V budoucnu by mohly být tři typy vysokých škol ****************************************************************************************** * V budoucnu by mohly být tři typy vysokých škol ****************************************************************************************** Vysoké školy by v budoucnosti mohly být rozděleny na tři typy. Výzkumné, vzdělávací a prof instituce by měly vzdělávat studenty rozdílným způsobem a s jiným cílem. Na každý typ škol měly být jiné požadavky, uvádí se v pracovní verzi takzvané Bílé knihy terciárního vzděláv má ČTK k dispozici. Koncepce má podle ministerstva školství sloužit k veřejné diskusi o re školství.     Podle knihy je v ČR v současnosti 26 veřejných, 44 soukromých vysokých škol studuje v nich kolem 350.000 lidí. Přestože většina institucí už splnila jedno ze základní takzvaného boloňského procesu a vytvořila bakalářské, magisterské a doktorské programy, st prý mnohde spíše formální.     Programy často vznikly pouhým rozdělením původních. Bakalář není vnímáno jako plnohodnotné vysokoškolské vzdělání, uvádí se v materiálu. Jeho absolven na praxi připravováni na další vzdělávání v navazujícím magisterském studiu. Celý systém v podle autorů knihy zbytečně prodražuje, vzniká prý i problém "akademické překvalifikovanos knihy by se proto měl podpořit vznik profesně orientovaných bakalářských programů, jejichž budou schopni okamžitě se uplatnit na trhu práce. Na jejich přípravě by se proto měli podí významní regionální zaměstnavatelé, část výuky by měla tvořit praxe. Ve školách, které je by měli vyučovat i odborníci, kteří působili mimo akademické prostředí. Autoři koncepce po daňovými úlevami pro podniky, které se do vzdělávání zapojí a poskytnou třeba zázemí pro o výuku.     Kromě škol zaměřených buď na profesní přípravu, nebo na více teoretické vzděláv působit také instituce výrazně soustředěné na špičkový výzkum. V materiálu se zdůrazňuje, rozdělení škol by nemělo být dáno "nařízením shora", ale podle jejich možností a výsledků. by nemělo být pevně dané jednou provždy. Bude nutné vytvořit jasná akreditační kritéria, r jednotlivé typy.     Výzkumné univerzity by měly být ustanoveny zejména na základě požadav týkají vědecké činnosti, personálního zajištění výuky, podílu studentů v doktorském studiu zahraničních studentů.     Autoři si jsou vědomi toho, že většina škol má ambice stát se p univerzitou. Zařazení do jiné kategorie by prý školy chápaly jako "propad" na nižší úroveň přijímají opatření, která mají bránit tomu, aby byly řazeny mezi jiné než výzkumné univerz se připomíná, že zařazení školy do konkrétního typu není projevem kvality, ve všech druzíc vynikajících výsledků. Proto by měla být u každého typu stanovena kritéria pro takzvanou e tedy znak nejvyšší kvality. Autoři také plánují podpořit vznik profesně orientovaných baka programů počátečním finančním zvýhodněním.     Česko se může podle autorů koncepce inspiro v Nizozemsku, které je podobně velké a má podobný počet institucí nabízejících vysokoškols Zásadní změny ve struktuře škol tam nastaly v roce 2002. Vedle akademicky zaměřených škol působí i takzvané Hogescholen, které nabízejí profesně orientované bakalářské programy.    pap rot