CVVM: Podle většiny Čechů má mít každý v ČR možnost vzdělání
Téměř dvě třetiny Čechů si myslí, že každý člověk má v ČR mít možnost dosáhnout vzdělání, které odpovídá jeho schopnostem. Opačný názor zastává třetina dotazovaných. Za poslední tři roky se názory lidí na dosažení vzdělání příliš nezměnily. Téměř všichni respondenti se také domnívají, že na konkrétní úroveň vzdělání má vliv především píle, pracovitost a vlastní schopnosti. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), který má ČTK k dispozici. Každý člověk v ČR má mít rozhodně možnost dosáhnout vzdělání, které odpovídá jeho schopnostem, podle 15 procent respondentů, spíše si to myslí 48 procent lidí. Opačný názor zastává třetina dotazovaných. Rozhodný souhlas vyjádřili především vysokoškoláci a středoškoláci, příznivci ODS a lidé, kteří si myslí, že mají dobrou životní úroveň. Téměř všichni Češi si myslí, že dosaženou úroveň vzdělání ovlivňuje hlavně píle, pracovitost a vlastní schopnosti, podle téměř tří čtvrtin lidí ji ovlivňuje vzdělání rodičů a asi podle dvou třetin dotázaných to, že člověk zná "správné lidi" a že pochází z bohaté rodiny. Jako nedůležité při dosažení vzdělání Češi naopak vnímají rasu, národnost a pohlaví. To, že lidem při dosažení vzdělání pomohou dobré kontakty, si myslí spíše lidé se základním vzděláním. Tři čtvrtiny dotazovaných zastávají názor, že vzdělání jim poskytlo všeobecný přehled a kvalifikaci v oboru. Smysl pro odpovědnost posílilo vzdělání u 71 procent lidí. Více než polovina lidí si také myslí, že vzdělání je naučilo vytvořit si vlastní názor a rozšířilo jejich kulturní přehled. Asi polovina lidí se domnívá, že vzdělání jim usnadňuje jednání s lidmi, opačný názor však zastává přibližně stejné procento oslovených. Podle čtyř pětin lidí jim vzdělání nepomohlo orientovat se v politice, 16 procent lidí si myslí opak. Lidé mezi 30 až 44 lety se častěji domnívají, že jim vzdělání spíše neposkytlo kulturní přehled. Průzkumu CVVM, který se uskutečnil od 1. do 8. září 2008, se zúčastnilo 1066 respondentů starších 15 let.
Může každý dosáhnout vzdělání, které odpovídá jeho schopnostem? (údaje v procentech)
Co ovlivňuje dosažení vzdělání? (údaje v procentech, dopočet do 100 procent v řádcích tvoří odpověď "neví")
Zdroj: CVVM gbt mkv |
|