Interview s ministrem školství Ondřejem Liškou ****************************************************************************************** * Interview s ministrem školství Ondřejem Liškou ****************************************************************************************** Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Příjemný večer, vážené posluchačky a vážení posluchači. I dnes je pro vás připraveno Inter Od mikrofonu vás opět zdraví ... Petr HOLUB, moderátor -------------------- ... Petr Holub ... Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- ... a Jana Šmídová. Prázdniny bohužel končí a v pondělí začíná školní rok. I proto jsme po Českého rozhlasu 6 ministra školství Ondřeje Lišku, s nímž však budeme hovořit také o nadc jeho mateřské strany, Strany zelených. Dobrý večer, pane ministře. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Dobrý večer. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Pane ministře, čím se ten nadcházející školní rok bude lišit od toho předchozího, který sk Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Myslím si, že se nebude lišit úplně významně z hlediska žáků a učitelů, takže by si řekli: nová situace, ale některé přece jenom významné změny pocítí, je to pokračující kurikulární postupuje základními školami a nyní i na středních školách. Já věřím, že se odrazí i vyjed pro navýšení mezd učitelů a učitelek na jejich výplatních páskách. Já si myslím, že to bud rok, který zaznamená docela důležité změny. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A co chcete tedy na současném stavu českých škol změnit? Přece jen probíhá reforma základn i další krok a chystá se reforma vysokých škol. Už to pocítíme v těch nadcházejících měsíc Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já si myslím, že zčásti ano. To, co bych předeslal, je určitě to, že, a shoduji se v tom s s pracovníky vzdělávacích zařízení, chybí ucelený pohled na změny v našem vzdělávání, v na Mým cílem není další revoluce, už bůh ví kolikátá v řadě, nýbrž mou snahou je zasadit syst do nějakého celku srozumitelného jak učitelům, tak rodičům, tak samozřejmě žákům, a to je které určitě chybí. A stejně tak musím říci, že významný úkol, který mě čeká, na kterém pr aby školská reforma nezůstala pouze na papíře, ale aby se stala skutečně žitou praxí, aby toho každodenního života škol. Stejně tak naše vzdělávací soustava má jednu významnou slab tou je vysoká selektivita. To, kde nakonec ve vzdělávací soustavě to dítě skončí, zda vyst školu, či učňovský obor, to, jak se uplatní na trhu práce, to bohužel se rozhoduje už na v ročnících, někdy už i v mateřské škole, na prvním stupni základní školy, už tam se rozhodu děti vlastně v pozdějším životě uplatní. Tohle je potřeba změnit. Je potřeba odstranit tut potřeba odstranit to, že tím hlavním determinantem, tím určujícím prvkem toho, jaké vzdělá že to je určováno vlastně sociálně-ekonomickým pozadím, rodinou a prostředím, ze kterého v bych chtěl změnit. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Tak ještě než budeme všechny ty věci rozebírat, tak já si přihřeju jako autorka genderovéh rozhlasu 6 svoji polívčičku, protože vím, že kromě připravovaných novel si ministerstvo šk nadcházející školní rok ještě další úkol - dostat do pedagogických sborů víc mužů učitelů. chcete představit nový projekt, který by do škol měl přilákat víc mužů. To ale není všechn ministerstvo v genderové problematice podnikat. Jak tedy ty muže nalákáte, pane ministře? zrovna skvělé. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- To není otázka, kterou lze jedním opatřením vyřešit. Já si myslím, že, za A, je správně, a různých stupních vzdělávací soustavy měly před sebou nejenom ten ženský prvek, ale také mu patří k nějaké schopnosti rozlišovat, přizpůsobovat se, respektovat různé životní roli, to že dnes máme málo mužů mezi učiteli, to je způsobeno samozřejmě především tím, že vůbec pl našich kantorů a kantorek je velmi nízké. A muž, u nějž stereotyp předpokládá, že bude živ tak mladý učitel jen obtížně může uživit třeba čtyřčlennou rodinu a ještě třeba uvažovat o nebo žít na místě, které je třeba pěkné. Tohle jsou věci, které samozřejmě přesahují dalek resort školství. Já bych chtěl ale přilákat muže mezi kantory i tím, že bych chtěl nabídno toto povolání tak, aby to nebyla jenom otázka peněz, ale aby to byla i otázka určitého pos mimochodem už dneska také je, ale tady tento projekt se nemůže zaměřit pouze na nějakou vý to byl skutečně projekt, který bude působit jak na studenty pedagogických fakult, tak na r samotné školy, aby se snažily více mužů do škol přivést. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Existují ovšem doporučení v tomto směru od OECD či od spřízněných poradenských firem a ty nejlépe by se zaměstnání učitele stalo posláním, pokud by se třeba udělal numerus clausus fakultách a pokud by se úplně vyloučila možnost, že by na školách učil někdo jiný, než kdo velice přísně výběrové vzdělání. Myslíte si, že to je cesta pro Českou republiku? