Otázky Václava Moravce, téma: Granty a půjčky pro studenty ****************************************************************************************** * Otázky Václava Moravce, téma: Granty a půjčky pro studenty ****************************************************************************************** Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Pane prorektore, nemůže být to, když nebudou si studenti nějak přispívat na své vzdělání, demotivující, včetně toho sociálního aspektu, jak o něm mluvil Mirek Topolánek? Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj, Univerzita Karlova v Praze-------------------- Já si myslím, že motivace ke studiu je daleko složitější a komplexnější problém a nelze ho zjednodušovat a redukovat pouze na, na otázku jaksi přispívání na materiální náklady, to u ostatně dělají dneska, ty náklady na studium jsou, jsou poměrně, poměrně vysoké. Já si mys materiální zainteresovanost studentů, kteří nestudují jaksi, řekl bych, řádně a v těch řád a svým způsobem mohou i zneužívat trošičku ty podmínky na vysoké škole, je na místě, ale d o tom, že nějaké školné nebo odložené školné a podobně bude mít zaručeně motivační efekt, to je velké zjednodušení, protože to nerespektuje prostě sociální a psychologické, řekl by toho, jak, jak student funguje na vysoké škole, pokud ..., ano. Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Když se podíváte, promiňte, když se podíváte na onu bílou knihu, jak ji předložil veřejnos jako zástupcům univerzit Ondřej Liška, na to, co je tam napsáno v souvislosti se školným, granty a půjčkami, tak byste to označil za dobrý prvek, včetně toho odloženého školného? Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj, Univerzita Karlova v Praze-------------------- Já vám to řeknu takhle, existuje tam v těch kapitolách, řekněme, zejména šest A7 té Bílé k první se věnuje financování a druhá se věnuje rovným šancím, tedy zvýšení rovných šancí. E množství nejasností, že jakékoliv úvahy, teda jakákoliv stanoviska musí být nutně pouhými Jenom jeden příklad za všechny. V kapitole číslo šest o financování se mluví o základním s a říká se, že do něj budou přeneseny všechny současné nepřímé podpory rodičům. V kapitole se odvolává na tu kapitolu šest, se hovoří o univerzálním studijním grantu. Nevím přesně, slovo univerzální a říká se tam, že s jeho základem budou, budou úlevy na dani pro rodiče, na nezaopatřené dítě a že to budou tvořit ještě nějaké další nepřímé platby rodičům. Já ne nevím, v jaké výši, já nevím, jakým způsobem by to fungovalo. Čili bylo by opravdu velice této chvíli říkat, ano, to je báječná věc. Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Ondřeji Liško, pokud se nemýlím, tak vy chcete celý ten systém grantů, půjček, předložit d dohledné době, je to tak? Ondřej LIŠKA, ministr školství, místopředseda strany /Strana zelených/-------------------- Rozhodně bych ho chtěl předložit co nejdříve, ale je s ním spojena řada komplikací, protož do toho současného systému, jeho propojení se systémem výběru daní, se sociálním systémem, složitá věc a já udělám všechno proto, aby to bylo co nejdřív. Já na tom velmi intenzivně já bych se dovolil ještě zmínit o tom, co tady padlo. Já si skutečně myslím, že otázka ško platnost, ale není úplně bezvýznamná. Je to naprosto legitimní debata a vede se ve všech v tohoto světa. My si tuhle debatu přece nemůžeme ušetřit jenom proto, protože sociální demo prožívá období, kde veškerou svoji politiku formuluje na základě hesla: "Nebudeme za nic p to přece nejde. My musíme uvažovat o všech rozumných nástrojích, které v tom systému můžem abychom posílili jak autonomii těch samotných univerzit, tak samozřejmě autonomii a odpově jednotlivých studentů. Na to jsou různé názory, ale jedním z nich, a je to legitimní debat například školného ve formě odložené. Já takovéto školné zavést v tomto období rozhodně ne že sociální demokracie dělá chybu, když už dnes rozhoduje o tom, co bude, nebo nebude pros 2010 v případě, že bude ve vládě. Koneckonců školné ve Velké Británii připravili konzervat ho labouristi tři měsíce po volbách. Takže možná, že to bude i případ sociální demokracie, potřebujeme hovořit o něčem úplně jiném. Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Promiňte, jasně jste slyšel Jiřího Havla, který, který to vyloučil, ale odpovězte na tu mo Vy tedy očekáváte, kdy by byl celý ten systém, kdy je reálné, že bude spuštěn, když máte p vlády už konkrétní propracovaný návrh ať už oněch půjček, stipendií, a tak dále. Ondřej LI školství, místopředseda strany /Strana zelených/--------------------Já bych chtěl, aby byl nejpozději společně s věcným návrhem zákona o terciárním vzdělávání, což by mělo být na za Já bych chtěl, aby reforma terciárního vzdělávání, včetně těch finančních mechanismů, kter školného, aby byla předložena a schválena do konce tohoto volebního období tak, aby od rok implementována a ona nebude samozřejmě realizována ze dne na den, to bude muset být rozfáz dát univerzitám, i studentům, celému tomu systému motivací osobního rozhodování, celého to potřeba dát čas na to, aby se nějakým způsobem transformoval. Důležité je, že cítím z těch děkany, rektory, akademickou sférou, i studenty, že tady potřeba změny je. Jak bude vypada debaty po zbývající část tohoto roku. Já se snažím vstřebat veškeré konstruktivní podněty, strany přicházejí a zapracovat je do toho finálního konceptu. Ten představím na začátku př Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Když se teď obrátím na Jiřího Havla, není to poněkud krátkozraké teď odmítat institut odlo když bude součástí nějakého celého systému s odkazem na krok britských labouristů, jak o n Liška? Jiří HAVEL, stínový ministr školství, ekonom /ČSSD/-------------------- Tak za prvé pan kolega říká, že my o tom nechceme diskutovat, já osobně diskutuji o otázká poctivě dvanáct let, takže za těch dvanáct let mám pocit, že znám veškeré systémy a mohu u Ty země jsou v trochu jiné pozici. Pokud jde konkrétně o Británii, tak školné bylo cestou, uvozovkách, jak dostat do toho sektoru co nejvíce veřejných peněz, protože tam to funguje Tento návrh ovšem v té Bílé knize není. A to je ten základní problém. Dokonce ty prostředk veřejných zdrojů dnes dává labouristická vláda, jsou největší věcí, která omezuje tedy a o labouristický rozpočet. Čili ono to funguje fakticky zcela naopak, než se to vykládá v Čes Konečně k té otázce školného jedna jednoduchá otázka. My se stále tváříme, že to vzdělání ale ve skutečnosti student momentálně v Čechách platí dvě třetiny svého studia z vlastní k jednu třetinu platí tedy nějaké veřejné zdroje. Jestli tam zavedu školné a tu jednu třetin čtvrtiny, tak já nechápu, jaká motivace se v tom systému ještě objeví. Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Když se podívám ještě na vysoké školy, které o sobě daly vědět teď kvůli nápadu ministra T ministra zdravotnictví, který chce transformovat fakultní nemocnice, dnešní fakultní nemoc univerzitní nemocnice, ministr zdravotnictví Tomáš Julínek předložil vysokým školám nový n vysvětluje, jak to s univerzitními nemocnicemi bude, tady je citát jeho slov: "Nemocnice b akciovými společnostmi, ale na neziskovém principu. Zisk půjde zpět do léčení, výuky a výz nemocnice řídím a volím způsob, jak je nejlépe uřídit, to není věc univerzit. Mezikrok s p akciovku je nutný, proces příprav trvá déle než rok, je nutno zmapovat majetek, převody, p vztahy." Teď začněme u vás, pane prorektore, vy jste v pátek jako Univerzita Karlova, poku dostali ten přepracovaný návrh transformace onoho zákona o univerzitních nemocnicích. Osla na adresu Tomáše Julínka a je ten poslední návrh pro vás přijatelný? Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj, Univerzita Karlova v Praze-------------------- Prosím vás, pane redaktore, my jsme ho dostali vskutku v pátek v poledne a v této chvíli n rozhodné stanovisko k tomu, protože prostě kolegium rektora a jeho členové děkani příslušn studují tu verzi. Musím říct, že opět jsme dostali velkoryse čas až do úterka na další jed si dovedete představit, že není vůbec jednoduché takový dokument vlastně probrat, analyzov formulovat jednoznačné stanovisko. Pokud by byla pravda to, co říká pan ministr Julínek, ž akceptovali, ministerstvo zdravotnictví akceptovalo požadavky vysokých škol, univerzit, ta pro nás bylo velké, ale milé překvapení. Podobná ujištění a tvrzení zatím v minulosti se n pravdě. Čili uvidíme, počkejte si, počkejte si do úterka. Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Ondřej Liška zná ten poslední návrh, pro něj je akceptovatelný, protože vy jste, pane mini najevo, že máte s tím návrhem zákona, jak ho napsalo ministerstvo zdravotnictví, zásadní p Ondřej LIŠKA, ministr školství, místopředseda strany /Strana zelených/-------------------- Já ho neznám detailně, i moji legislativci na ministerstvu školství se tím nyní zabývají a říci, že pro mě bylo velkým zklamáním, že ta první verze paragrafovaného znění zákona o un nemocnicích nerespektovala usnesení vlády o věcném záměru, který měl přílohu s dvanácti bo spolu s univerzitami předložil a které řešily tu část těch největších, nebo nejproblematič této, této záležitosti. Bohužel ty tam nebyly obsaženy, a to včetně principu neprivatizova že existuje více přístupů a já respektuji jako premisu to, že pan ministr Julínek zvolil f společnosti, dobrá, ale tahle forma, tenhle modus může fungovat jedině tehdy, pokud budou požadavky a potřeby univerzitního prostředí, to znamená akademické půdy na půdě nemocnic d To v těch předchozích verzích rozhodně nebylo a já také čekám na analýzu té poslední verze Václav MORAVEC, moderátor-------------------- A z těch informací, které máte o té poslední verzi, je to teď, poslední odpověď. Ondřej LIŠKA, ministr školství, místopředseda strany /Strana zelených/-------------------- Ještě jednou, prosím, tu otázku. Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Říkám, v té poslední verzi, byť ji vaši legislativci studují, jsou tam teď ty garance z to víte? Ondřej LIŠKA, ministr školství, místopředseda strany /Strana zelených/-------------------- Já na tuto zprávu právě čekám. Takže vám to nyní nemohu říci, ale pevně věřím, že ano. Pok by to byl další nepozitivní milník na cestě k tomuto zákonu. To by ho rozhodně oslabilo. M zdravotnictví opakovaně řeklo, že tyto požadavky, potřeby tam zapracují a v minulosti se t se tomu stane tentokrát, bude to velmi zásadní pozitivní posun. Podtrhuji slova pana děkan Václav MORAVEC, moderátor-------------------- Hlavními hosty Otázek byli v Bolzanu ministr školství Ondřej Liška, v Praze pak stínový mi ČSSD Jiří Havel ... Jiří HAVEL, stínový ministr školství, ekonom /ČSSD/-------------------- Na shledanou. Václav MORAVEC, moderátor-------------------- ... a také děkuji i prorektoru pro rozvoj Karlovy Univerzity v Praze Stanislavu Štechovi. zbytek dne, pánové, děkuji za účast v Otázkách. Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj, Univerzita Karlova v Praze-------------------- Na shledanou.