V nejlepší škole v Evropě mají dvacetkrát vyšší příjmy ****************************************************************************************** * V nejlepší škole v Evropě mají dvacetkrát vyšší příjmy ****************************************************************************************** 30.5.2009, rubrika: Ekonomika, strana: 10, autor: KATEŘINA PERKNEROVÁ Rektor Českého vysokého učení technického Václav Havlíček je pro zavedení školného a říká: * České vysoké školství je vzhledem k podmínkám vysoce výkonné. Tvrdí to alespoň profesor zastupoval ČVUT v týmu připravujícímu reformu VŠ. Proč tedy volání po zásadní změně? Kolega Ripkamápravdu, že jsme na tom relativně dobře, ale bohužel do světové špičky nepatř * Co je nutné udělat, abychom se do ní dostali? Musíme odstranit hluboké podfinancování vysokého školství. Nejlepší technická škola na evr ETHCurych, která je placená ze státního rozpočtu. Má14 tisíc studentů,ČVUTjichmá24 tisíc. dostává stejný objem peněz jako my, ale ve švýcarských francích. Najednoho studenta mají d prostředků než my. Oni ale také občas produkují nositele Nobelovy ceny. * Kde hlavně musí dojít k průlomu? Například přístrojové vybavení, které je velmi drahé a pro nás nezbytné, nakupujemeza tyté Švýcaři. Vprvé řadě bychom tedy přistoupili k modernizaci laboratoří. Ale klíčovou podmínk personálních zdrojů. Ve zmíněnéETH Curych působí 60 procent učitelů ze zahraničí. Unás byc spočítat na prstech jedné ruky. Tito špičkoví odborníci jsou totiž zvyklí na jinou finančn * Jaký je u vás poměr mezi prostředky získanými ze státního rozpočtu a ze spolupráce se so Financování veřejných škol je u nás založeno na počtu studentů. Ten se násobí koeficientem náročnosti, kde základní normativ činí zhruba 38 tisíc korun. To platí například pro právn filozofické fakulty. Uinženýrských technických oborů se násobí koeficientem 1,65. Čilimydo procent na studenta víc než humanitní školy. Jenžemypotřebujememnohemdražší vybavení a tak učitelů. * To ale stále hovoříme o státních financích. Naše školamároční rozpočet blížící se čtyřem miliardám. Odstátu získáváme 1,3 miliardy. Da procent tvoří příjmy z výzkumných grantů, o jejichž získání se ucházíme ve veřejných soutě obchodní činnost s privátními partnery tak zbývá méně než deset procent. * Jenže v Bílé knize která byla východiskem diskuse o reformě vysokého školství, se říká, měly soustředit právě na tento způsob financování. Nedaří se to, neboť zahraniční firmy se snaží zaměstnat hlavně lidi ze své mateřské země. u nás. Pracovníci vysokých škol často nejsou zvyklí dohodnout konkrétní výstupy v jasně da pak je plnit. Mnozí se drží zákona, kde je zaručena svoboda bádání, takže zkoumají jaksi n nezřídka neradi podepisují termínované dohody. * Čili pokud chceme skutečně podstoupit kvalitativní skok, musí hodně přidat i vysokoškolš Zcela nepochybně. Bez určité personální obměny to nepůjde. Námchybí střední generace vědec Mámeskvělé odborníky vyššího věku a velmi schopné mladé absolventy. Ti tu odvádějí vynikaj často jen do doby, než založí rodinu a řeší bytovou otázku. * Když se bavíme o penězích, nemohu pominout školné. Karlova univerzita ve svém materiálu zápisné ve výši 5000 korun na počátku každého semestru. Jste pro? Přiměřené školné by zavedeno být mělo za předpokladu, že stát o tuto částku nesníží příjmy rozpočtu. Nejlepší studenti by ho také měli v plné výši dostat zpět ve formě prospěchového Asamozřejmě nesmí být pro talentované zájemce