Vysoké školy na Slovensku stagnují, tvrdí studie ****************************************************************************************** * Vysoké školy na Slovensku stagnují, tvrdí studie ****************************************************************************************** Bratislava 4. prosince (ČTK),   autor:  phg hej Slovenské vysoké školy stále více zaostávají za zahraničními. Vyplývá to ze studie nevládn rankingové a ratingové agentury (ARRA), která již čtvrtým rokem hodnotila kvalitu slovensk školství. Stále prý platí, že ani jedna ze zdejších vysokých škol nedokáže konkurovat nejl světových univerzit. Většina slovenských fakult prý také zaostává i za nejlepšími českými     "Slovenské vysoké školství stagnuje a vzdálenost mezi světem a námi se zvětšuje," proh ředitel ARRA Michal Považan. Zaostávání za světem je podle něj způsobeno rozdrobeností fin desítkami veřejných vysokých škol, na nichž na Slovensku studuje většina z téměř 215.000 v upřednostňováním vzdělávání na úkor vědy ze strany těchto institucí. "Vědecký proces je př předpokladem kvalitního vzdělání," dodal Považan.      Vysokou úroveň si podle studie ARRA dlouhodobě udržuje Fakulta chemické a potravinářsk Slovenské technické univerzity, které již po čtvrté patří první místo mezi technickými fak vědecké produkce zaznamenala podle ARRA také tradičně silná Fakulta matematiky, fyziky a i Univerzity Komenského, která se dlouhodobě umisťuje na prvním místě mezi přírodovědeckými     Pozitivní hodnocení udělila nevládní agentura rovněž Fakultě ekonomických a sociálních Komenského, Fakultě průmyslových technologií Trenčianské univerzity Alexandra Dubčeka či t přírodních věd Univerzity svatého Cyrila a Metoděje.      "Jde o hodnocení soukromé instituce, která se vyjadřuje bez toho, aby školy vůbec navš prohlásil viceprezident Slovenské rektorské konference Ján Bujňák, který je rovněž rektore univerzity. Přiznal však, že některé vysoké školy neměly vzniknout. Za relevantní považuje slovenské akreditační komise a expertů z Evropské asociace univerzit. Ti doporučili, aby s vysokoškolští učitelé věnovali více vědě než výuce. Upozornil též na nedostatek peněz, kte výzkum přicházejí.