Soukromé zdroje? Nutnost ****************************************************************************************** * Soukromé zdroje? Nutnost ****************************************************************************************** 19.5.2009, rubrika: Domov, strana: 4, autor: PAVLA KUBÁLKOVÁ Ať už je to školné, nebo zápisné, říká Miroslava Kopicová, nová ministryně školství * LN V těchto dnech jsou aktuální přijímací zkoušky na střední školy. Vy, když jste byla v 2006, tak jste říkala sama, že vám by se líbil model neomezeného množství přihlášek. Kolik podle vás být? Já si myslím, že neštěstím jedné přihlášky bylo to, že velmi schopné děti se nehlásily na nejvíce chtěly studovat. Byly mezi nimi děti, které měly šanci se na ni dostat, jenomže se přijímacím řízení selžou a pak se nedostanou na žádnou jinou dobrou školu. Čili já si mysl nutné odbourat. Že se ale do zákona dostaly tři přihlášky, to nepovažuji za úplně šťastné * LN Plánujete tedy nějaký pozměňovací návrh? Já bych moc ráda. Budu-li mít příležitost, tak určitě, rozhodně na to v mém časově omezené budu pamatovat, protože si myslím, že je kolem změny zbytečný chaos, trošku moc administra nejistot, a to zejména pro školy. Dvě přihlášky bych považovala za rozumné řešení. * LN Takže chcete, aby byly jen dvě přihlášky na jakoukoli školu? Ano. * LN Dalším z témat, o kterém se nyní hodně mluví, je reforma terciárního vzdělávání – a s návrh ministerstva školství i nový návrh Univerzity Karlovy. Je vůbec zapotřebí reforma te vzdělávání? To je zásadní krok. Když se podívám na mezinárodní srovnání, Čína a Indie mají více talent má celá Evropa všech dětí. A my se proto zkrátka musíme starat o každé dítě, které u nás j pokusit dát mu šanci dosáhnout co nejvyššího vzdělání. To znamená nejenom je posílat na šk je především na dobré školy. * LN Měla jste možnost vidět poslední návrh reformy vysokého školství od Univerzity Karlov Já jsem to přímo neviděla, ale mám tu informaci a slyšela jsem i pana rektora o tomto návr musím říct, že jsem překvapená, jak velmi se tento univerzitní návrh shoduje s tím, co obs ministerská Bílá kniha. Tedy Bílá kniha, která byla velmi kritizovaná i právě Karlovou uni jednu stranu je to samozřejmě překvapivé, na druhou stranu jsem velmi ráda. Ono to ukazuje Bez soukromých zdrojů se dneska vysoké školy zkrátka neobejdou a my si musíme najít vhodno které tyto zdroje do vysokého školství dostaneme. Druhá věc je, že reforma vysokého školst ale jistě tak, jak byla navrhována v Bílé knize, dostává do povědomí vysokých škol a pomal názory sbližovat. Já tuto iniciativu Univerzity Karlovy vítám, ať už je interpretována jak bych chtěla udělat během svého působení na ministerstvu, je skutečně se zasadit o to, aby reformy terciárního vzdělávání pokračovalo. Byla bych ráda, kdyby se nám podařilo připravi pro studenty, jak nejdále jsme schopni. * LN Jeden z těch návrhů, o kterém Univerzita Karlova sama říká, že není ten nejpodstatněj nejdiskutovanější, je tzv. zápisné, které by jako simulovalo školné. Jak se vám třeba tohl Víte, já se tím tématem docela dlouho zabývám, to máte pravdu. Ono to má dvě podoby. Jedna odborníků, kterých si vážím, má ze školného strach, protože říká, že je to otevření Pandoř nevěří, že se nebude v budoucnosti zvyšovat. Druhá skupina zase ale souhlasí s tím, že je přinést soukromé zdroje do vysokého školství. Domnívám se, že to je správné. Bez soukromýc schopni terciární vzdělávání dostatečně financovat a to uvidíme zejména nyní při projednáv tohoto důvodu, ale i z dalších se domnívám, že budeme muset nějakou formu školného udělat. nazývat zápisné, nebo školné, to jsou téměř identické obsahy z mého soudu. V posledních le době vysokého ekonomického růstu, měli jsme vysokou životní úroveň, otevřely se hranice a lidem zdálo samozřejmé. Ale ta doba, která nyní přichází, bude náročnější a je to samozřej A já myslím, že je potřeba vzdělání dodat určitou hodnotu. * LN Představa zavedení školného na vysokých školách v budoucnosti vám tedy není vůbec pro Já jsem měla i období, kdy jsem si říkala, že jsou země, kde se naopak studentům platí vše obědů. Ale ta doba je pryč. Všechny státy v Evropě hledají cestu, jak získat soukromé zdro myslím, že budeme muset k něčemu takovému přistoupit. * LN Co si myslíte o návrhu ČSSD, aby si studenti mohli čerpat peníze na studium ze staveb Je to vlastně podobný koncept tzv. spoření na studium. Myslím, že není podstatné, jaká for bude. Podstatné je, aby tyto finanční prostředky pro studenty byly přístupné. Ale stále je jen jedna z variant. * LN Jaký je váš osobní plán, co byste chtěla stihnout do listopadu? Je něco, o čem víte, prosadit? Za prvé se budu všemi cestami snažit, aby společnost uznala školství a vzdělání jako fakto konkurenceschopnosti číslo jedna a do budoucna jako zásadní šanci pro nás pro všechny. A t především s přípravou rozpočtu. Za druhé, v situaci, kdy je tak málo prostředků, jsem uděl změny v útvaru, který se zabývá strukturálními fondy, a požádala jsem své kolegy, aby uryc koncept, kterým převedeme co nejrychleji prostředky z těchto fondů školám. * LN Na závěr: vidíte nějaký rozdíl oproti tomu, když jste na ministerstvu školství byla v Funguje tu něco jinak? Minule jsem si myslela, že sem jdu na čtyři roky, taky jsem tehdy udělala základní personá svém vstupu. Byla jsem šťastná, že jsem získala lidi, kterých jsem si vážila, že se mnou d vím, že to udělat nemohu, protože za pár měsíců odejdu a nechci, aby se stalo to, že ti li se mnou a zůstane tu po nich pak prázdné místo. To by ten systém spíše poškodilo, nehledě řada velmi schopných a dobrých lidí, kteří by tu měli mít místo. A co jsem vysledovala: že považuji za důležité, jako jsou strukturální fondy, jako je maturita, jako je reforma vyso už zase pokročily do nějakého stadia. Dnes jdou směrem, který já mohu sdílet a chtěla bych posunuly kousek dál.