Reforma vysokých škol ****************************************************************************************** * Reforma vysokých škol ****************************************************************************************** 14.5.2009, 18:12, pořad: Radiofórum Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Reforma vysokých škol. Návrh na zásadní změny představil svého času s velkou slávou minist Liška. Pod titulem Bílá kniha terciálního vzdělávání a narazil na vážné pochyby univerzitn Liška už v úřadě není, odešel s koaliční vládou. A největší univerzita, Karlova dnes předs reformní podnět. V Radiofóru je teď univerzitní rektor, profesor Václav Hampl. Dobrý den v Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- Dobrý den. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Jaká je hlavní filozofie řekněme vaší reformy a v čem se rozchází se zmíněnou Bílou knihou Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- Náš návrh, který jsme dneska představili a takříkajíc vypustili do veřejné diskuse, posílá vysokým školám a podobně, tak se zabývá některými konkrétními problémy, které v současné d vysokého vzdělávání vidíme. Zabývá se záležitostmi jako je vztah mezi univerzitami a státe možnost dlouhodobějšího strategického plánování. Samozřejmě se zabývá financováním vysokéh Zabývá se nutností a potřebou vytvořit různé kategorie vysokých škol a podobně. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- O čem z toho podle vás budou nejvzrušenější dohady? O tom zápisném? Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- Já myslím, že to už jsou, že jo, to téma možného podílu studentů na financování studia, to je mediálně i politicky živé a žhavé už dlouhou dobu a my jsme se mu samozřejmě v tomto ma a nechtěli vyhnout a rozebrali jsme tam vlastně 4 možné varianty tak jak se nám jeví a něj ta, které my pracovně říkáme zápisné, tak se nám v tuto chvíli jeví jako nejvhodnější, pok skutečně rozhodli, že k něčemu takovému je potřeba přistoupit. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Podle vašich představ by těch 5 tisíc korun za rok bylo povinných pro všechny? Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- Ano, my si myslíme, nebo takhle, pořád vycházíme z diskuse jakožto přípravy pro krok, poku rozhodli, že studenti povinně musí se podílet finančně na studiu. To je věc, krok politick nemohou vysoké školy samy. Ale pokud by toto mělo nastat, pak my tvrdíme, že za současných jak jsou teďka, tak nejméně problematickou by asi byla ta varianta toho zápisného. To znam částka, ale administrativně velmi snadná. To znamená, také nejméně nákladná. Nejmenší část peněz by vlastně padla na tu vlastní administrativu. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Poměrně malá částka říkáte vy. Někomu z vašich studentů, budoucích studentů se ta částka n až tak malá. Jak jste vůbec k ní došli? Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- Poměrně malá mám na mysli ve srovnání řekněme s klasickým školným, kdy se uvažovalo třeba Bílé knihy v řádu spíše třeba 30 a více tisíc korun ročně. Tak tady se bavíme, nebo v tom kalkulujeme, že by to třeba mohla být částka, která by nepřevyšovala řekněme třeba 5 tisíc To znamená, řádově několik set korun měsíčně. Čili, to skutečně pro velkou část studentské nějaká nepřekonatelná částka. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Na druhou stranu ministerstvo školství navrhovalo takzvané odložené školné, které by tedy po ukončení školy. Zdá se tedy, že ministerský návrh je pro studenty vstřícnější než ten v Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- No, my jsme k tomu ministerskému návrhu měli celou řadu spíše praktických výhrad, které vy konkrétní zkušenosti. Protože tam podle mého názoru a podle našeho názoru je nedostatečně vymáhání takové částky, kdy v situaci obrovské mobility v Evropě, zejména lépe kvalifikova síly, lépe vzdělané pracovní síly a podobně, tak si  myslíme, že ta návratnost takovýchto poměrně malá a možnost nějakým způsobem vymáhat a náklady na to vymáhání by spotřebovaly n získaných peněz. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Vy teď chcete o svém návrhu debatovat s dalšími vysokými školami. Už jste mezi kolegy, pan sondoval, co oni na to říkají? Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- Ne, ne, ne, musím říct, že ne, že ten materiál jsme poslali právě dneska kolegům z ostatní škol s výzvou, aby jaksi ho komentovali, pročítali, diskutovali,dodali nám případně písemn také jsem připraven na sněmu rady vysokých škol o něm informovat, pokud bude zájem a rovně rektorů o něm informovat. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Rektor Univerzity Karlovy Václav Hampl. Děkuju za účast v dnešním Radiofóru. Václav HAMPL, rektor Univerzity Karlovy -------------------- Také děkuji, pěkný večer. