Pražské příměstské satelity ****************************************************************************************** * Pražské příměstské satelity ****************************************************************************************** 19.7.2008, 12:05, pořad: Týden v regionech - Praha Petr SOJKA, redaktor -------------------- Podnikatelské baroko, sídliště naležato, polní vily nebo sídlištní kaše, to všechno jsou n lidé myslí jedno a to samé, příměstská satelitní městečka. V okolí Prahy jich za poslední bezpočet a jejich výstavba zdaleka nekončí. Lidem přinášejí nejenom kvalitnější bydlení, a dosud netušených problémů. Martin OUŘEDNÍČEK, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- Číslo jedna problém je doprava, enormní zátěž zejména automobilovou dopravou samozřejmě ne satelitní městečka nebo ty obce, kde ta výstavba probíhá, ale především výpadovky do Prahy Petr MOOS, Dopravní fakulta ČVUT -------------------- U nás bohužel vznikají satelitní systémy, kde dopravní obslužnost je zatím teprve málo roz uvažovat o kolejové dopravě, autobusové dopravě do těchto sídel a obsloužit tak, jak je to měst Evropy. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Jesenice, obec těsně za jižní hranicí Prahy, po této silnici projede denně několik desítek Samotná Jesenice je obřím satelitem. Navíc je i tranzitní obcí, přes kterou jezdí do Prahy obyvatelé dalších satelitů, a protože v každodenních kolonách tu musí stát i autobusy, mlu takzvaném metrobusu, silnici určené jen pro hromadnou dopravu. Zdeněk PÁNEK, starosta Jesenice u Prahy /nezávislý/ -------------------- Ve chvíli, kdy se bavíme o tom, že bude do Písnice metro, tak si myslím, že to propojení s už se bavíme o nějakejch třech kilometrech, což je opravdu minimální, minimální vzdálenost když měníme územní plán, tak vytváříme podmínky právě proto přetrasování tak, aby ta územn zůstala, ten terminál se přesunul někam na začátek Jesenice tak, aby ty náklady se vlastně Petr SOJKA, redaktor -------------------- Odborníci na dopravu jsou přesvědčeni, že obce by měly developery daleko víc tlačit do mís dopravní obslužností ideálně tam, kde vede železnice. Jakub NOVÁK, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- Pakliže dochází k rozvoji těch nových lokalit bydlení v blízkosti železničních tratí, tak jsou ochotni vlastně přepravovat se do zaměstnání vlakovou dopravou. Petr MOOS, Dopravní fakulta ČVUT -------------------- Skutečně by měl větší úlohu sehrát regionální koordinátor dopravy, který by měl dopředu s připravit náměty pro výběrová řízení pro dopravní operátory, kteří obslouží dopravu autobu některých případech, kde to je efektivní, tak i kolejovou dopravou tyhle ty satelitní syst Petr SOJKA, redaktor -------------------- Satelity navíc často vznikají bez jakéhokoliv předchozího plánu kdesi na volných polích be původní obec, bez hřišť, škol, obchodů, restaurací, stávají se pouhými noclehárnami. Jana TEMELOVÁ, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- Podle mého názoru je vlastně výstavba na zelené louce naprosto nevhodná. Myslím si, že je budovat nové domy v návaznosti na starou zástavbu a zejména v lokalitách, kde již nějaká s infrastruktura je. Michael HUSINEC, starosta Zelenče -------------------- Když se řekne A, a dá se prostor pro výstavbu, tak lze očekávat, že bude požadováno B. To občanská vybavenost k tomu musí jít, musí prostě bejt prostor v mateřských školkách, musí kapacita. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Právě Zeleneč je obcí, kterou sociální geografové z přírodovědecké fakulty zmiňují jako je příkladů, zkapacitnila čistírnu odpadních vod, postavila novou školu, nové domy vyrůstají starou zástavbu. Obec zabránila dalšímu častému problému - totiž nevraživosti původních a Michael HUSINEC, starosta Zelenče -------------------- Tím, že jsme takto vybavili tu původní část Zelenče, což byl náš cíl, prostě, aby až k doj výstavbě, aby nedošlo k nějakým nečekaným střetům mezi v uvozovkách starousedlíky a novous novousedlíci by tam mohli jít, protože developerská firma je schopná samozřejmě udělat, a neměli komunikace a chodili tady v holinkách. Martin OUŘEDNÍČEK, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- A ten příliv mladších, vzdělanějších někdy i třeba politicky nebo sociálně zručnějších lid oživení jednoznačně pro ty obce v zázemí Prahy. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Opačným příkladem je podle odborníků z přírodovědecké fakulty obec Sulice. Ke třicítce pův přibylo na poli pod lesem satelitní velkoměsto Hlubočinka. Atmosféra mezi starousedlíky a není dobrá. Navíc Hlubočinka nemá nic s výjimkou nového hřiště, čím by své obyvatele přesv o pouhou noclehárnu. Ondřej ČERNIL, místostarosta Sulic /nezávislý/ -------------------- Problémem je samozřejmě občanská vybavenost, v obci chybí prodejna, kam by si lidi mohli z každý ráno, kam by si večer mohli zajít popovídat do hospůdky, kam by mohli zajít na pizze Pavel HNILIČKA, architekt -------------------- Tady fixujeme něco na staletí, staletí dopředu a to vidím jako velice, velice špatný, veli jev, takovou jakousi rychlou, neuváženou cestou, kdy se zastavují obrovské plochy špatným obzvláště parcelace, vlastně v té lokaci těch pozemků vidím jako zásadní problém. