Vysoké školy na Slovensku stagnují, tvrdí studie
Bratislava 4. prosince (ČTK), autor: phg hej Slovenské vysoké školy stále více zaostávají za zahraničními. Vyplývá to ze studie nevládní Akademické rankingové a ratingové agentury (ARRA), která již čtvrtým rokem hodnotila kvalitu slovenského vysokého školství. Stále prý platí, že ani jedna ze zdejších vysokých škol nedokáže konkurovat nejlepší pětistovce světových univerzit. Většina slovenských fakult prý také zaostává i za nejlepšími českými fakultami. "Slovenské vysoké školství stagnuje a vzdálenost mezi světem a námi se zvětšuje," prohlásil výkonný ředitel ARRA Michal Považan. Zaostávání za světem je podle něj způsobeno rozdrobeností financí mezi dvěma desítkami veřejných vysokých škol, na nichž na Slovensku studuje většina z téměř 215.000 vysokoškoláků, a upřednostňováním vzdělávání na úkor vědy ze strany těchto institucí. "Vědecký proces je přitom základním předpokladem kvalitního vzdělání," dodal Považan. Vysokou úroveň si podle studie ARRA dlouhodobě udržuje Fakulta chemické a potravinářské technologie Slovenské technické univerzity, které již po čtvrté patří první místo mezi technickými fakultami. Nárůst vědecké produkce zaznamenala podle ARRA také tradičně silná Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského, která se dlouhodobě umisťuje na prvním místě mezi přírodovědeckými fakultami. Pozitivní hodnocení udělila nevládní agentura rovněž Fakultě ekonomických a sociálních věd Univerzity Komenského, Fakultě průmyslových technologií Trenčianské univerzity Alexandra Dubčeka či trnavské Fakultě přírodních věd Univerzity svatého Cyrila a Metoděje. "Jde o hodnocení soukromé instituce, která se vyjadřuje bez toho, aby školy vůbec navštívila," prohlásil viceprezident Slovenské rektorské konference Ján Bujňák, který je rovněž rektorem Žilinské univerzity. Přiznal však, že některé vysoké školy neměly vzniknout. Za relevantní považuje hodnocení slovenské akreditační komise a expertů z Evropské asociace univerzit. Ti doporučili, aby se slovenští vysokoškolští učitelé věnovali více vědě než výuce. Upozornil též na nedostatek peněz, které na vědu a výzkum přicházejí. |
|