Pražské bariéry ****************************************************************************************** * Pražské bariéry ****************************************************************************************** Týden, 20.10.2008, rubrika: Názory a komentáře, strana: 73, autor: Erik Čipera Jak se u nás žije vozíčkářům? V Olomouci budou brzy na všech linkách městské hromadné dopr nízkopodlažní spoje. Plzeň takové spoje nabízí ve velice rozumných intervalech. Pracují tu pěší dopravy; je počítáno s bezbariérovými úpravami. Oficiální internetové servery těchto informací o místech bez bariér: instituce, kavárny, obchody a další zařízení s popisem ter zprávy, zda lze počítat i s toaletou pro lidi se speciálními potřebami. Na portálu hlavníh oddíl Praha přátelská vozíčkářům a tři trasy, jež jsou v centru přístupné pěšky. Popis obs informace: „stanice metra v této oblasti nejsou přístupné“ a „městská hromadná doprava s b přístupem je v této oblasti v podstatě nedostupná“. Tak třeba na Pedagogické fakultě UK v Praze studují ve všech ročnících studenti se zdravot Škola sídlí nedaleko stanice metra Národní třída, o něco dále jsou stanice Můstek a Karlov všechny tři „bariérové“. Pro člověka s tělesným postižením jsou tak nejbližšími stanicemi a Hlavní nádraží. Z tramvaje musí student-vozíčkář vystoupit o zastávku dříve nebo později je škole nejblíže, ústí bez ostrůvku do vozovky. Stejně jako dalších 52 zastávek v Praze, vozíčkem nevystoupíte ani z nízkopodlažního spoje. Praha uspokojuje zájemce o bydlení bez pracovištích a školách najdete bezbariérové prostředí, společnost je otevřenější. Potřeby postižením jsou však stejné jako potřeby všech ostatních obyvatel a návštěvníků Prahy. Jed možnost pohybovat se po městě bez překážek. „Městská hromadná doprava není pro všechny“ - zněl slogan účastníků nedávné pražské akce Z Lidé s tělesným postižením, většinou studenti nebo absolventi Jedličkova ústavu a škol, sb bariérových stanicích metra podpisy pod výzvu občanského sdružení Asistence. Radě hl. m. P navrhuje, aby postupně prosadila úplně bezbariérové využití MHD a aby třeba zřídila místo Prahu bez překážek. Taky se připomíná, jak je nutné do nákladných bezbariérových úprav zap investory. Zejména ty, kteří stavějí na lukrativních místech v okolí bariérových stanic me to stále není, jak dokazují stanice metra Anděl, Náměstí Republiky nebo například Českomor okolí se plánují velké projekty - bez přístupu do metra pro vozíčkáře. Nestalo se nic nezá se jen promarnily šance na změnu k lepšímu. Bez zapojení soukromých investorů bude bezbariérová MHD hudbou daleké budoucnosti. Nutno o že je to jeden z mála nedostatků pražské MHD.