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Svého času byly jistým druhem satelitu i dnes honosné čtvrti, třeba Hanspaulka nebo Ořecho ale zdůrazňují podstatné rozdíly. Ondřej ČERNIL, místostarosta Sulic /nezávislý/ -------------------- Příklad té Ořechovky je dobré zmiňovat z toho důvodu, že vznikla právě dobrou lokací. Tehd ministerstvo pro zadávání veřejných prací, které vypsalo soutěž, kterou vyhráli architekt Šenkýřem, a ti v podstatě udělali ten zastavovací plán, onu lokaci, onu parcelaci, která j kvalitní. Zdeněk LUKEŠ, historik architektury -------------------- Vznikala tam taky centra jak na Hanspaulce, tak na Ořechovce, kde bylo kino, kde byl víceú byla hospoda samozřejmě, obchody a podobně, takže to všechno mělo nějakou základní velmi c Petr SOJKA, redaktor -------------------- Navíc původní obyvatelé Ořechovky nebo Hanspaulky jistě tolik nespekulovali s trvalým bydl tady a tady byli přihlášeni. Obyvatelé novodobých satelitů to ale mají jinak. Příklad? Při Jesenice. Marie MACEŠKOVÁ, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- Tady je vidět, že na daňových příjmech ta obec přichází téměř o jeden milion korun ročně, zhruba pětadvacet procent rozpočtu té obce, což jsou neuvěřitelné finanční prostředky. Zdeněk PÁNEK, starosta Jesenice u Prahy /nezávislý/ -------------------- Dneska máme šest tisíc obyvatel trvale hlášených, ale nějakým kvalifikovaným odhadem víme, někde o dva tisíce skoro, o dva tisíce obyvatel výš a když se bavíme někde o sedmi tisícíc na hlavu, když použiju tenhle ten termín, tak si to prostě vynásobte. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Tak třeba například Jesenice ztrácí kvůli těmto svým černým obyvatelům ročně čtrnáct milio Marie MACEŠKOVÁ, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- Obce mohou využít určitého morálního apelu na tyto občany jako využila například obec Suli místostarosta obce apeloval na tyto občany, aby se k trvalému bydlišti v dané obci přihlás využívají místní infrastrukturu, chtějí například svoje děti umístit do místní školky, kte právě z rozpočtu dané obce. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Satelity budou každopádně za několik desítek let řešit další problém ne nepodobný tomu z p panelových sídlišť. Původní mladí obyvatelé totiž přirozeně zestárnou. Jana TEMELOVÁ, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- Co bude třeba s nově vybudovanými školami, co s tím bude ta obec dělat, takže je nutné zas obec zamyslela vlastně, jakoby plánovala v dlouhodobém horizontu, jakým způsobem bude tyto využívat za dalších dvacet let. Ondřej ČERNIL, místostarosta Sulic /nezávislý/ -------------------- Typický obyvatel nové Hlubočinky je obyvatel tak mezi třiceti, čtyřiceti lety. Je tady mno dětí, proto teď je aktuální školka, dětské hřiště, sportovní hřiště, ale obec myslí i na z a tudíž ve vedlejší obci, která spadá do regionu, do katastru obce Sulice, obec naprosto v výstavbě domu pro seniory. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Pokud nechceme podlehnout diktátu těch developerů, kteří nevidí dál než do vlastní peněžen s výstavbou odosobněných příměstských satelitů vyrazit i regionální politiky. Pavel KLEGA, náměstek pražského primátora /ODS/ -------------------- My se snažíme v Praze v tuhle chvíli investovat /nesrozumitelné/ nasměrovat spíš do toho v prostředí města, do intravelánu města, to těch původních průmyslových lokalit, anebo lokal například byly zdevastovány povodní. Můžu citovat například Karlín a to zejména z důvodů, ta dostupná infrastruktura existuje. Martin OUŘEDNÍČEK, Přírodovědecká fakulta UK -------------------- Funguje už novela stavebního zákona, který umožňuje například z hlediska třeba těch develo plánovací smlouvu, což je de facto dohoda mezi obcí a tím developerem nad tím, jakým způso vzájemná, vzájemná kooperace fungovat. Petr BENDL, hejtman Středočeského kraje /ODS/ -------------------- Tam bysme se měli napřít zejména a pokusit se právě s odborníky začít školit ty lidi, star připravují územní plány, jak zabránit věcem, které se potom dějí. Petr SOJKA, redaktor -------------------- Trend posledních let je neúprosný. Zatímco předloni se z Prahy do Středočeského kraje vyst tisíc lidí, loni to bylo už dvacet čtyři tisíc a letos to podle odhadů demografů bude ješt číslo. S trochou nadsázky se dá říct, že rodilí Pražané už bydlí na venkově a v Praze žijí Obyvatelům satelitů navíc hrozí, že na přírodu, kvůli níž se stěhovali, za pár let z oken neuvidí. Jako buldozer hrne město před sebou do polí novou výstavbu a kde se zastaví, zatí