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- No, a na Univerzitě Karlově působí i docent Ondřej Schneider z Institutu ekonomických stud dlouhodobě na georgetownské univerzitě ve Washingtonu. Dobrý den i vám. Ondřej SCHNEIDER, Institut ekonomických studií, Univerzita Karlova -------------------- Dobrý den. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Vy už jste se vyjádřil docela skepticky k té myšlence zápisného. Proč přesně, nějakou vzpr školy by to zcela jistě přineslo. Ondřej SCHNEIDER, Institut ekonomických studií, Univerzita Karlova -------------------- No, já si myslím, že především je potřeba říci, že je dobře, že Univerzita Karlova připrav materiál a že se snaží zamýšlet trošku strategicky a že hledá nějaké cesty o tom, jak zlep vysokých škol v České republice, které podle mého názoru není dobré z důvodů vnějších i vn pokud Univerzita Karlova má nějaké představy a formuluje a chce je prosazovat, tak je to v Já jsem bohužel ten dokument na stránkách Karlovy univerzity dneska nenašel, takže doufám, dispozici i někomu jinému než jiným rektorům vysokých škol. Já si myslím, že v celé té dis je vlastně asi podle mého názoru poměrně okrajový problém. Já doufám, že v tom materiálu U to bude napsáno nebo že to tam najdu, ale podle mého názoru univerzita si musí rozmyslet, jaký jsou její klienti a jakým způsobem se hodlá financovat v budoucnosti. A pokud dojde k že část prostředků,které potřebuje pro svůj rozvoj, musí přijímat od studentů, tak pak by tom,jakým způsobem ty prostředky od těch studentů získat. A podle mého to zápisné má někte které jsou poměrně vážné. Za prvé, a to je možná to nejdůležitější, ono se to tváří jako a poplatek, to znamená, že je to něco, co vám univerzita jakoby, za co vám dovolí se stát st já si myslím, že za to by studenti platit neměli, že to je nepochopení, že studenti by měl to, jsou vzděláváni a ty školy se liší podle toho, jaké vzdělávání poskytují. Takže lepší účtovat třeba vyšší, můžeme říkat zápisné, školné, prostě vyšší poplatek. A pokud by stude zápisné, tak vlastně by platili za byrokratické úkony, které by měly být samozřejmě součás ale  nejsou jeho hlavní součástí, oni jsou předmětem práce univerzity, nejsou jejím hlavní to tak mohu říci. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Myslíte tedy, že to odložené školné, takzvané odložené, jak jsme to zmiňovali před chvílí, motivací? Ondřej SCHNEIDER, Institut ekonomických studií, Univerzita Karlova -------------------- No, já si myslím, že to odložené školné je už politický kompromis už tím, že je odložené a státní záruky a vymáhání, tak to má pan rektor samozřejmě pravdu, že ta administrativa tak byla hodně složitá a že by možná náklady na to školné byly zbytečně vysoké. Ale to je poli Skutečně naši politici nejsou schopni jednoduše říct, ano, za vysoké školy se bude platit. nějaké takové složité konstrukce. Ale pro studenty si myslím, že je rozhodující rozdíl, je to, že paní na studijním oddělení jim dá razítko do indexu nebo jestli to platí tomu profe jim přednáší a který teda přijde pozdě na přednášku a nebo říká nesmysly.a to je rozdíl me zápisným, proč si myslím, že to školné by bylo lepší. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Vy máte z první ruky zkušenosti s tím, jak fungují vysoké školy v anglosaském světě. Jaké zkušenosti? Ondřej SCHNEIDER, Institut ekonomických studií, Univerzita Karlova -------------------- No, odkud začít. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Velký povzdech. Třeba to školné. Ondřej SCHNEIDER, Institut ekonomických studií, Univerzita Karlova -------------------- Zásadní rozdíl podle mého alespoň ze strany toho studenta je, že škola v Anglii nebo ve Sp státech, kde trošku to znám, ke studentovi přistupuje jako ke svému klientovi. To znamená, vyhovět, snaží se mu vyjít vstříc,snaží se zařídit ten život studenta na vysoké škole co m To neznamená, že je na něho hodná při zkouškách, ale to znamená, že byrokracie je omezená všechno funguje tak, jak má. Studenti za to také neplatí, studenti platí za to, že jsou vz je hlavní rozdíl, ten manažerský přístup vlastně k tomu, jak je ta univerzita spravovaná, obrovský podnik,  který má tisíce zaměstnanců, mzdový rozpočet, tam opravdu nejde to řešit amatérismu sebelépe míněného. Takže to si myslím, že je základní rozdíl. No, a druhý rozdí způsob hodnocení dovnitř na své zaměstnance univerzita má a jak je nutí k tomu, aby se dál aby publikovali, aby dělali výzkum, který má nějaký význam. To v Čechách zatím chybí a v t zemích je na to kladen velký důraz. Vít DVOŘÁK, moderátor -------------------- Říká Ondřej Schneider, docent ekonomie z Univerzity Karlovy. Pěkný den do Washingtonu. Ondřej SCHNEIDER, Institut ekonomických studií, Univerzita Karlova -------------------- Na shledanou.