bariérou pro získání vysokoškolského vzdělán * Jste pro odložené školné nebo zápisné? Školné by nemělo žádný význam, pokud by je absolventi mohli splácet až deset let po skonče Mynemámezlatou rezervu, takže je nemůžeme vzdělávat na dluh. Řešením by bylo, kdyby stát š hned a absolventi dluh pak vraceli bance nebo státu. Z tohoto pohledu preferuji zápisné. * Ve výši? Mělo by být zhruba ve třetině našich nákladů na studenta, které naČVUTčiní 65 tisíc korun * Ale 22 tisíc ročně by bylo pro většinu studentů neřešitelnou překážkou. Je to hodně, zejména pro děti z nízkopříjmových skupin. Tahle otázka se musí vyřešit výhod půjčkami. Něco s tím ale udělat musíme, protože studium na technikách je daleko nákladnějš než na humanitních školách. Proto i zájem středoškoláků je nižší. * Jak se díváte na státní maturitu, která by se měla stát vstupenkou na VŠ? Mohla by přijímací řízení usnadnit, pokud bude obsahovat matematiku. * Když uchazeč bude mít státní maturitu z matiky v obtížnější úrovni, vzali byste ho autom Pokud by ji udělal na jedničku až trojku, vzali bychom ho na většinu fakult bez přijímací * Když už jsme u těch známek a výkonnosti, jak hodnotíte úkaz tzv. létajících profesorů, k jedné školy na druhou a nemají vlastně stálé studenty? Podlemneby se do akreditace měli počítat jen docenti a profesoři, kteří na škole působí mi 70procentní úvazek. Nesouhlasím s návrhem, který obsahovala Bílá kniha, kdy se měly habili a docentů na centrální úrovni zrušit a převést na školy. Vnašich podmínkách by to mohlo zn devalvaci těchto akademických titulů. * Mezi prestižní fakulty ČVUT kromě architektury vždy patřila i elektrotechnika. Zařadí se fakulta informačních technologií, kterou jste otevřeli v dubnu? Mezi naše prestižní fakulty určitě patří též jaderná a fyzikálně inženýrská, ale i další, žádný žebříček. Nicméně elektrotechnická fakulta skutečně stála v čele rozvoje informatiky o výuku spjatou s fyzikální podstatou zpracování informací, tedy s elektronikou. Naproti t samostatný obor, který se zabývá teoretickou informatikou, ale i multimédii a webem. Vzhle velké procento uchazečůmá zájem o informatiku, ale už méně o fyziku, hmotu a reálný svět, potenciál využít. Proto jsme novou fakultu otevřeli. * Kolik se vám během prvního měsíce existence fakulty přihlásilo zájemců? Do prvního ročníku můžemepřijmout pět set studentů, přihlášených už je přes šest set. Krom desítek jedinců, kteří díky výborným studijním výsledkům nemusejí dělat přijímací zkoušky, jednak podle průměru z matematiky na SŠ, jednak výsledků národních srovnávacích testů z ma Přijímací řízení stále běží, takže zájemci se mohou hlásit až do 20. června. * Nebude nová fakulta vychovávat jen poněkud nepříčetné zastánce virtuálního světa počítač uších? Věřím, že absolventi budou komplexní osobnosti. Nafakultě se budou učit i humanitní a ekon Vprvním ročníku je dokonce povinná tělesná výchova, abychom posluchače dostali aspoň na pá obrazovky a klávesnice. Uvidíme, jaká bude realita za pět let. Ono to je vždycky trochu ji člověk představuje. Kdysi seměsyn ptal, jaký studijní obor bychmuporadil, a jámu odpověděl co chce dělat potom. Odvětil, že přesně neví, ale hlavně nechce pracovat denně 12 až 24 ho rodiče. * Jak dopadl? Je zaměstnán v bance, ačkoli je absolvent elektrotechniky, a určitě pracuje déle než osm h „Školné by mělo být zhruba ve třetině našich nákladů na studenta, které na ČVUT činí 65 ti rok.“ Celý rozhovor najdete na www.denik.cz/CVUT