Rozhovor s profesorem Janem Sokolem ****************************************************************************************** * Rozhovor s profesorem Janem Sokolem ****************************************************************************************** 12.8.2008, 10:05, pořad: Host radiožurnálu Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Hezké dopoledne s Radiožurnálem. Posloucháte nás šest minut po desáté hodině. Mým hostem j Sokol. Pěkné dopoledne, pane profesore. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Dobrý den. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Já bych řekla pedagog, vynikající pedagog a filozof. I když vy jste vlastně původně vystud a matematik. V zimním semestru budete přednášek na Harvardu. Ta přednáška, to bude velmi z etika a lidská práva. Co byste rád, pane profesore, aby američtí studenti z vašich přednáš Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Já se tím tématem zabývám dlouho. Už když jsme, jako v disentu jsem si vždycky lámal hlavu se ta lidská práva vlastně berou, jakto že máme práva. Tak jsem to pak začal studovat víc myslím, že jsem při vší, jako doufám, že to není namyšlené, na něco přišel. A sice na to, práva nám fakticky dávají lidé kolem nás. A když se řekne ta slavná věta - každý má právo jí nemůžeme číst jako já mám právo na život, ale všichni ostatní mají právo na život. A te tohohle dosáhne, tak se dá mluvit o lidských právech. A totéž se týká etiky. My jsme ..., musí jaksi ..., indický, některý indický texty říkají - když se člověk narodí, tak má dluh která se dá strašně zneužít samozřejmě. A přeci se bez ní nedá být. Člověk si má uvědomit že prostě život dostává. A zrovna tak dostává jazyk, který jsme se naučili zadarmo. Co byc počali? Zrovna tak jsme dostali ... Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Vzdělání. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Vzdělání, všecky vědy, umění, literaturu, baráky, v kterých bydlíme. To všechno jsme vlast neznamená, že bychom to měli splácet někam předkům nebo tak, jak si mysleli naši dávní pře to předávat dál. My jsme vlastně správci toho, co jsme dostali. A tohle je myšlenka, která zdá se mi, i třeba toho ekologického hnutí při všech jeho ujetých projevech, ale tahle myš důležitá, zdravá. A jsem tedy hrozně zvědav, jak dalece se mi jí podaří jaksi ... Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Interpretovat. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Inokulovat americkým studentům. Já se tam nemůžu moc, že jo, já jsem tam jako malej, malej žádnej, žádný eso, ale budu se snažit tohle nějak vysvětlit. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- To říká profesor Jan Sokol. Je hostem dopoledního Radiožurnálu. Budete-li se chtít na coko pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím www.radiozurnal.cz. No a my už za malý okamžik pokr matematiky k filozofii. / Písnička / Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Od matematiky až k filozofii se posunul host dnešního dopoledního Radiožurnálu, profesor J studoval matematiku na Univerzitě Karlově. Od roku 64 jste také pracoval jako programátor, pořád více vnímají jako filozofa. Odkud přišel ten příklon nebo kde se stala ta změna? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Já jsem se matematice vlastně nebo matematice, spíš počítačům věnoval prostě proto, že to obživa, zajímavá práce a velmi dobré prostředí, tam se pohybovali bezvadný lidi. Ale že by úplně moje srdeční záležitost, to nebyla. Jenže to tenkrát prostě nešlo, že jo. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Nebylo na výběr. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Já jsem se filozofií a příbuznými obory zabýval doma ve volném čase, ale jako na univerzit nebylo. Jsem i tu matiku  mohl studovat jenom dálkově samozřejmě. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Mě, mě zajímá, ono většinou když je někdo nadán na ty matematické vědy, tak u nich většino z druhé strany, jak říkal Jan Werich, když je obětí humanitní blbosti, tak mu prostě ta ma Čím to je? Je to leností nebo nechutí učit se tu matematiku? Neumějí třeba i v současné do tu matematiku vyložit? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Myslím, že to je, má na tom velkej podíl. To není pravda, že by někdo neměl buňku, ale pro dětství zošklivil tím, že to udělal složité, že z toho dělal vědu, že je přísný a sekýrova Víte, matematika se neučí moc dobře zvlášť pak na vyšším stupni, kde se zbytečně děti tráp věcma jenom proto, aby se snadno známkovalo a aby se učitelé blýskli. Ale to není, myslím, chybí. Všichni si naříkají, proč mladí lidé nejdou studovat přírodovědné a technické obory tím, že se jim vlastně zoškliví. Jsme měli takový výzkum třinácti a sedmnáctiletých dětí, třinácti jsou naše děti v matematice velmi dobrý, ale nenávidějí ji a to se pak projeví v dobrý nejsou, jo. