Bude se stavět u Motola? ****************************************************************************************** * Bude se stavět u Motola? ****************************************************************************************** 23.6.2008    Euro  autor: KATEŘINA MENZELOVÁ Vedení nemocnice zvažuje developerský projekt s kancelářemi, hotelem a kongresovým centrem REALIT Rozsáhlý developerský projekt zvažuje vedení pražské nemocnice Motol. Na pozemcích patřící by mohl soukromý investor postavit kancelářské budovy, obchodní galerii, hotel a kongresov Atraktivitu parcel, kolem nichž dnes dle dopravních výzkumů prochází denně patnáct tisíc l blízké budoucnosti metro. Magistrát počítá s tím, že přímo do kampusu Motola by vedl výcho trasy A vybudované kolem roku 2014. Ředitel Motola Miloslav Ludvík tvrdí, že ideální by by podařilo dokončit projekt ve stejné době jako metro. ARCHITEKTONICKÝ NÁVRH Architektonický návrh projektu vypracovala společnost Domy. První část by měla tvořit obch „Po těchto prostorách je již nyní značná poptávka,“ říká Miloslav Ludvík, ředitel Motola. prostory by navazovaly kanceláře. Ludvík se domnívá, že o administrativní plochy bude záje jednou z největších nemocnic ve střední Evropě. Takové prostory by mohly vyžívat například společnosti,“ tvrdí Ludvík. Návrh počítá také s vybudováním kongresového sálu, který by mě především potřebám zdravotnictví. Součástí komplexu bude také hotel. „U velkých nemocnic v dnes ukazuje, že hotely jsou vyhledávanou službou a značně jim roste klientela,“ říká ředi Ubytování využívají lidé, kteří musejí podstoupit několikadenní vyšetření a nechtějí bydle ale tam, kde budou mít soukromí. V hotelu mohou také přespávat příbuzní pacientů, kteří ch blízkými, na což dnes nemocnice nemá prostory. V podzemí komplexu by mělo vzniknout zhruba 1500 parkovacích míst. Jejich nedostatek musí každodenně. Součástí projektu je také nová budova lékařské fakulty. Ludvík se domnívá, že mohly případně nastěhovat i další fakulty Univerzity Karlovy. PENÍZE NEJSOU Vedení Motola přiznává, že nemocnice na zamýšlený projekt nemá peníze. Navíc je státní pří organizací, a proto si ani nemůže finance půjčit. „Hledáme operátora a investora, který by a provozoval. Pozemek bychom mu dali nebo pronajali,“ vysvětluje Ludvík. Nemocnice však po také požaduje, aby jí nahradil parkoviště, které je dnes na pozemcích, na nichž by se mělo projektu by se navíc musela zbourat ubytovna sester a léčebna dlouhodobě nemocných. „Za to investor postavit takové nové budovy,“ dodává Ludvík. Navíc by nemocnice požadovala část a ploch, a to buď jako spoluvlastník, nebo nájemce. V současné době prý léčebna nemá adminis Zda a kdy se bude rozsáhlý projekt realizovat, závisí na výpočtech. „Pro mne je klíčové se kdo bude platit,“ říká Ludvík. Potřebuje prý najít někoho, kdo je ochoten o projektu vážně tuto chvíli zatím nejsou ani odhady nákladů, za něž by měl být komplex postaven. Určitě pr o miliardy korun. „Není mnoho nemocnic, kterým by se takto podařilo propojit administrativ centrum s areálem,“ říká Ludvík. Jedním z lákadel pro potenciální investory je vynikající Trasa metra A do Motola by měla být dokončena v roce 2014. „Komplex se musí stavět společn protože nelze oddělit stavební práce kvůli budování podzemních parkovišť. Čas nás tedy doc dodává Ludvík. Realitní odborníci tvrdí, že propojení komerčních ploch a nemocnice není příliš obvyklé. V vidí určité klady. „Rozhodujícím faktorem pro potenciálního investora pro výstavbu komerčn blízkosti Fakultní nemocnice Motol je především skutečnost, že by zde měla stát nová stani Ondřej Novotný, analytik mezinárodní realitní společnosti King Sturge. Dopravní dostupnost městskou hromadnou dopravou, je dle něho jedním z klíčovým aspektů, na jejichž základě se rozhodují o relokaci svého sídla. „O projekty, které se nacházejí v těsné blízkosti metra, velký zájem. Motolské pozemky můžeme srovnat s těmi na Proseku. Po rozšíření trasy metra z nemovitostí narostla a kancelářská budova Prosek Point může být – také díky své dopravní d příkladem úspěšného projektu,“ dodává Novotný. SE ZISKEM Ředitel Motola přiznává, že většina podobných plánů končí na papíře, protože nemají reálný podklad. „Kdyby z předběžných neformálních průzkumů vyšlo, že to ufinancovat nelze, že je pak do toho nepůjdeme,“ říká Ludvík. Domnívá se, že v případě kladných stanovisek a účasti na projektu to pro ni bude znamenat jednoznačně zisk. „Budeme mít novou léčebnu dlouhodobě ubytovnu sester. To je dnes, kdy je sester nedostatek, velkou konkurenční výhodou,“ říká M A dodává: „Neumím dnes vyčíslit cenu parcely. Jde o státní majetek a o jeho využití musí r Připravíme pouze návrh.“ Zamýšlený developerský projekt nesouvisí s probíhající rekonstrukcí nemocnice Motol. Její vyžádala přibližně 1,5 miliardy korun. V nových prostorách je 186 lůžek, která slouží před dětem a jejich doprovodu. Druhá etapa se bude týkat křídel A a D. Vznikne v nich nový komp sálů a modernizací projde také heliport. Motol má k dispozici přibližně 2,4 miliardy korun využije na vybudování náhradních prostor, aby mohly probíhat stavební práce. Motol je jedn nemocnic na světě, která má pod jednou střechou všechna odvětví a je určená všem od kojenc Rekonstrukce probíhají bez uzavření areálu, oddělení působí v náhradních prostorách. Stave druhé etapě by měly začít ještě letos. Skončit mají v roce 2010. „Obálky s nabídkami firem zájem o zakázku, otevřeme 1. července,“ dodal Ludvík. První etapu provádělo sdružení firem společností Metrostav. Dalšími účastníky byly Unistav Brno a Železniční stavitelství Brno. UŠETŘILI JSME Celková rekonstrukce Motola vyšla přibližně o 1,7 miliardy korun méně, než byl původní plá požadovaných 4,1 miliardy korun se podařilo snížit náklady na druhou fázi na 2,4 miliardy. uhradit zhruba 80 procent nákladů, zbytek pak nemocnice. Stát si díky úspoře nemusí brát č úvěr, čímž ušetří další miliardu na úrocích. Původně se počítalo s tím, že si ministerstvo půjčí peníze od Evropské investiční banky a splácet je bude dvacet let. „Prověřili jsme vš kde ušetřit. Například jsme znovu zvažovali, zda je třeba tolik operačních sálů. Rozhodně snížení dotace nedotkne kvality péče,“ konstatoval loni náměstek ministra zdravotnictví Ma ministerstva zdravotnictví byla rekonstrukce dětské nemocnice v Motole naplánována chybně. tom rozhodovali nyní, rekonstrukce původního oddělení by se vůbec nedělala. Postavili bych budovu,“ dodal Šnajdr. S tím, že projekt neodpovídal standardům 21. století. Ten však podp vlády. První část oprav již proběhla a nebylo možné rekonstrukci zastavit.