Evropské vzdělávací systémy dusí schopnost přemýšlet tvůrčím způsobem ****************************************************************************************** * Evropské vzdělávací systémy dusí schopnost přemýšlet tvůrčím způsobem ****************************************************************************************** Německý designér, typograf a vysokoškolský učitel Erik Spiekermann je jedním ze 27 vyslanc roku kreativity a inovací. V rozhovoru pro EurActiv si postěžoval, že díky reformám evrops systémů studenti přicházejí o schopnost myslet tvůrčím způsobem. Evropská unie zahájila v roce 1999 tzv. Boloňský proces, jehož cílem je harmonizace akadem a odstranění překážek, které studenty a pedagogy odrazují od využívání vzdělávacích systém EU. Podle Spiekermanna se tento proces ale příliš zaměřuje na výsledky a nepodněcuje k hlu kritickému myšlení. „Vzdělávat se už neznamená to samé co naučit se. Jde spíš o získání potřebného počtu bodů. odkazuje na výsledky a za to, že k tomu dochází, částečně může i Boloňský proces,“ říká. Spiekermann je přesvědčen, že vysoké školy studenty kteří chtějí získat titul nutí k tomu, semestr soustředili hlavně na to, aby získali určitý počet bodů. „Je to šílené. Učím na dvou vysokých školách a jsem toho svědkem. Studenti nestíhají studo příliš mnoho zkoušek. Nemají čas na to, aby mohli myšlenky vstřebat a nemají čas soustředi by je zajímalo. Chybí tam prostor pro tvořivost. Ta se totiž nezakládá na dosažených výsle Jeho kritika bude nepříjemná zejména pro generální ředitelství Evropské komise, které je z naplňování Boloňského procesu a aktivit v rámci letošního Evropského roku kreativity a ino Vyslanec roku kreativity Evropu popisuje jako „velkou, tlustou, unavenou a neohrabanou“ a třeba, aby se znovu postavila na nohy. Poválečná Evropa padesátých let měla podle něj obro která se ale časem vytratila. Za příklad nově vznikající velmoci označuje Indii, v níž se lidé chtějí učit a mají ambice měnit svět kolem sebe. Skupina neplacených vyslanců Evropského roku kreativity a inovací, jejímiž členy jsou uměl vynálezci nebo učitelé, v současné době pracuje na přípravě manifestu kreativity a inovací dostupných informací by právě vzdělávání mělo hrát v tomto manifestu klíčovou roli. Spieke manifest úředníky v Evropské komisi probudí. „Tvrdíme, že v době krize musíme být do vzdělávání stejně nadšení jako jsou lidé v Indii. ztracenou energii znovu objevit a najít opět chuť se vzdělávat. Písemné zkoušky nejsou stu zkoušky jsou trénink. Je to koncept ze 70. let,“ říká. Podle jeho slov přitom existuje řad studenty k tvůrčímu myšlení vést. Má-li manifest rozpoutat diskusi o tom, jak osvěžit přístup Evropy k tvořivosti, musí být nejprovokativnější, dodává Spiekermann. (Celý rozhovor si můžete přečíst v angličtině pod tímto odkazem.) URL| http://www.euractiv.cz//clanek/evropske-vzdelavaci-systemy-dusi-schopnost-premyslet-t zpusobem-006176