Manažeři a trh vysoké školy neobrodí ****************************************************************************************** * Manažeři a trh vysoké školy neobrodí ****************************************************************************************** 24.6.2008, autor: Karel Helman DISKUSE Univerzitou obchází strašidlo liberalismu. Nechť se akademické třídy třesou před manažersk mohli autoři Bílé knihy - manifestu vyššího vzdělávání, opsat od klasiků. Tržní strašák oh vzdělance“ a úpadek univerzit (v souběhu s krácením rozpočtu a nástupem neuniverzit). Zatí obec liberální přízrak plaší, reformně politickou koalici inspiruje. Absolventi neuspokojují potřeby zaměstnavatelů. Polepšit se mají „od praxe odtržené“ školy prý nepraktické, managementy zastydlé a výzkum provinční. Míní tak šéfové firem a státní ú v sociologickém průzkumu (Matějů). V anonymním šetření se pochlapili i zástupci univerzit; jiné, že jejich rozpočty by měly odpovídat úspěšnosti absolventů. Kvalitu vzdělání však há školného ale nebude možné navěky, připouští těsná většina respondentů. Souhra externích a akademického pokeru je trumfem reformátorů. Karty liberálů přebíjejí jiné sociologické výz Tvrdý). Reforma je podle nich alibistickou objednávkou v situaci, kdy veřejnému sektoru do vzdělání má fungovat jako pojištění proti nezaměstnanosti. Boje na dvou frontách Konzervativnější akademická opozice zbraně neskládá. Obráncům „ideje se ale nedostává munice, a tak alespoň varují před ponížením vysoké školy na „producenta“ „výrobnu“ vědy. Vedou ústupové boje na dvou frontách - nejen s průmyslověadministrativní k trendy vzdělanostní společnosti, v níž pluralita komunikačních polí podrývá autoritu unive moc“ ji v minulosti nejednou přinutila sloužit „ideologickým krysařům“, připomíná profesor si na ni brousí zuby ideologové hospodářského růstu. Úředníci již vytlačují akademiky z po to v souvislosti se zpožděným čerpáním fondů. Poslední baštou obrany je kritický potenciál to mudrování ve slonovinové věži. Univerzita - laboratoř kritické reflexe, je pro novou sy rozkládaného celku světa slušně vybavena. Celospolečenským zájmům slouží ex defitione lépe firem. Vysoké školy prý nejsou proti užitečným změnám, dialog se státem a „boloňský proces“ nesou se akademičtí vyjednávači zbrzdit postup reformistů. Pro „zásadnější změny“ ale chybí „rel čteme v prohlášení z konference k výročí Karlovy univerzity. Novela vysokoškolského zákona změny ohrozí existenci škol, najdeme v podtextu. Boloňská Magna Charta posvětila nezávislost vzdělávání a výzkumu na ekonomickém vlivu. Ved svrchovanosti škol je ale nadbytek „nepraktických“ absolventů. Ekonomika nestíhá odměňovat graduované čekatele výnosnějšími místy. Vysokoškolský diplom sice profesní postup usnadňuj nezaručuje. Vpusťme do škol konkurenci, ať vystaví katedrám veřejný účet, doporučují refor Plánovaná „synergie“ akademie a byznysu podřídí školy lobbistickým zájmům; začnou zpívat p chleba jedí. Jen srovnání plateb za výzkum v organizacích a na školách je výmluvné. Násled tlaky na centralizaci akademické samosprávy. Marketizace vzdělávání a autonomie škol totiž které se přitahují. Univerzity budou hledat novou identitu a povedou sebezáchovný boj s rutinní správou a výuk buď akademická svoboda, nebo úspěch v komerční soutěži, je donutí přehodnotit pojetí auton nároky na odpovědnost všech aktérů; nelze dopustit, aby se vzdělání „demokratizovalo“ tím, studenti „vzájemně vyhoví“. Studenti by měli být sebevědomými klienty škol, navrhují účast průzkumu. Změní se i role Akreditační komise, která zatím lpí na „nekomerčních“ měřítkách trvá na zárukách kvality. Má-li o vysokoškolských oborech rozhodovat poptávka zaměstnavate prodloužená ruka státu pohlídat, aby se vzdělání zúžením na kvalifikaci zcela nezprivatizo provozu ke studentovi Zázračné manažerské recepty a tržní reformy vysokou školu neobrodí. je návrat původního klimatu akademického sdílení a odpovědnosti, přesun těžiště od „provoz ekonomického, tak výzkumného) ke studentovi. Ten se za reformními koncepcemi ztrácí. Přito kdo investuje čas, úsilí a finance do vzdělávání, na jehož konci přichází vzdělanost k těm mají“ - nadání a výdrž. Seriózní vysoká škola je jim i v informační éře nenahraditelným pr *** Plánovaná „synergie“ akademie a byznysu podřídí školy lobbistickým zájmům; začnou zpívat p chleba jedí O autorovi| Karel Helman, vedoucí katedry jazyků a společenských věd Soukromé vysoké školy studií v Praze