Zasloužíme pětku z vědomostí o našich školách ****************************************************************************************** * Zasloužíme pětku z vědomostí o našich školách ****************************************************************************************** 12.12.2008, rubrika: Názory, strana: 9, autor: Tomáš Zatloukal Znalosti matematiky a přírodních věd se za posledních třináct let nejvíce zhoršily u český Jejich učitelé zase patří mezi nejméně spokojené na světě. Toto je jeden ze závěrů zprávy srovnávání TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Přestože je vzdělávání uvedeno mezi prioritami programového prohlášení vlády i prioritami opoziční strany, ve skutečnosti se dlouhodobě až trvale ocitá na pokraji zájmu politických trochu to potvrzuje i analýza výsledků voleb do zastupitelstev krajů, kterou si nechala zp demokracie. Ve výčtu prioritních oblastí společenského života v České republice vzdělávání Je tak nevýznamné, nebo tak málo kontroverzní? Nikoliv. Problémy a potřeby vzdělávacího sy zoufale nedostatečně analyzovány a prezentovány. Neznáme odpovědi na mnohé klíčové otázky. Chceme například základní vzdělávání rozvíjet v konkurenčním prostředí, nebo budeme usilov maximální počet škol u svých žáků docílil získání požadovaných kompetencí? Chceme na úrovni středního školství konkurenci škol a oborů, nebo budeme jejich počty regu Chceme vysoké školy orientovat více na aktivity výzkumné, nebo upřednostňovat výuku a toto jejich financování? Víme, zda náš vzdělávací systém využívá efektivně nejen finanční zdroje do něj vložené, al intelektuální potenciál žáků a studentů? Takových jednoduchých otázek je samozřejmě možné si položit ještě více. Ale důležitá je sc základě faktů a analyzovaných cílů vzdělávacího procesu na ně kompetentně odpovědět. Pak můžeme provádět konkrétní kroky k jasnému směřování českého vzdělávání. Bez této analý stanovení priorit nejsme schopni komunikovat s pedagogy, rodiči, studenty ani s veřejností Přestože je vzdělávání ve státním rozpočtu se svými 123 miliardami druhou nejvýznamnější p efektivitě nevíme zhola nic. Jsme jedinou zemí v EU, která neprovádí systematické srovnává žáků. Neznáme tak „přidanou hodnotu“ jednotlivých škol, čili míru jejich zásluhy na získan žáků. Kvůli tomu nedokážeme určit, zda naše školství pracuje neefektivně a je nákladné, ne podfinancované. Když začaly politické elity v Británii uvažovat o zahájení reformních kroků ve svém vzdělá provedly hned na počátku jeho důkladnou analýzu. Výsledkem bylo vyčíslení finančních příno státní rozpočet i pro jednotlivce. Tyto výnosy je samozřejmě možné očekávat ve středně až horizontu šesti osmi let a pohybují se až kolem 11 procent ročně. Je to stejné jako v každ Je třeba nejprve investovat a pak očekávat výnosy. Bohužel, u nás neexistuje žádná studie, sloužit jako základ modernizace českého školství.