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Vrátíme se zpátky od matematiky k filozofii. Vaše bytové semináře v těch sedmdesátých lete velice slavné záležitosti. Kdo na ně chodil a co jste tehdy probírali? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Abych řekl pravdu, já jsem doma měl jenom jeden krátce, nějakou řečtinu jsem učil. Ale jin jinam pravidelně. Tak z těch známějších lidí tam chodil Jirka Němec, dnešní profesor Kouba dnešní profesor, Mirek Petříček, dnešní docent. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- A scházíte se ještě? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- No, my se setkáváme na univerzitě, jo. A pak tam třeba chodíval Jan Drápal, nyní farář, ka zajímavých lidí, který ... jo, tak ten jeden se vlastně velmi dlouho dělal u Brázdů. Pavel slavný výtvarník, tenkrát byl také disident ve svém malování. Zdeněk Neubauer tam chodil, tak dále a tak dále. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Byly to organizované debaty, že jste měli vždycky nějaké téma, které bylo předem dané, ane sešli a tam to téma volně vznikalo? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- To se muselo připravovat. My jsme ten, myslím, ten nejplodnější, nejlepší, který také nejd spočíval v tom, že jsme četli dokolečka pořád Nietzscheho Zarathustru, což je knížka velmi podivná a přece strašně hluboká, velmi inspirující a přitom není technicky těžká. To není kdybyste četla Heideggera, tak to už musíte hodně vědět, abyste vůbec pochopila, o čem jde je trošku zastaralý, je to romantické haraburdí, jak někteří říkají, ale je to strašně hlu dobrá a inspirativní pro nějakou diskusi, do které se může zapojit každý, i když není fach Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- To znamená, že jste Zarathustru četli pořád dokola, objevovali nové věci a o nich diskutov Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Tak, tak, ano. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- To říká profesor Jan Sokol. Je hostem dopoledního Radiožurnálu. Ještě jednou www.radiozurn webové stránky jsou vám k dispozici na dotazy. / Písnička / Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Dvacet minut po desáté hodině je vaším dopoledním společníkem Radiožurnál s profesorem Jan je zase naším hostem. Vy jste byl na začátku devadesátých let také poslancem Federálního s Občanské fórum a místopředsedou Sněmovny národů. Jak se od té doby změnil parlament? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Tak já dneska do toho nevidím, abych tam denně byl, ale z těch příležitostných návštěv mám změnilo strašně. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- V jakém slova smyslu? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Předně v tom, že tehdy tam přišli prostě lidé, které buď někdo tam strčil a řekl, ty bys m sami se do toho pustili, ale byli to ... nikdo z nás vlastně nebyl profesionální politik s komunistů tedy. A to byl obrovský rozdíl. Všichni cítili takový ..., myslím skoro všichni, ten tlak, že teď se musí něco dělat, teď se nesmíme jenom hádat, protože možnost k těm zás je omezená. My jsme většinou tušili, že co se musí radikálně změnit, se musí udělat brzo. chybami, ale že se na to nedá čekat. Takže, ta ekonomická reforma měla hrozný chyby, ale n v tom termínu nevymyslel. Lustrace měly chyby, ale nikdo nic lepšího nevymyslel. A já si d že to byla správná strategie. Tohle tam dnes nevidím pochopitelně. Ti lidé jsou hodně prof myslím, že mnozí už mají jako z toho vlastně živnost a že měli trošku problém dělat něco j Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Takže, si myslíte, že třeba, kdyby ta politika byla spíš čestnou a ne profesionální funkcí prospělo? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- To zas asi taky nejde, protože by si to mohli dovolit jenom bohatý lidi. Kvůli tomu se pos Možná jako by měli trošku odbourávat ty nesmyslná, ty nesmyslné imunity a tyhle ty privile zlou krev, oni to nepotřebují. A ti slušnější v tom parlamentu, ti slušní v tom parlamentu protože jim to každý vyčítá. To by se asi mělo. