Připravenost projektů souvisí s celkovým (ne)řízením úřadu ****************************************************************************************** * Připravenost projektů souvisí s celkovým (ne)řízením úřadu ****************************************************************************************** 20.6.2008, autor: Marek Přibil Komentáře Sliby nástupců exministryně Dany Kuchtové, že situaci kolem čerpání evropských peněz zlepš ukazují jako liché. Připravenost projektů souvisí s celkovým (ne)řízením ministerstva školství. Úřad dosud nem elektronický informační systém ani pro ekonomické, ani pro finanční útvary čili nikdo z pr mít včas všechny potřebné informace. Dále souvisí i s (ne)řízením problematiky operačních programů Sekcí pro řízení Operačních (Sekce IV). Sekce IV nekoordinuje dostatečně součinnost ostatních skupin v rámci operačních programů ( operační porady všech článků implementační struktury – IS), nezajistila personálně IS úřad jasná pravidla. Projekty skupiny II (regionální školství) byly připravovány delší dobu jak na úřadě, tak i příspěvkovými organizacemi (Národní ústav odborného vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický více rozpracovány včetně rozpočtů. Projekty skupiny III (VŠ, věda a výzkum) byly zpracovávány později, a jsou tedy v hrubých Hlavní úkol v prvním čtvrtletí byla příprava Bílé knihy pro terciární vzdělávání (BK), jež pro nový zákon o terciárním vzdělávání. Projekty skupiny III místo aby zaváděly inovace v praxi podle koncepcí v rámci BK (i v rám projektů národních), budou provádět průzkumy či vypracovávat metodiky. V podstatě všechny projekty skupiny III řeší části problematiky Bílé knihy, jež v sobě obs vycházejí ze současného konceptu, který prošel prvním připomínkovým řízením (i externě mim Vzhledem k nedostatečné připravenosti projektů (a hrubým odhadům financování) přistoupila zajištění posouzení projektů externí firmou (Price Waterhouse Coopers). Tady je třeba si uvědomit, že celá příprava je prováděna interně s využitím odborných skup hlavně přímo řízených organizací, které mají zpracování ve zřizovacích listinách. V úřadu nadto není žádná stabilní figura ani respektovaný tým a nikdo se neptá, zdali to v kterou se peníze mají využít, nevadí. Loni nebyly žádné prostředky EU pro nové programovací období 2007–13 vyčerpány, a to ani v schváleném programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. Čerpání financí na rok 2007 bylo při ve výši 7,2 miliardy a na rok 2008 ve výši přes 7,5 miliardy korun. Je otázkou, bude-li mi schopno ve více než dvouletém skluzu přesunuté peníze efektivně vyčerpat, když v předchozí období horko těžko čerpalo ročně kolem jedné miliardy. Podle expertů bude letošní čerpání velmi mírné. Místo téměř patnácti miliard za první dva programovacího období 2007 až 2013 se vyčerpá maximálně čtvrt miliardy, a to jenom v opera Vzdělání pro konkurenceschopnost.