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- My tady tohle doporučení známe a bereme ho vážně, ale nemyslím si, že nastavení takto tvrd na den by tu situaci skutečně vyřešilo. Myslím si, že by to spíš tím systémem mohlo otřást například připravil se svým týmem novelu zákona o pedagogických pracovnících, který vůbec pedagogických pracovníků ve školách. To souvisí s kvalifikací, s odborností, řeší to také nedostatkem jazykářů, kvalifikovaných jazykových učitelů. Ona ta problematika je velmi kom ji nerad redukoval na roli mužů a žen, to je spíše, řekněme, druhotný efekt jiných systémo které ... se kterými se potýkáme. Rozhodně si myslím, že bychom měli usilovat a neslevit t že by měli učit kvalifikovaní učitelé a učitelky, kteří mají přiměřené vysokoškolské vzděl způsobem se k téhle metě dostaneme, to je otázka času, financí a také nabídky vzdělání pro kteří dnes učí, ale třeba to odpovídající vzdělání nemají, aby si mohli vybrat, zda si ho ze školství odejdou. Petr HOLUB, moderátor -------------------- A tahle novela, která by měla zlepšit postavení učitelů, tak ta začne platit už v září neb Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Ne, tady tato novela nyní jde do vlády a do parlamentu, já bych chtěl, aby od roku 2009 pl Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Tak teď pojďme rozebírat spíš celou záležitost školství a vzdělávacího systému z obecnější Dostanou dnes, pane ministře, Češi ve škole dobré vzdělání? Co může čekat mého vnuka, kter do první třídy? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já si myslím, že nemusí mít vůbec žádné obavy, protože z těch mezinárodních srovnání vychá jednoznačný závěr. České ... česká vzdělávací soustava je na velmi dobré úrovni, vzdělání, získat děti žijící v České republice, velmi dobře obstojí v mezinárodním srovnání, uplatní se dobře uplatnit i v zahraničí. Myslím si ale, že je potřeba hovořit i o těch slabých str nesporně v českém vzdělávacím systému jsou. Já už jsem na začátku hovořil o té nepřiměřené kdy rozdělujeme děti na ty takzvaně méně schopné a více schopné, a to na základě jejich so ekonomického původu a zázemí. Podle mě tedy velmi nespravedlivě. Podle mě by naše školství otevřené, že poskytne odpovídající a maximální vzdělání i těm, kteří přichází do prvních t Rozhodně si myslím, že také čtenářská gramotnost, schopnost, dovednost, která je dnes prob nás, ale i v Německu, v jiných zemích, s tou je potřeba se utkat. Problém je v tom, že je ovlivnitelná. Souvisí to opět s celým komplexem otázek, jak moc dnes děti, které přicházej tříd, mají osahanou knihu, jak moc s nimi rodiče mluví, jakou slovní zásobu mají, odráží s jazyka, který dnešní děti užívají, to, jakým způsobem rozumějí textu a jsou schopni ho int To si odnášejí nejenom ze školy, ale primárně z rodiny. Ale tím nechci ze sebe shazovat od chci, aby podstatná část prostředků z evropských fondů byla strategicky zaměřena na řešení nás dlouhodobě trápí, a to je to, že se Češi nedomluví dobře cizími jazyky, to, že ne všic moderní informační techniku, a samozřejmě také to, že zaostáváme právě ve čtenářské gramot Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Já se vrátím k té selektivitě, o níž jste hovořil. Ten můj zmiňovaný vnouček Vojtěch, samo chtěli dát na školu, která v okolí měla nejlepší pověst, je to škola velmi tvořivá, tam dě které skoro vypadaly jako mé přijímačky na vysokou školu, to nebyl žádný zápis, nakonec se jenom z toho důvodu, že byl z jiného obvodu, i když to bylo vlastně teritoriálně velmi blí že na takovém pražském obvodě je jedna taková vyhlášená škola a ty ostatní školy mají špat nemohou třeba rozvíjet nadání dětí, protože nejsou třeba zaměřeny bohužel už v první třídě na umělecké obory nebo něco takového, vím, že mladé maminky tohle to velice postrádají, že možnost výběru? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Úplně vám rozumím. Obecně bych řekl, že to, s čím se setkáváme nyní, tak je docela nový fe dál víc do vzdělávání vstupuje konkurence, a to i na základních školách. To, že si mezi se vyměňují informace o tom, která škola má dobrou pověst, snaží se logicky, a je to tak sprá svoje ratolesti na co nejlepší školu nebo na školu s co nejlepší pověstí, to je samozřejmě cílem ale je to, aby každá škola, každý ředitel nebo ředitelka měli stejnou šanci tu svou konkurenceschopnou, k tomu slouží, to je smysl kurikulární reformy. Každá škola má nyní mo vzdělávací program podle svého nejlepšího vědomí, svědomí, znalostí, kompetencí, ne všem s já vidím jako veliký úkol v tom následujícím školním roce významně podpořit kurikulární re školeními, dalším vzděláváním, poskytnout dobré příklady praxe, tak aby i ty školy, které této reformě přistupují úplně formalisticky, spíše nadávají na to, že to je jakýsi adminis který vůbec nepotřebují, tak postavit je do kontrastu s těmi školami, které už dnes vykazu právě proto, že se kurikulární reformy chopily jako příležitosti, nikoliv jako hrozby. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Vy už jste dvakrát zmínil to, že chcete zrušit či omezit selekci mezi žáky a studenty, k n na mnoha úrovních, my jsme slyšeli dokonce, že už v první třídě, ale potom samozřejmě i ve začínají jazykové školy, v páté či v šesté třídě začíná víceleté gymnázium, potom se o osu rozhodne při přijímání na střední školy, kde prostě někdo musí nakonec jít třeba i do jiné by sám chtěl, takže je asi nutné udělat nějaké konkrétní kroky, je jich celá řada, já jeno zmíním, je třeba možné zařídit, aby každý mohl jít na kterou střední školu chce, je možné gymnázia, je možné ty žáky, kteří mají potíže s prospěchem, tak je třeba nějakým způsobem doučovat ještě v rámci těch základních škol. Co tedy chcete udělat, když chcete, aby selek přísná? