Studenti by byli jako klienti školy ****************************************************************************************** * Studenti by byli jako klienti školy ****************************************************************************************** 20.7.2009, rubrika: Téma, strana: 3, autor: Petra Benešová Rozhovor Platit za studium na vysoké škole by mohlo být pro studenty především motivací. Zbytečně b z oboru na obor a neprodlužovali si studium. „Škola, o kterou by byl zájem, by si mohla úč školné a naopak, kde by byl zájem nízký, by se školné nevybíralo,“ říká ekonom Daniel Muni podílí na tvorbě reformy vysokých škol. * HN: Je podle vás dobré, aby vysokoškoláci platili během studia různé poplatky? Nebylo by sjednotit pod jednu částku a zavést školné? Je to jako s bankovními poplatky: pokud jsou roztříštěné, klient o nich brzy ztrácí přehle začátku byla jasná cena, neměl by student pochyby. Navíc pokud by bylo zavedeno školné, me vytvářelo přirozenou konkurenci a tlak na jejich kvalitu. * HN: V jakém smyslu? Škola, o kterou by byl zájem, by si mohla účtovat vyšší školné a naopak, kde by byl zájem školné nevybíralo, aby se zájemci přilákali. Nebo by škola musela jít dolů s cenou. Mělo b regulační a motivační efekt. * HN: Pokud by bylo v Česku zavedeno školné, uvažovalo se nějakým způsobem o jeho maximáln Neuvažovalo se o tom v tom smyslu, že by to bylo jednou provždy dané. Školné by každopádně obory různé. Záleželo by na výdělkovém výnosu profese, ke které se student kvalifikuje. Pr by tak mohly vybírat více peněz než učitelské obory. * HN: Už dnes si školy určují, kolik student zaplatí, pokud studium přetahuje. Studenti pa dokončují školu, protože se jim nechtějí platit peníze navíc. Mohlo by mít školné už od za efekt? Peníze jsou velká motivace. Studenti by si už na začátku dobře rozmysleli, zdali obor chtě nemají školu jen jako záložní variantu, ze které po roce odejdou. Váhání studentů se prodr ale i státu a to by školné mohlo odstranit. Navíc by se změnila vstřícnost škol, které by ke svým studentům klientům: rozšíření nabídky oborů, vstřícnější přístup učitelů, kteří by dovolit rušit bez oznámení přednášky nebo svoje konzultační hodiny. O autorovi| Petra Benešová petra.benesova@economia.cz