Dejme křídla našim univerzitám ****************************************************************************************** * Dejme křídla našim univerzitám ****************************************************************************************** 12.5.2008, autor: Mirek Topolánek Téměř dvacet let žijeme ve svobodné společnosti. Ale ke kvalitnímu životu jen svoboda nest i otevřenost. Stav, v němž každý díky píli může dosáhnout úspěchu. Stoupat na společenském ohledu na to, z jakých poměrů pochází. Důležitým předpokladem něčeho takového je dnes co n Závislost úspěchu na něm se dramaticky zvyšuje. Stále více mladých lidí se snaží jej získa pak jejich zklamání, když jim tato možnost zůstane odepřena. V drtivé většině právě těm, k ze sociálně slabších rodin. Místo aby univerzity působily jako účinný nástroj otevřené spo petrifikují rozdíly. Netrestejme už za původ Často opakujeme, že vzdělání je ta nejlepší investice. Proč ale neumožníme všem lidem, kte předpoklady, aby dostali šanci? Všichni víme, že vzdělání ve skutečnosti není bezplatné, ž studia jdou měsíčně do tisíců. Sociálně slabší uchazeče tak trestáme dvakrát. Tím, že mají se na univerzitu dostat. A tím, že v »bezplatném« systému nefunguje systém stipendií a půj obtížně zvládají náklady studia. Potřebujeme otevřít vysoké školy, a to nepůjde jinak než reformou jejich financování. Přes populisticky mluvit o školném - jako by šlo o podstatu reformy! Cílem není vybírat od stud ale rozšířit možnosti studia. Mluvme tedy o grantech, půjčkách a spoření na vzdělání. Tím Dalším krokem je motivace soukromého sektoru, aby více investoval do univerzit. Až na posl příspěvek samotného studenta, o jehož formě a výši debatujme. Vzdělání je ta nejlepší investice. Ta nejlepší soukromá investice. Úkolem státu je umožnit této výnosné investici vůbec měli přístup. Vyplatí se to všem. Větší nabídka vzdělání znam inovačního potenciálu a konkurenceschopnosti. Moderní otevřené společnosti nenabízejí svět sílu, ale vysoce kvalifikované odborníky a do svých špičkových univerzit a výzkumných prac ty nejlepší světové mozky. Pro malou zemi bez velkých surovinových zdrojů je to jediná ces Dokážeme se vyrovnat takovému Finsku či Estonsku? Jsem přesvědčen, že to můžeme dokázat. Svobodu univerzitám Zahájili jsme reformu výzkumu a vývoje, teď musíme pokračovat reformou vysokého školství. prokázali, že čím více autonomie a odpovědnosti vysoké školy dostanou, tím efektivněji fun Umožněme vysokým školám, aby si mohly navzájem konkurovat, aby mohly ke státním dotacím zí soukromých zdrojů. Aby na počtu studentů, výši rozpočtu a dosažené prestiži přímo pocítily k rozvoji poznání a růstu inovačního potenciálu naší země. Vytvořme pro ně stejné podmínky, jaké mají v zemích, jejichž univerzity patří k nejlepším. nich musíme chtít, aby se v této první lize co nejdříve objevily. Nejvíc bolí špatné reformy Nejde však jen o špičkové univerzity. Vývoj ve většině vyspělých zemí ukazuje, že roste po bakalářském studiu. Ne všichni se uplatní v laboratořích a výzkumných ústavech. Otevřeme t na nižším stupni vysokého školství. Kvalitní reforma přinese nižší nezaměstnanost, vyšší příjmy a tím i větší výběr daní a odv solidárních systémů. Kvalitní vzdělání také zvýší zaměstnanost ve vyšším věku. To významně problémy penzijního systému a zvýšit solidaritu. Důsledné a komplexní reformy zpravidla nebolí tolik, jako reformy polovičaté. Věřím, že dn Inovační fórum k Bílé knize terciárního vzdělávání ukáže odhodlání nás všech učinit vysoké zemi otevřené a konkurenceschopné. A některé z našich univerzit dostat na nejvyšší příčky žebříčků. Učiňme z vysokých škol skutečné výtahy k úspěchu. *** Vzdělání je ta nejlepší soukromá investice. Úkolem státu je umožnit lidem, aby k tak výnos vůbec měli přístup.