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Těch uzlových momentů, kdy k té selekci dochází, je celá řada, desítky, možná stovky. Není zaměřit na úplně všechny. Já jsem proto si vybral, stanovil ty, které považuji za nejpalči děti ze sociálně vyloučeného prostředí, v české společnosti především Romové, ale nejenom sice v situaci, kdy po právní stránce byly zrušeny zvláštní školy, ale de facto nezanikly. právem kritizováni mezinárodně i od nevládních organizací. Já bych se snad trochu pochlubi Zatímco dříve nevládní organizace i ty mezinárodní kritizovaly ministerstvo školství za vl přístup, tak dnes už jsme na jedné lodi, dneska zástupci těchto organizací působí v mých p orgánech, společně pracujeme na legislativních změnách, měníme dotační programy, tak aby b inkluzivní, nikoliv segregační. A teď úplně konkrétně, v těch školách, kam jsou umisťovány se učí podle rámcových vzdělávacích programů, které jsou určeny pro děti s lehkým mentální Tyto děti nejsou lehce mentálně postižené, tyto děti mají specifické vzdělávací potřeby a také takto přistupovat. To je jedna ze změn, které chystám v co nejkratší možné době. Stej že je potřeba je podporovat nejenom ještě před tím, než přijdou na základní školu, ale u t bezpochyby schopny vystudovat i školu střední, tak je provést tou střední školou až do kon aby uzavřely střední školu, vzdělaly se v nějakém oboru a uplatnily se na trhu práce, nebu emancipovat z toho zatíženého prostředí, osamostatnit se a třeba pomoci i vlastní komunitě věc na závěr, vy jste zmínil kontroverzní otázku víceletých gymnázií, já to vnímám podobně si, že to je do značné míry iracionální téma, protože když se podíváte na skutečnou podrob toho, co tato víceletá gymnázia přinášejí, tak potom my čelíme následující skutečnosti: Dě umístěny z té běžné základní školy na víceletá gymnázia, tak v těch prvních letech skutečn osobnostní a znalostní rozvoj mnohem prudší než na těch základních školách klasických, ale děti srovnáváte na střední škole, případně při odchodu ze střední školy, tak jsou naprosto To znamená, pokud rodiče chtějí pomoci svým dětem a myslí si, že tomu radikálně pomohou tí na víceleté gymnázium, nemusí to být vůbec pravda. Politicky ale unést zrušení víceletých samozřejmě problém je, a dokud na tom nebude široká shoda, hrozí, že by se z toho stalo da koaličně-opoziční téma, tak si myslím, že to nemá smysl. Mým cílem je podporovat základní mohly konkurovat na jakékoliv úrovni i těm víceletým gymnáziím. Myslím, že se to může poda Petr HOLUB, moderátor -------------------- Je pravda, že před lobby víceletých gymnázií musel ustoupit už lecjaký ministr školství, a ještě jedna rovina výběru, ta je právě na konci deváté třídy, a tam si myslím, že český st reprezentanti nemají vůbec jasno, co chtějí dělat, je tam samozřejmě vyšší poptávka po tom vzdělání, ještě sociálnědemokratická vláda hovořila o tom, že by ta nabídka se měla zvětši druhé straně jsou tady do značné míry oprávněné požadavky českých průmyslových podniků, kt absolventů učilišť a mají pravdu, když už tady ten průmysl máme, tak musí tam pracovat něk zdatný. Jakou cestou půjdete v tomto směru? Budete to držet tak, že pomocí kvót umožníte c žáků nebo přinutíte celou řadu žáků, aby šli na ty učiliště, anebo podpoříte to všeobecné gymnáziích, takže každý tam se bude moct dostat? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Není pravdou, že klesá zájem o odborné vzdělávání. Skutečností je, že stoupá zájem o učebn maturitou. To je diametrální rozdíl. My se ale potýkáme jakoby s dvěma tlaky, dvěma mlýnsk mlýnské kolo je to, že klesá demografická křivka, a druhé, že se snižuje atraktivita těch učebních oborů. Myslím si, že je potřeba vydat se komplexní cestou změn, já jsem připravil půlroce poměrně obsáhlý materiál, který jako hlavní téma má právě odborné školství, jeho r renesanci, a tento materiál půjde nyní na podzim do vlády, protože si myslím, že to je otá resort školství, a chci pro to získat co největší podporu. A to, v čem spočívá tady toto ř myslím, že je potřeba, aby se proměnila role tady tohoto odborného vzdělávání, je potřeba výuky. Chceme přiblížit vzdělávání k praxi. Jsou země, Německo a další, kde je poměr mezi vzděláváním a praktickým poměr padesát na padesát. My chceme odstranit bariéry mezi soukro a odborným vzděláváním. Tady máme poměrně velké pole působnosti. Já chci přimět a přesvědč financí, abychom zapojili i daňové úlevy pro ty soukromé subjekty, které se chtějí podílet My budeme čelit čím dál více nedostatku odborných pracovních sil a nevyřešíme ho tím, že b nutit mít nižší vzdělání, než chce, ani tím, že budeme svážet autobusy lidi z Ukrajiny, Sl a tak dále. My se k tomu musíme postavit jinak, musíme proměnit ten systém vzdělávání, tak jak požadavkům trhu práce, tak samozřejmě i poptávky těch samotných mladých lidí, jejich r mě existuje dostatečný počet dobrých příkladů praxe ze zahraničí, a to obsahuje právě ten Zaměstnavatelé jsou na naší straně, já věřím, že se pro to podaří najít i politická shoda. