanismy v sociálním systému, to znamená, kdyby chtěla v problémy, řekněme, nízkopříjmových domácností, které si možná nemohou dovolit ani do těch korun českých zaplatit poplatky anebo doplatky za léky, tak může to řešit způsobem takovým to například dělali na Slovensku, adresnými sociálními dávkami pro tyto, pro tyto domácnos opakuji, zdravotnictví tady není na řešení sociálních problémů. V případě, že začneme použ sektory na řešení sociálních problémů, tak samozřejmě se nám to pomstí. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pana Salayi, pane Potůčku, děkuju, že jste přišli do Událostí, komentářů. Na shledanou. Martin POTŮČEK, vedoucí, Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK -------------------- Na shledanou. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A z krátkými zprávami je připravena kolegyně Jitka Sluková. Jitko?