Učitelé „létají“ pro peníze ****************************************************************************************** * Učitelé „létají“ pro peníze ****************************************************************************************** 18.5.2009, rubrika: Česko, strana: 5, autor: Petra Benešová Vysoké školy Ministerstvo školství zrušilo za rok dvě soukromé vysoké školy. Ty přeplácejí učitele z ve Výuka pak není kvalitní. Vysokoškolský učitel Otakar Němec je velmi pracovitý člověk. Během týdne stihne přednášet třech vysokých ekonomických školách - dvou soukromých a jedné veřejné. A donedávna byl tak soukromé Vysoké školy cestovního ruchu a teritoriálních studií, kterou před několika týdny školství kvůli nekvalitní výuce zrušilo. „Když se své práci věnujete naplno, lze leccos zvládnout,“ komentuje své pracovní nasazení Právě on je příkladem akademika, kterému se v Česku říká „létající učitel“. Tedy pedagog, několik úvazků na více vysokých školách. Němec učí na Vysoké škole ekonomické v Praze, Vysoké škole finanční a správní a také na Vy ekonomie a managementu. Osm zaměstnání najednou „Létající učitelé jsou v poslední době vel českého vysokého školství. Učitelé mají někdy pět až osm úvazků, přebíhají ze školy na ško nikde se pořádně studentům nevěnují,“ říká Vladimíra Dvořáková, předsedkyně ministerské ko uděluje vysokým školám akreditace na studium. Ta kvůli špatné výuce a „létajícím učitelům“ už v posledním roce odebrala právo na vzděláv dvěma soukromým vysokým školám, které ministerstvo následně zrušilo. „Tento problém mají p soukromé školy, které si musí zajistit dostatek učitelů a většinou je loví na veřejných vy vysvětluje Dvořáková. Důvod, proč akademici pendlují i mezi více školami, je jednoduchý: ke svému učitelskému pl na veřejné vysoké škole v průměru zhruba třicet tisíc korun, si přivydělají další desetiti soukromých vysokých školách, které je zpravidla přeplácejí, aby je pro výuku získaly. Akad „docent“ nebo nejlépe „profesor“ a s bohatou vědeckou publikační činností je totiž pro ně soukromá vysoká škola snadněji získá na studijní obor akreditaci a může vyučovat studenty. „Tito učitelé jim zpravidla garantují obory, jenže je problém, že na škole učí třeba jen d týdnu, nevedou studentům konzultační hodiny a nepracují zde na žádném vědeckém výzkumu. I posledních letech začali kvalitu výuky více hlídat a akreditace odebírat,“ říká Vladimíra Univerzity nic nezmůžou Počet soukromých vysokých škol se v posledních deseti letech zvýši několikanásobně. Zatímco ještě v roce 2001 jich bylo v Česku jen osm, nyní jich je čtyřice nabízejí studentům ekonomii, management nebo cestovní ruch, protože přírodovědné obory jso Učitelů s takovou specializací však není mnoho, a proto je soukromé školy „přetahují“ těm učitelé ale nevidí v několika úvazcích najednou problém. „Na některých školách vedu studentům bakalářské a diplomové práce, jinde mám smlouvy na do úvazek. Všichni učitelé to tak dělají,“ říká Otakar Němec, který na třech vysokých školách personalistiku. Stejně jako ekonomové „létají“ i učitelé marketingu nebo mediálních studií. Například z Fa věd Karlovy Univerzity přednášejí učitelé na Metropolitní univerzitě nebo na New York Univ Právníci z pražské univerzity si zase přivydělávají na soukromé Vysoké škole Cevro Institu problém v tom, že naši učitelé přednášejí jinde, to je naprosto normální i v jiných zemích zanedbávali výuku na své domovské škole, zkrátili bychom jim úvazek,“ tvrdí Aleš Gerloch, fakulty UK. Rektor VŠE Richard Hindls navíc říká, že školy nemají moc možností, aby s „létajícími učit „Zákoník práce jim to umožňuje. Podobně to ale vypadá i v Maďarsku a Polsku. Naopak v Brit problém.“ Ministerstvo školství nyní plánuje, že navrhne nový systém akreditací studia. Po by škola získala jen v případě, že má dostatek kvalitních učitelů, kteří jsou schopni plně kvalitu studia.