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- To je právě ono, pěkně se to poslouchá, máte spoustu plánů, já už jsem coby babička toho p uklidněná, ale musím se zeptat, zda tedy máte pro to všechno zajištěnou koaliční podporu, ty návrhy půjdou do sněmovny? Známe tvořivost českých poslanců a školství rozumí snad úpln leccos leckde přihodí, tak co z těch vašich plánů reálně může být uskutečněno? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já nemám žádné iluze o tom, v jaké situaci se nacházím, já jsem nastoupil před půl rokem, měsíci do této funkce, do konce volebního období zbývá rok a půl, z něhož půl roku bude uk na parlamentní volby a druhý půlrok bude ukrojen českým předsednictvím, takže pokud bychom důsledně, tak mi zbývá zhruba půl roku na systematickou politickou práci. Já se snažím vel vyjednávat se všemi, včetně opozice, aby podpořili tady tyto rozumné návrhy. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A daří se to? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já si myslím, že se to zčásti daří, že se to daří. Koneckonců maturita a ten dvouúrovňový jsem připravil, ten prošel dokonce v prvním čtení podle paragrafu devadesát, získal velkou věřím, že u většiny těch návrhů, se kterými přicházím, tomu tak bude. Já jsem přesvědčen o mají smysl pouze tehdy, pokud se na nich nalezne širší shoda než jenom pouze úzce koaliční hrozilo, že ve chvíli, kdy odejdu, tak přijde po mně jiný a začne to dělat úplně celé znov vyvarovat. Petr HOLUB, moderátor -------------------- My jsme teď hovořili o těch potížích a problémech, se kterými se každý setkává, a teď bych tomu, jak jsme dobří, říkal jste to na začátku. Dá se tedy říct, že když se člověk ocitne pracovním trhu, tak to může brát jako konkurenční výhodu, že je Čech a že má za sebou česk Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já si myslím, že zcela dobře obstojí. Já sám jsem chodil ještě za komunismu do třídy s roz jazyků, od třetí třída ruština, od páté němčina, myslím si, že tohle byla rozhodně konkure tehdy, myslím si, že by se mělo mnohem více investovat do vzdělávání jazykového. My máme m skvěle obstojí co do znalostí, dokonce i v přírodních vědách, můžeme skvěle konkurovat jin horší je to s tím, jak se domluvit. Já často říkám, když jsem delší dobu žil v zahraničí, nám přišel instalatér, tak se se mnou domluvil anglicky, německy a francouzsky zcela plynu mělo fungovat v celé Evropě. Ty trhy se propojují, včetně trhu pracovního, myslím si, že Č obstojí. Například Dánsko si zvolilo jako prioritu mimo jiné, aby se každý Dán domluvil pl A nikdo tam nemá strach, tak jako náš pan prezident, že by se dánská identita rozpustila j v kávě. Naopak Dánové jsou hrdý národ a jsou o to hrdější, že jsou také zemí, která dokazu konkurenceschopnost vůbec z celého světa. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Takže stačí dohnat jazyky a jsme bez problémů? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Ne, to jsem nechtěl říci, já myslím, že to je mnohem komplexnější, ale jazyky jsou skutečn schopnosti uplatnit se v zahraničí. Petr HOLUB, moderátor -------------------- A teď ještě úplně nejdůležitější věc, vždycky každý z nás prvního září poslouchal pana min žáčkům cosi pěkného k novému školnímu roku. Vy teď máte možnost také se chopit této čestné budete mít nějaký projev? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Ano, já už jsem tento projev natočil, mimochodem přišel jsem z toho studia rovnou sem k vá a budu mluvit tedy prvního září o dvou důležitých hodnotách, a to je respekt a tolerance. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A naším hostem je ministr školství Ondřej Liška, s nímž nyní míříme k dalšímu avizovanému dělají politické strany sjezd před volbami, tak většinou s cílem demonstrovat sílu a jedno žádném případě není, pane Liško, případ vašeho sjezdu, který proběhne v podstatě za týden. ke sporům, které vás ve volbách můžou ještě více poškodit? Zatím nemáte možná moc dobrou p spoustu skandálů, nejrůznějších roztržek, konfliktů, rýsují se dvě poměrně nesmiřitelná kř to s tím sjezdem? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Zelení se v tomto neliší od zelených v ostatních zemích. V tomhle máme pověst, řekl bych, Ale tím to nechci vůbec omlouvat. Já si myslím, že samozřejmě hrozí to, že se situace zele vyhrotí, ale já jsem podpořil konání tohoto sjezdu především proto, že to je jedna z hlavn li ta hlavní, jak tu jednotu a spolupráci ve straně obnovit. Myslím si, že tam jedině demo rozhodnout, zda mandát dostanou ti, kteří chtějí pokračovat v práci s určitými korekcemi, či ti, kteří koalici opustit a vydat se třeba cestou úplně jinou. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Tam si myslíte, že to jde až tak daleko, že by někdo chtěl opustit koalici? To jsem ještě kroky. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já jsem to zaslechl, Dana Kuchtová v posledních dnech pro mě docela překvapivě začala tvrd cílem není opustit tuto koalici, v těch minulých měsících o tom mluvila ale na různých jed velmi otevřeně, a ti, kteří ji podporují, tak ještě vehementněji kritizují naši přítomnost Stropnický a další, ti si přejí koalici opustit, takže já si myslím, že to je skutečně stř pohledů na tu současnou situaci. Myslím si, že zelení si to dělají ještě těžší, než by to Petr HOLUB, moderátor -------------------- Co by tedy mělo být tím ideálním výsledkem sjezdu, aby vám to ještě pomohlo ve volbách? Kr byste se dali dohromady. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Myslím si, že tím hlavním poselstvím, výsledkem sjezdu by měla být shoda na tom týmu, kter konce tohoto volebního období, a pak bude mít možnost nastoupit po nás zase tým třeba úpln si, že voliče, občany vůbec nezajímá to, co si Dana Kuchtová myslí o Martinu Bursíkovi, vo zajímá to, co chtějí zelení dosáhnout a jak se jim to daří. Tohle bych, tuhle debatu, tuhl s veřejností já si přeju obnovit, abychom těžiště svojí práce věnovali skutečně na tuto ko výsledky naší práce ve vládě a na ministerstvech nám svěřených, nikoliv na hašteření mezi Petr HOLUB, moderátor -------------------- Já jsem si právě říkal, v čem je smysl toho sjezdu, co by měl rozhodnout. Jde tam spíše o tedy Bursík - Kuchtová, jde tam o takovou čistou bezobsažnou politiku, jestli setrvat ve v nebo je tam také nějaký věcný spor, který by nakonec šel vyřešit úplně nejlépe? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- V politice žádný personální spor, myslím si, není odstřihnutelný od obsahového, tam vždy j míry přítomno. Já se přiznám, jsem zatím nezaznamenal nějakou ucelenou alternativní koncep Dany Kuchtové a jejích spolupracovníků, podporovatelů, která by pro mě byla minimálně čite ke které bych se mohl přinejmenším vymezit. To nám Dana Kuchtová činí těžším, proto si mys Bursík a směřování, které zelení nastartovali ve volbách 2006 a které se daří více či méně bohužel nyní pod nánosem těchto vnitrostranických sporů, myslím si, že by měl pokračovat, skutečně soustředit tu energii do práce politické, nikoliv personální. Myslím si ale, že j ten tým lidí, kteří Stranu zelených povedou po sjezdu, aby to byli lidé, kteří jsou schopn komunikovat i přes názorové rozdíly. Martin Bursík, já, ale i další se v řadě věcí neshodn se dohodnout. A to je to, co si myslím, že Dana Kuchtová v posledních měsících zcela pozby zproblematizovalo její další působení. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A Dana Kuchtová, tolikrát zmiňovaná osoba, je v tuto chvíli na vlnách Českého rozhlasu 6. Studia STOP, paní místopředsedkyně. Slyšíme se? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Dobrý den, já vás slyším. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- My tady s Ondřejem Liškou hovoříme o nadcházejícím sjezdu, rozebírali jsme zatím nejrůzněj také jsme se ho zeptali, a teď se ptám i vás, jestli je rozumné pořádat sjezd v podstatě v důležitých voleb? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Já jsem své stanovisko řekla jasně, já se domnívám, že sjezd se před senátními a krajskými neměl. Dokladem toho je především vystupování v médiích, to, že se tam objevují především Bursík, Dana Kuchtová, Ondřej Liška a ostatní, neobjevují se tam lídři krajských kandidáte samozřejmě škodí krajům i to, že se propírá, jak se tak říká, to vnitrostranické prádlo na Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Vy tedy kandidujete na předsednickou funkci, jakou cítíte pár dnů před sjezdem podporu? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Já si myslím, že mám podporu ve straně velmi dobrou. Ta podle mého názoru už dosahovala pa možná více než padesáti procent. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Máte nějaké průzkumy nebo nějaké ankety, nebo z čeho tak soudíte, paní místopředsedkyně? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Soudím z toho, že znám velmi dobře regiony, já jsem první místopředsedkyní pro práci v reg členy strany v těchto krajích znám velice osobně, jezdím tam pravidelně a znám jejich názo že můžu zodpovědně říci, že ta moje podpora je vysoká. Ovšem situace se změnila v poslední byly vytvořeny nové základní organizace, to je, myslím si, už poměrně známá kauza a ty org některé velmi podivně, některé jsou naprosto regulérní, ale jiné vznikly za podmínek, kter naznačují jistou účelovost, a ty by mohly změnit poměr ve straně. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Jaká v tuto chvíli, a myslím opravdu dnes, panuje ve straně atmosféra? Už dlouho jsme o žá konfliktu neslyšeli, je to, paní místopředsedkyně, klid před bouří? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- No, to jsem ráda, že jste neslyšeli o žádném skandálu, to je dobře. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- My jsme taky rádi. Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Já si myslím, že Strana zelených je stranou, která nikdy nebude znít jenom jedním hlasem, se můžete dočkat toho, že bude vždycky debata, která se částečně objeví i v médiích, velmi opravdu různorodá, ale věřím tomu, že žádný závažný skandál, tak jak se objevuje u některý to znamená, ať by se to mělo týkat nějaké korupce či nějakých problémů jiného druhu, závaž u nás neobjeví. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Takže vy jste takové pestré společenství, které se prostě jenom osobně hádá? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- To není o hádání, ty debaty jsou skutečně o programu, o stanovách, o fungování strany, ted demokracii, a to pro zelené skutečně není nějaká nevýznamná debata, to je něco, co rozhodu ta strana bude mít demokratický charakter, anebo jestli to bude strana například, teď jak nových stanov, strana centralistická. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Vy jste v médiích vyloučila naposled v rozhovoru pro Mladou frontu DNES v případě vašeho v z koaliční vlády a slíbila jste rovněž dodržovat vládní priority a cíle. My jsme tady slyš byste z koalice ráda odešla. Tak jak to je, a pokud tedy chcete všechny sliby dodržovat, v než Martin Bursík, který také všechny ty sliby dodržuje? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Tak já myslím, že to, co udělám já, vím nejlépe já, nikoliv kolega Liška, takže pokud on t odejdu z koalice, tak já se ptám, odkud to ví, protože se mnou o tom nemluvil, a já opakov tato koalice a koaliční dohoda je dohodou, kterou já chci dodržovat, pod kterou je můj pod já považuji tedy za závaznou pro sebe. Jiná věc je, že v rámci této koaliční dohody už se nedodržují, a pak máme problémy, které koaliční dohoda neošetřuje, a tady je skutečně potř Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Které problémy to jsou, paní místopředsedkyně? Máte na mysli třeba radar? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Ano, to si myslím, že jsou témata, jako třeba radar nebo otázky, které se objevují nově, t ekologických škod nebo teď úplně nově otázky konfliktu v Gruzii a podobně, a o těchto téma vést s koaličními partnery debatu a my ji bohužel nevedeme. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Tak a teď se na závěr zeptám, co budete dělat, když neuspějete na sjezdu a nakonec nedojde pestrém společenství k mírové dohodě a s Martinem Bursíkem si potřesete rukou? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Já se domnívám, že na sjezdu uspěju, a v každém případě je pro mě sjezd regulérním nejvyšš orgánem ve straně, který máme, a jeho výsledek budu respektovat. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- A pokud tedy byste neuspěla, vzdala byste se politické kariéry, nebo jak by to bylo? Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Takovou variantu já si vůbec nepřipouštím, a proto o tom nehodlám diskutovat. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Dobře, paní Kuchtová, mnohokrát vám děkujeme za váš čas, za vaše názory. Dana KUCHTOVÁ, místopředsedkyně strany /SZ/ -------------------- Já taky děkuju za rozhovor, na shledanou. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Na shledanou. Tak slyšeli jsme, pane ministře Liško, názor rivalky Martina Bursíka, uchaze předsednickou funkci ve Straně zelených Dany Kuchtové. Ještě chcete k tomu něco dodat? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Snad jenom to, že mně připadá opravdu bizarní situace, do které jsme se jako zelení dostal dva vrcholní představitelé zelených v médiích pronášejí tvrzení proti tvrzení. Mně je za t Myslím si, že do takových situací bychom se dostávat vůbec neměli, ale já myslím, že se uk týden, co z toho bylo mlácení prázdné slámy a co byla skutečnost, proto to nechám na deleg všechny informace k dispozici mají. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Ještě bych se vrátila k Daně Kuchtové, ona říká, že cítí velkou podporu, že jí třeba podpo delegátů nebo polovina členstva, to se asi hrozně těžko zjišťuje, podívejme se nyní do stř zelených. Jsou skutečně nějaké takové průzkumy veřejného mínění interní nebo něco takového bychom mohli tu váhu podpory sympatií vážit? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Velmi obtížně, já do regionů jezdím také a mohl bych oponovat, že to vnímám úplně naopak, dojmologii já bych z mé strany a ze strany Dany Kuchtové vůbec nesrovnával. To není vůbec si myslím, že rozhodovat budou hlasy a ti lidé tam budou hlasovat sami sebe, k tomu mají m základních a krajských organizací. Já ty šance Dany Kuchtové vidím jako mizivé, ona se do rozhodla jít, podle mě to dělat neměla, sama ale svým vystupováním v médiích vlastně vyvol tohoto sjezdu. Já znova opakuji, tím důvodem je to, že jsem ... já jsem třeba hlasoval pro ještě před krajskými volbami právě proto, že nechci nechávat voliče před krajskými a senát nejistotě, kým vlastně zelení jsou, a jediná možnost, jak to rozhodnout skutečně právoplat konání sjezdu. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Pokud bychom se na to podívali trochu s odstupem, tak ono to, co zažívá Strana zelených, z neobvyklé vzhledem k tomu, že jde o stranu, která se poprvé vůbec dostala do vlády, to jso tlaky, které ty strany velice snadno rozštěpí. Myslíte si tedy, že přežijete do té míry, ž mít nějaký volební úspěch, a co by mělo být tím základem přežití, v čem je ta identita Str Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Tak já myslím, že jsou věci obvyklé a neobvyklé. Ty obvyklé jsou, že spory se mohou skuteč neobvyklé je, že třeba kandidátka na post předsedkyně má kampaň, v níž ji podporují lidé p předsedu hlavní opoziční strany, sociální demokracie, to už skutečně zavání ingerencí. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Máte pro to nějaké důkazy? To je docela vážné tvrzení. Tak sem s nimi. