Pražské bariéryTýden, 20.10.2008, rubrika: Názory a komentáře, strana: 73, autor: Erik Čipera Jak se u nás žije vozíčkářům? V Olomouci budou brzy na všech linkách městské hromadné dopravy (MHD) jezdit nízkopodlažní spoje. Plzeň takové spoje nabízí ve velice rozumných intervalech. Pracují tu na Generelu pěší dopravy; je počítáno s bezbariérovými úpravami. Oficiální internetové servery těchto měst jsou plné informací o místech bez bariér: instituce, kavárny, obchody a další zařízení s popisem terénu včetně zprávy, zda lze počítat i s toaletou pro lidi se speciálními potřebami. Na portálu hlavního města najdete oddíl Praha přátelská vozíčkářům a tři trasy, jež jsou v centru přístupné pěšky. Popis obsahuje i tyto informace: „stanice metra v této oblasti nejsou přístupné“ a „městská hromadná doprava s bezbariérovým přístupem je v této oblasti v podstatě nedostupná“. Tak třeba na Pedagogické fakultě UK v Praze studují ve všech ročnících studenti se zdravotním postižením. Škola sídlí nedaleko stanice metra Národní třída, o něco dále jsou stanice Můstek a Karlovo náměstí - všechny tři „bariérové“. Pro člověka s tělesným postižením jsou tak nejbližšími stanicemi metra Muzeum a Hlavní nádraží. Z tramvaje musí student-vozíčkář vystoupit o zastávku dříve nebo později - ta, která je škole nejblíže, ústí bez ostrůvku do vozovky. Stejně jako dalších 52 zastávek v Praze, na kterých s vozíčkem nevystoupíte ani z nízkopodlažního spoje. Praha uspokojuje zájemce o bydlení bez bariér. Na mnoha pracovištích a školách najdete bezbariérové prostředí, společnost je otevřenější. Potřeby lidí s tělesným postižením jsou však stejné jako potřeby všech ostatních obyvatel a návštěvníků Prahy. Jednou z nich je možnost pohybovat se po městě bez překážek. „Městská hromadná doprava není pro všechny“ - zněl slogan účastníků nedávné pražské akce Za MHD přístupnou. Lidé s tělesným postižením, většinou studenti nebo absolventi Jedličkova ústavu a škol, sbírali na 25 bariérových stanicích metra podpisy pod výzvu občanského sdružení Asistence. Radě hl. m. Prahy se tam navrhuje, aby postupně prosadila úplně bezbariérové využití MHD a aby třeba zřídila místo konzultanta pro Prahu bez překážek. Taky se připomíná, jak je nutné do nákladných bezbariérových úprav zapojovat soukromé investory. Zejména ty, kteří stavějí na lukrativních místech v okolí bariérových stanic metra. Samozřejmost to stále není, jak dokazují stanice metra Anděl, Náměstí Republiky nebo například Českomoravská. V jejich okolí se plánují velké projekty - bez přístupu do metra pro vozíčkáře. Nestalo se nic nezákonného, prostě se jen promarnily šance na změnu k lepšímu. Bez zapojení soukromých investorů bude bezbariérová MHD hudbou daleké budoucnosti. Nutno objektivně dodat, že je to jeden z mála nedostatků pražské MHD. |
|