CVVM: Podle většiny Čechů má mít každý v ČR možnost vzdělání ****************************************************************************************** * CVVM: Podle většiny Čechů má mít každý v ČR možnost vzdělání ****************************************************************************************** Téměř dvě třetiny Čechů si myslí, že každý člověk má v ČR mít možnost dosáhnout vzdělání, jeho schopnostem. Opačný názor zastává třetina dotazovaných. Za poslední tři roky se názor dosažení vzdělání příliš nezměnily. Téměř všichni respondenti se také domnívají, že na kon vzdělání má vliv především píle, pracovitost a vlastní schopnosti. Vyplývá to z průzkumu C veřejného mínění (CVVM), který má ČTK k dispozici.     Každý člověk v ČR má mít rozhodně m vzdělání, které odpovídá jeho schopnostem, podle 15 procent respondentů, spíše si to myslí lidí. Opačný názor zastává třetina dotazovaných. Rozhodný souhlas vyjádřili především vyso středoškoláci, příznivci ODS a lidé, kteří si myslí, že mají dobrou životní úroveň.     Té Češi si myslí, že dosaženou úroveň vzdělání ovlivňuje hlavně píle, pracovitost a vlastní s podle téměř tří čtvrtin lidí ji ovlivňuje vzdělání rodičů a asi podle dvou třetin dotázaný člověk zná "správné lidi" a že pochází z bohaté rodiny. Jako nedůležité při dosažení vzděl vnímají rasu, národnost a pohlaví.     To, že lidem při dosažení vzdělání pomohou dobré ko myslí spíše lidé se základním vzděláním.     Tři čtvrtiny dotazovaných zastávají názor, že poskytlo všeobecný přehled a kvalifikaci v oboru. Smysl pro odpovědnost posílilo vzdělání lidí. Více než polovina lidí si také myslí, že vzdělání je naučilo vytvořit si vlastní náz jejich kulturní přehled. Asi polovina lidí se domnívá, že vzdělání jim usnadňuje jednání s názor však zastává přibližně stejné procento oslovených.     Podle čtyř pětin lidí jim vzd orientovat se v politice, 16 procent lidí si myslí opak. Lidé mezi 30 až 44 lety se častěj jim vzdělání spíše neposkytlo kulturní přehled.     Průzkumu CVVM, který se uskutečnil od 2008, se zúčastnilo 1066 respondentů starších 15 let.            Může každý dosáhnout vzdělání, které odpovídá jeho schopnostem? (údaje v procentech)       rozhodně ano spíše ano spíše ne 2008 15 48 25 2007 17 46 25 2006 12 47 30 2005 13 45 27                 Co ovlivňuje dosažení vzdělání? (údaje v procentech, dopočet do 100 procent v řádcích "neví")       rozhodně důležité spíše důležité spíše nedůležit píle, pracovitost 71 26 2 vlastní schopnosti 67 30 2 vzdělání rodičů 27 47 20 znalost správných lidí 23 47 20 původ z bohaté rodiny 23 44 24 rasa či národnost 8 28 40 pohlaví 3 12 46     Zdroj: CVVM     gbt mkv