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Ano, tak v tisku se o tom běžně píše, pan Soukup, který je úzce propojen s panem Tvrdíkem, spolupracovníkem pana Paroubka, kancelář a tak dále, zázemí pro kampaň paní Kuchtové, tohl popsáno, já to nepopisuju jako první, tohle už bylo v tisku, takže neříkám žádné novinky. že jsou ty neobvyklé věci. A to, co je obvyklé, a to je to, na co se chci soustředit, to j programové otázky, co zelení chtějí dosáhnout. Nedosáhli toho vůbec málo za ten rok a půl, vládě, problém je v tom, že zelení ztratili velkou část energie tím, že se zabývali vnitřn nikoliv srozumitelným vysvětlením toho, jaký smysl má jejich fungování ve vládě a jaký výs vládní odpovědnost. Já si myslím, že se tyhle spory podaří urovnat, že příležitost dostano ti, kteří dostanou mandát, příště dostanou příležitost jiní, to, co si ale myslím rozhodně jen tak snadno z politické mapy nezmizí, protože my jsme stranou liberální a stranou zelen dává silný politický profil a věřím, že ať už bude u kormidla kdokoliv a bude dostatečně o příští Poslanecké sněmovny zelené přivede opět. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Říkáte, že jste stranou liberální a zelenou, a tím pádem podobně jako na Západě máte trval politické spektru, ovšem něčím se lišíte, a to je tím, že zatímco na Západě zelené strany nalevo stranického spektra, tak vy najednou napravo. Tak není v tom nějaký problém? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Ne, já v tom problém vůbec nevidím, protože spíš vidím problém v tom, co jste právě řekl. že to odpovídá skutečnosti. My jsme stranou středovou, která v určitých sektorech se inspi liberálně pravicovou, ale často taky právě liberálně levicovou, takže tvoří liberální stře vůbec to je zajímavá debata i politologická, když se podíváte na vývoj úspěšných zelených například třeba v Německu, tak vidíte posun do politického středu, takže ten vývoj, který proběhl velmi rychle od strany neparlamentní až ke straně vládní, tak i u stran, které maj třicetiletou historii, tak i u nich je pozorovatelná podobná trajektorie. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Ale já myslím, že jsme se dostali i nakonec k těm programovým sporům, které jsou u vás ve jste totiž říkal, že my jsme v té vládě už leccos dosáhli, to bych se jednak chtěl zeptat, dosáhli, a on totiž tady existuje protichůdný nástroj, který reprezentují například poslan Zubová, a ty tvrdí, že právě jste toho mnoho ve vládě nedosáhli, naopak jste se museli zří programových principů, takže čeho jste dosáhli a čím vyvrátíte výtky stranické opozice? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Děkuju za tuhle příležitost. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Rádo se stalo. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já si myslím, obdivuju teda úsilí těch, kteří v počtu šesti hlasů nalézají energii ještě n slabých stránek a zveřejňování, ale pojďme o tom mluvit otevřeně. Já si myslím, a teďka ne za všechny, ale to, co ... tu práci, kterou odvádí Džamila Stehlíková a Martin Bursík, já právě Karel Schwarzenberg, když uzávorkuji pomyslný radar, na který se skutečně naše názor mě, který jsem jej nepodpořil, tak si myslím, že těch věcí je celá řada. My jsme tady dnes o školství, já si myslím například, že nikdy ministerstvo školství nevěnovalo takovou pozo vzdělávání ohrožených a sociálně vyloučených dětí jako dnes, to je jedna ze zásadních prog zelených. To, že se mi podařilo prosadit ve vládě a nyní putuje do parlamentu novela, kter limity počtu žáků ve školách, což se týká především škol venkovských, jejichž zachování je Strany zelených, to považuji za rozhodně dílčí úspěch. Taková škola, ta se snadno zruší, a v takové obci, to je velmi složité. To, že se mi podařilo vyjednat čtyři a půl miliardy ko mzdových prostředků pro učitele, což se nepodařilo ani Daně Kuchtové přede mnou, naopak on s tím poklesem při minulém rozpočtu, to považuji také za úspěch. To, že se podařilo nastar širokou, precedentně širokou debatu o tak zásadní reformě, jako je reforma vysokého školst která na začátku příštího roku vyústí v úplně konkrétní zákon o vysokém školstvím, o terci tohle považuji taky za úspěch. Podle mě tohle splňuje parametry zelené politiky a je jasné ve chvíli, kdy máme šest hlasů z dvou set, nutně se musíme části svých programových priori abychom dosáhli například jinde zase úspěchu pro nás. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Pane Liško, spoustu lidí vás volilo mimo jiné proto, že měli poměrně odvážnou politiku dop si říkalo: Dáme hlas zeleným a snad proboha nebude jízda po českých dálnicích ruskou rulet dneska už je úplně vražedná, v podstatě vyjet na české dálnici se rovná opravdu velkému ri se asi dívají na tohle to a tady vám patrně nebudou úplně tleskat. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Po roce a půl ve vládě my jsme tohle téma dostali, to vládní vyjednávání proběhlo několik jednání mezi ministerstvem životního prostředí, ministerstvem dopravy právě na toto téma, prázdninami byla tato dohoda na spadnutí, nakonec se jí nepodařilo uzavřít, ale ta jednání nejvyšší obrátky a já věřím, že se ve velmi blízkém čase podaří dosáhnout toho, co jsme ch víkendového zákazu kamionů. Věřím, že se to podaří skutečně v krátké době. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Jestli tomu dobře rozumím, tak ten sjezd podle vašich slov by měl debatovat právě o takový nichž tady teď hovoříme, o věcných problémech, také o radaru a neměl by tedy už být zrcadl Ovšem jak jsem si přečetla v agenturách, tak některé skupiny Strany zelených už chystají t obstrukce, takže možná už začátek toho sjezdu naznačí, že se ty spory mohou jenom prohloub že se bude tvrdě debatovat o republikové radě versus vedení a tak dále, což vlastně voliče moc nezajímá. Tak jaký předvídáte průběh a jenom se ujišťuji, že vy budete kandidovat na p místopředsedy? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Ano, budu kandidovat do funkce prvního místopředsedy a tím hlavním důvodem je pro mě to, ž že je možné pracovat v nejužším vedení politické strany, mít rozdílné názory, neomezovat p přesto svoje názory neprojevovat destruktivním způsobem. Myslím, že se nám s Martinem Burs kolegy tohle daří, i přes názorové odlišnosti udržet ten společný směr. Sjezd nebude jedna radaru ani podle mě o nějakých tématech takto specifických, protože my jsme radaru věnoval na celorepublikové úrovni snad nejvíc času. Na posledním sjezdu před rokem a půl v únoru r věnovali čtyři hodiny debatě o radaru. Dopracovali jsme se k usnesení, které jsme zčásti s se nám něco, čemu se naši partneři političtí zpočátku smáli. My jsme řekli, že chceme z ra předmět debaty v NATO a integrovat jej. Všichni se smáli a říkali: To přece není věc NATO, zbláznili, vy chcete změnit zahraniční politiku Spojených států. O rok a půl později jsme NATO otevřeně diskutuje o integraci těchto dvou systémů a o multilateralizaci vlastně toho je nesporný úspěch a debata může být o tom, zda je dostatečné pro náš souhlas s tímhle pro a na to se dále lišíme. Sjezd by měl rozhodnout jednu principiální záležitost, a to já pov to, zda naši strukturu stranickou, která skutečně voliče nezajímá, ale pro nás je životně ji změníme tak, aby fungovala otevřeně na jednu stranu a demokraticky, ale zároveň efektiv zůstaneme u stanov, které jsme si vytvořili ještě v době, kdy jsme nebyli ani parlamentní, stranou, a kdy jsme vůbec nepředpokládali, do jakých situací se můžeme dostat. Já si myslí o vůbec žádnou centralizaci, tak jak o tom hovoří Dana Kuchtová, naopak já můžu velmi siln tím, že ten návrh stanov, který já podporuji, chce dát mnohem silnější hlas regionům, to z mandát těm, kteří vycházejí od té základní báze Strany zelených, aby měli ještě více než d hovořit do směřování strany. Petr HOLUB, moderátor -------------------- Já bych si ještě dovolil tak úplně na závěr korekci těch vašich úspěch, zvláště v dopravní protože když se dnes člověk podívá, jak ta debata pokračuje, tak se zdá být velmi jisté, ž priorita, totiž častější budování obchvatů měst na úkor třeba zbytečných dálnic, takže neb roce splněna, nebude splněna ani častější výstavba železnic, tak také k žádnému posunu zře pokud jde teda o ty návrhy, a i když se ty dálnice staví, tak se často staví dálnice zbyte které jsou potřeba. To si myslím, že je obhajitelná věc, ale nebudu ji teď vysvětlovat. Ta že jste celou řadu věcí nedokázali prosadit. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Vy jste mě vyzval k tomu, abych hovořil o tom, co se povedlo. Kdybyste mě vyzval k tomu, c tak dokážu stejně kompetentně odpovědět, a jednou z věcí, které bych uvedl, je právě ta, k Já bych mohl velmi dlouhou, jelikož jsem z jižní Moravy, vyprávět o zbytečných dálnicích, Mikulov či na Břeclav, mimo jiné ale tohle zrovna počítám k těm úspěchům, nám se podařilo aby vláda podpořila i variantu, která jde přes Břeclav, což bude znamenat vlastně odvedení z Lednicko-valtického areálu, z těch pálavských vinic, od těch sídel kolem Mikulova, ale t Já si myslím, že tohle je skutečně jeden z klíčových zápasů, které v koalici vedeme. Marti intenzivně vyjednává i právě o věcech, jakou jsou, témata, jakou jsou obchvaty, jako je že na to experty, kteří jsou velmi silnými partnery právě lidem od pana ministře Řebíčka, a p celá řada věcí určitě nepodaří, myslím si, že dílčích úspěchů jsme dosáhli. My je určitě p se budeme znova ucházet o důvěru voličů v příštích volbách. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Tak a úplně na závěr, Dana Kuchtová dostala slovo k prognózám, ona tvrdí, že uspěje, tak č kandiduje na prvního místopředsedu strany, se ptám, jak to o příštím víkendu dopadne? Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Já se nerad pouštím do věštění, ale spíš bych řekl, já jsem relativně mladý, mně je jednat zelených jsem od roku 2002 a je tohle můj sedmý sjezd, tady něco není v pořádku. To je pří na tolik sjezdů, ale je to strana mladá, dynamická, já si myslím, že zatím většina těch sj racionálně a dobře a byl to vždycky nový impuls do života té strany a posunuli jsme se vžd kvalitativně. Já si myslím, že to dopadne dobře, ať už v předsednictvu budu, nebo ne, ale podporu mám. Lidé, se kterými se setkávám, tak mě podporují, a věřím v tom, že ten tým bud na další práci. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Předvídá host dnešního Interview Studia STOP, ministr školství Ondřej Liška. Děkujeme za v argumenty, informace a také za prognózy a na shledanou. Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/ -------------------- Děkuji vám za pozvání, na shledanou. Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- Techniku měla na starosti Helena Málková, režii Jaroslava Tvrzníková a od mikrofonu se lou Petr HOLUB, moderátor -------------------- ... Petr Holub ... Jana ŠMÍDOVÁ, moderátorka -------------------- ... a Jana Šmídová. Na slyšenou.