Udělejme to jako v Číně, radí Švejnar vysokým školám ****************************************************************************************** * Udělejme to jako v Číně, radí Švejnar vysokým školám ****************************************************************************************** 6.3.2009, rubrika: Zpravodajství, strana: 11, autor: KATEŘINA PERKNEROVÁ Ministerstvo školství chystá zákon o terciárním vzdělání, Liška ho podmiňuje navýšením fin Praha/ Bílá kniha terciárního vzdělání je minulostí, teď je na řadě příprava nového zákona by měla jít v červenci do vlády a koncem roku do sněmovny, má zásadně změnit terciární vzd „Vysokoškolské studium se otevřelo daleko většímu počtu mladých lidí, nyní je třeba zajist stejně kvalitní jako ve vyspělých státech,“ konstatoval včera Jan Švejnar z Michiganské un se podílí na formulaci cílů reformy. Švejnar je od roku 1983 občasným hostujícím profesorem v Číně. „Za poslední roky udělaly č univerzity obrovský pokrok. Země vyslala do světa tisíce studentů, ti se pak vracejí jako elitních škol, zakládají svoje týmy a vědecky pracují. Čína koncentrovala veřejné i soukro vybudovala laboratoře světové úrovně a nyní na své školy láká špičkové odborníky. Jejich n nejlukrativnějším a s čínskými studenty je radost spolupracovat,“ sdělil Švejnar Deníku. Jde o vyšší kvalitu Obdobnou cestou se chce vydat ministerstvo. „Cílem je zvýšení kvality vysokoškolského vzdě mezinárodní konkurenceschopnosti absolventů,“ potvrdil ministr školství Ondřej Liška (SZ). přitom podmiňuje zvýšením objemu finančních prostředků ze státního rozpočtu. „Zatím do veř škol ročně plyne 0,6 procenta hrubého domácího produktu, my se musíme dostat na jedno proc Liška. Bez toho prý žádná reforma nebude. Základem změn má být rozvrstvení VŠ na výzkumné bakalářským, magisterským a doktorandským studiem, vysoké školy se dvěma stupni vzdělání a profesní vzdělání. Ty by vychovávaly bakaláře či nabízely jednoleté a dvouleté prakticky z Univerzity by tak byly skutečně elitními pracovišti s významnými vědeckovýzkumnými výstupy důvodu také nepodpořím vznik nové univerzity na zelené louce ve Středočeském kraji,“ pravi školným zákon nepočítá. Akademické svobody zaručeny Ministr si je jistý, že zákon fakultám také zaručí větší akademické svobody. Švejnar osvět je autonomie univerzit postavená na absolutní svobodě studentů a profesorů za podmínky dod kvality. Správní rady se pak starají o chod školy a rektoři či děkani jsou výkonnými manaž předpokládá zavést také Liška. Práce nad věcným záměrem zákona se účastní i řada rektorů vysokých škol, teoretiků a odbor „Jdeme zcela opačnou cestou než u neúspěšných zdravotních zákonů. Do diskuse zapojujeme ši a věříme, že předložíme normu, na které se shodnou rozhodující subjekty,“ dodal ministr. P skončí stížnosti některých fakult a jejich akademických senátů na utajování záměrů ministe