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Já teď nechci vypadat jako kacíř, já se se svojí ... během své práce setkávám s politiky, Nechci nikomu křivdit, ale myslíte si, že je něco, co v nich pěstuje pocit jakési výlučnos tak co to může být? Dělají to právě ty výhody, o kterých jste mluvil? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Já taky bych rozhodně netvrdil, že poslanci jsou špatní lidé. Znám tam mnoho poslanců, kte Nicméně to prostředí se postupem času vytvořilo tak, že je izoluje. To už dělá to, že má k kancelář. Ve federálu jsme museli, když bylo volno, když byla přestávka, no tak jsme stáli tam spolu lidi mluvili. Dneska každý zaleze do své kanceláře a tam něco dělá. Ty výhody a jsou vlastně taky na škodu, to, že ten barák je uzavřenej a není snadné ven a dovnitř, je A tedy ti poslanci jaksi jsou fakticky, jo, jenom, jenom někteří dokáží z tohohle toho uza politického světa jakoby vystrčit nos, jako vypadnout, to je velmi těžké. A vlastně ty, kt televizi, ti jsou v tom až po uši a vlastně trošku ztrácejí ... Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Kontakt. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Kontakt, no. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Hm. To říká profesor Jan Sokol. Je hostem dopoledního Radiožurnálu. Kdyby to v roce 2003 d mohl být prezidentem republiky. Umíte si to představit? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- No, tak popravdě řečeno, to bych měl správně říkat ovšem, ano, jistě, žádný problém. Tak j jsem odhodlán to dělat, myslel jsem to vážně. No ale také se přiznám, že jsem si velmi odd nestalo, protože ta politická činnost je velmi náročná, vyžaduje, abyste dělal ve dne v no připraví o soukromí. Když příbuzní, děti, vnoučata, příbuzní něco provedou, hned je to v n to dostane do televize a tak. To je velmi nepříjemná stránka té politiky. A třetí je ta, ž spoustě tragédií, kterým nemůžete pomoct. Když jsem dělal ministra školství, tak vlastně n byly kontakty se zoufalými, nešťastnými lidmi, kterým jsem nemohl pomoct. S některými si p Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Hm. Takže, jste rád, že jste se prezidentem nestal. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Ano, přiznávám. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Profesor Jan Sokol je hostem dopoledního Radiožurnálu. / Písnička / Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- V dopoledním Radiožurnálu v tuto chvíli pokračuje rozhovor s dnešním hostem. Je to profeso Podívám se, jestli už nám nabíhají, pane profesore, na vás nějaké dotazy. Ano, nabíhají. K toho prezidenta, paní Bosáková se ptá, jak by se vám líbil Miloš Zeman v roli prezidenta? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- To já bych nerad, tuhle osobu, komentoval. Miloš Zeman je můj přítel, tykáme si. Jeho, jeh bych teď nechtěl komentovat, zvlášť kdyby měl vstoupit do nějakých ... on mě tedy také nek Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Pojďme tedy ještě do politiky, ale spíše do vaší funkci v roli nebo do vaší role ministra rok 1998, jenom rok 1998. Škoda té krátké doba. Není to zdaleka jen váš případ. Myslíte si nějak zamezit tomu častému střídání lidí, co pracují ve vedení úřadů, které jsou právě zři Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- To je jeden z problémů demokracie. Po mém soudu se to nedá udělat jinak, než že se ty úřad že se zavede něco jako, řekněme, ten státní sekretář, z kterého si tak krásně dělají legra ministře. Ale ten fakticky tu politiku dělá. To je velká chyba, že u nás se nejenom minist samozřejmě náměstci a i vedoucí odborů a tak dále, že jo, mnoho lidí přijde na ministerstv první, co musí udělat, je vyměnit mužstvo. Ministr si nesmí myslet, že on tu politiku uděl dělat ten úřad a on se musí starat o to, aby ten úřad to dělal dobře. Úřad je složitý stro jako pořád přehazovat. Když vidím, že ministr nastoupí a vymění kdekoho, tak vidím, že moc Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Hm. Ještěže máme některé dobré učitele. Myslím si, že i jim bychom se měli věnovat v druhé rozhovoru. Budu se vás ptát právě jak působit třeba na naše potomky, aby z nich nevyrostli jedinci, jaká je úloha vzorů ve výchově. Sám máte několik vnuků, tak třeba jestli dnešní g nějaké vzory má. / Zprávy / / Písnička / Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Profesora Jana Sokola hostí dopolední Radiožurnál. Vrátíme se zpátky ještě do školství. Js i když pedagog vysokoškolský. Řekněte, co současná výchova a vzdělání nejvíc postrádá? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Myslím, že nejvíc škodí to, že učitelé si moc nevěří. Mají k tomu všechny možné důvody, ča platy, to je možná taky jeden z nich, ale není to všechno. Učitele je potřeba pořád povzbu těžké povolání a dobří, dobrých učitelů je z definice málo, jsou k nezaplacení. To se nedá reformami, kurikul a učebnic, učebnice hrajou roli, kurikula moc ne. Ale koneckonců vždyck a to tím víc, čím menší děti to jsou. Učitel v mateřské nebo základní škole je, ať chce, n pro děti vzorová figura, kterou si budou do smrti pamatovat. V první třídě skoro všechny d paní učitelku, každej si jí pamatuje až do penze. A fakticky ten první učitel, s kterým se vytvoří ten obrázek, jak to v tom dospělém světě chodí a to se nedá ničím nahradit. Tomu e imprinting. Tohle, tahle stránka školství se strašně zanedbává. Učitelé to, dobří učitelé ale nikdo jim to neřekne, neřekne, že tohle je to hlavní, ne to, jestli děti se naučejí to Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Vy jste právě ze začátku mluvil o tom, jak byste asi rád podal harvardským studentům v tom tu etiku a lidská práva. Je to to, co by se vlastně ty děti, nebavme se o lidských právech etice, měli tak nějak učit od té první třídy právě na osobnosti toho svého učitele? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- No, právě to jsou věci, které se nedají učit jako z učebnice, že nemůže přijít učitel do t "Děti nekraďte, nelžete, netrapte zvířata." Může jim něco předvést a hlavně musí, po mém s dát příležitost, aby to ty děti pocítily. Větší děti, u větších dětí si myslím, že ta výuk jak se začíná na některých školách dělat, že není marná ne proto, že by se tím ty děti změ si připomenou a vědí, že něco takového vůbec existuje. Vy nemůžete skutečně nikoho naučit dokonce čestnosti, ale můžete připomenout, že tu je a že to má nějakou váhu. Když se o tom jak máme někdy tendenci si říct, to je soukromá, intimní věc, tak pak vzniká problém, že s že to vůbec neexistuje. Takže, já si myslím, že tohle do školy patří v pozdějším věku. A t dělají tady, třeba etické fórum a jiné takové instituce, to má cenu a nemá to úplně špatno Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Když si vzpomenu na svou generaci, tak my jsme měli Hochy od Bobří řeky, měli jsme Rychlé Děti z Bullerbynu. Jaká je úloha těch vzorů ve výchově? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- No, právě, to je, ta je úplně rozhodující. Tak samozřejmě na prvním místě jsou živé vzory, s kterými se setkáte, to je doma, v příbuzenství, v sousedství, mezi přáteli a ve škole. A místě určitě jsou také vzory, který si člověk čte. Všichni si pamatujeme, jaký význam pro knížky, který jste uváděla. Dneska bych asi májovky těžko četl, ale tenkrát byly pro mě dů jsou třeba naivní, někdo řekne, nebo tak. Bohužel tady také jaksi i ta současná literatura trošku zanedbává, že se prosadilo to pojetí literatury jako sebevyjádření toho tvůrce a vl moc nedělá. Je to velká škoda, že se ... No, prostě já vím, že je těžké popsat dobrého člo popsat lumpa, darebáka, ničemu, zvrhlíka a tak se to děje /nesrozumitelné/. Ale to holt tu a přitom to pro dítě je hrozně důležitá věc, prostě vidět, no, tak koneckonců ve skutečnýc situacích lidé si nevzpomenou na nějaká pravidla, ale vzpomenou si třeba na Rychlé šípy ne Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- I když to zní komicky, ale je to tak. Pravdu má profesor Jan Sokol. Když jsme se bavili o autor mnoha zajímavých filozofických knih. Za malou chvíli se budeme věnovat současné dneš Ráda bych se zeptala, zda stojí na nějaké filozofické platformě a na jaké. / Písnička / Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Zajímavé dotazy posíláte panu profesoru Janu Sokolovi, který je dnešním hostem dopoledního Petr se vás ptá, zda máte pocit, že kromě školy existují organizace, které právě morálku a Kam dát dítě, aby se něčemu takovému naučilo i mimo rodinu a školu? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Já myslím, že se to, že se to vždycky učí v tom spolužití. Takže, to vždycky jde o místa, kde jsou děti pohromadě a něco společně dělají. Může to být i sportovní, zejména kolektivn svůj smysl. Ale zejména samozřejmě jsou to starý dobrý osvědčený metody skautský. Do jistý takový ty technický kroužky mají něco do sebe. Ale to, že se člověk naučí, to, že musí jak spolehnout, musí bejt, musí jednat tak, aby se na něj mohl někdo spolehnout. Prostě ty zák návyky se tam pěstujou. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Hm. A ať už ... Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- A samozřejmě, pardon, samozřejmě, co tomu škodí, je všechno, co je příliš soutěživé. Ta př soutěživost v dětství, myslím, že je velmi na škodu. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- A ona ta doba je taková soutěživá. Mám pocit, že jsme vychováváni k tomu individualismu, a nejrychlejší, nejlepší a pak přijde to velké zklamání, když ... Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Hm. Právě a pak ty děti trpějí tím, že najednou jako se to rozplyne, ten ... nejsou z nich nevyhrajou olympiádu a teď co. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Hm. Pane profesore, na jaké filozofické platformě vlastně naše dnešní společnost stojí? Je urvi, co můžeš, žij sám pro sebe? Jak to tady funguje? Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- No, myslím, že to, ten základ je od počátku novověku to, že vlastně člověk je sám, on je z jednotlivec, pro něj se všechno dělá a jemu se má dát co největší volnost, aby dělal, co u projekt a celej ten emancipační proces novověku nám tyhle možnosti skutečně přinesl a nera jich vzdávali. Nicméně předpokládá, že ten člověk je schopen si s tou svobodou dobře porad s ní něco. A tady jakoby ten předpoklad, se obávám, že není úplně realistický. Nejvíc je t rozkvětu těch takzvaných zábavních, toho zábavního průmyslu, který vlastně pomáhá lidem v co se sebou nebo chcete-li s volným časem. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Ztratit se v něčem. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Ty zábavní průmysly dělají to, že vám za levný poplatek nebo dokonce zadarmo vám ukradnou tohle je jakoby důsledek toho, že tohle třeba kupodivu si velmi dobře uvědomoval Masaryk. o osmihodinové pracovní době, tak Masaryk ve sněmovně tehdy mluvil o tom, že se musí zárov tom, co si lidé s tím volným časem počnou. To je, myslím, dneska takový velký, velké téma, aby lidé, aby pro lidi ten volný čas nebyla můra. Člověk, který si neumí sám se sebou pora společensky nebezpečný, náchylný ke všem možným teroristickým a jiným dobrodružstvím. To, člověk a mladé lidi v moderních společnostech pronásleduje nuda, neschopnost, nic za nic n nestojí, všecko je jedno a jenom jako eventuálně kdyby nový hit může z toho na chvilku vyr myslím, takové velké společenské nebezpečí vycházející z toho, že ten předpoklad je, teda kterou ta moderní společnost vznikla, je příliš úzká. Ona byla myšlená pro určitou vrstvu toho ta potřeba jako většího skutečného vzdělávání, nejenom naučení se nějakým trikům tech Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Hostem dopoledního Radiožurnálu je a ještě pár minut bude profesor Jan Sokol. / Písnička / Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- V dopoledním Radiožurnálu profesor Jan Sokol. Poslali jste mu mnoho zajímavých dotazů. Tad lidí cítí ze současného stavu politiky a také společnosti zklamání", tak jak jste o ní pře "Jakou otázku by sami sobě měli takoví lidé, kteří se cítí rozčarovaní, položit?" Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Já budu možná trošku drzej, ale víte, Nietzsche má v jedný knížce, ne v Zarathustrovi, krá říká: "Když nadáváte na vládu, zeptejte se, jestli si jí zaslouží." To si tak občas říkám, si tak jako, teď nemyslím, že by ... ale že člověk jakoby možná chtěl až příliš. Ta politi tam, kde byla před válkou. To je jest, je to ne  zrovna lákavá podívaná, na kterou se ale dívat. Nemá se jí nijak ..., má vědět, co se děje, ale jako nemusí u toho trávit mládí, dí kohoutí zápasy, které občas předvádějí, to, myslím, že je škoda času. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- To znamená položit si sám sobě otázku, co jsem vlastně čekal a zda si takové politiky zasl Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Ano. A já jsem se nikdy necítil zklamán, protože já jsem měl velmi skeptické představy o t až to praskne, takže jsem nikdy nebyl zklamán. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- To říká profesor Jan Sokol. Bohužel teď už musím říci, byl hostem dopoledního Radiožurnálu přeji vám, ať se vám na Harvardu během přednášek daří, ať se najde ucho ochotné a schopné hlavně přijmout to, o čem budete mluvit a děkuji za návštěvu dopoledního Radiožurnálu. Jan SOKOL, pedagog, filozof -------------------- Já taky děkuju. Na shledanou. Lucie VÝBORNÁ, moderátorka -------------------- Na shledanou. Deset hodin padesát sedm minut. Už za tři minuty budeme přepojovat živě do P samozřejmě uslyšíte také, ale až po finálovém olympijském závodu singlkanoistů, kde máme n naději Stanislava Ježka.